Bicepsfästen gör ont!

Home Forums Skador och rehabilitering Bicepsfästen gör ont!

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #49541
    #119574

    I torsdags förra veckan gjorde jag felet att lyfta för tung,2 dagar senare kunde jag inte hålla vänster arm rakt.Jätteont i fästena! Även höger bicepsfästen gör ont men betydligt mindre.Har nu hela tiden kört Voltarensalva där 2 ggr/ dag .Kan hålla den rakt nu men känner av det lite. Min fråga är om någon vet hur länge jag ska vila?Det enda jag kan köra är ben i nuläget. Är det någonn som haft liknande?

    #119575

    Ja, vem fan har inte haft detta 300000 ggr under ens träningskarriär.
    Ever heard of träningsvärk? jag har det själv just nu i mina fästen och jag har tränat i många många år.

    Går över på några dar! man ska inte ha voltaren salva och sånt på ställen där man har ”träningsvärk”

    #119576
    NKK wrote:
    Ja, vem fan har inte haft detta 300000 ggr under ens träningskarriär.
    Ever heard of träningsvärk? jag har det själv just nu i mina fästen och jag har tränat i många många år.

    Går över på några dar! man ska inte ha voltaren salva och sånt på ställen där man har ”träningsvärk”

    Jag vet vad träningsvärk är,tro mig.Har tränat typ sedan 1986. Detta är något helt annat.Haft det över en vecka i en arm.Jag börjar väl bli för gammal!:(

    #119577

    Du kanske har överansträngt armarna.

    Bara vila några dagar och ser hur det hela utvecklar sig.
    Men kom ihåg du kan aldrig vila en skada frisk så du behöver komma igång ganska så snart med träningen igen efter några dagars frånvaro.

    #119578
    Lioness wrote:
    Jag vet vad träningsvärk är,tro mig.Har tränat typ sedan 1986. Detta är något helt annat.Haft det över en vecka i en arm.Jag börjar väl bli för gammal!:(

    Fick samma för ca 10 år sen när jag började träna, gick över på någon vecka. Slitit nån muskel/sena skulle ja tippa på

    #119579

    Jag har lätt fått ont i mer eller mindre samtliga muskelfästen (och ursprung i vissa fall) i armbågsvecket. Det jag gjorde det bra var att, medan jag hade uppehåll från all tyngre träning (av en annan orsak) så körde jag typ bodypump, hundra reps (typiskt 30 reps och 3 set per arm), 1-3 gånger i veckan. Efter att ha gjort det flera år (delvis överlappande med riktig styrketräning) så kunde jag köra slut på biceps (ja egentligen är det brachialis som varit värst men hela bunten) utan att få ont just kring armbågen. Sist på gymet så körde jag faktiskt 15 set biceps. Men som sagt det tog flera år av extraträning med lätt vikt (10 kilo hantel i mitt fall – ibland lite lättare i bland lite tyngre)

    En annan grej som jag tycker är bra är nervärmning.

    Det är ungefär som stretching. Problemområden blir inte bra om man inte stretchar/rehabar/förebygger som det är en del av jobbet. Själv stretchar jag ungefär 20 minuter om dan, ben mest.

    #119580

    Tack allihopa för seriösa svar!:)Ska verkligen komma igång att träna men ta väldigt låga vikter och köra med många reps. Ska även börja stretcha ordenligt! Man får testa sig fram till rätt sätt helt enkelt.

    #119581

    Jag har upplevt precis det du beskriver i samband med att jag lyft för tungt och gissningsvis överansträngt området, då har det just varit i biceps muskelfäste vid armvecket. Det har resulterat i att armarna ser ut som två L och muskler som är omöjliga att sträcka ut under några dagar.

    Försöka stretcha så gott det går och fortsätt med voltarensalva så ger det förhoppningsvis med sig på några dagar!

    Med vänliga hälsningar.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.