Bicepssena, framåtroterande axlar???

Home Forums Skador och rehabilitering Bicepssena, framåtroterande axlar???

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #104766
    #1080904

    Jag har ett jätteproblem som jag dragits med i 10 års tid och som jag inte kan bli av med, tacksam för all hjälp jag kan få!

    Allt började med att jag mådde dåligt efter en separation, satt mkt vid datorn och styrketränade ca 4ggr i veckan. Började bygga mer och mer på framsida axlar och tappade helt kontakt i ryggen. Fick extrem gamnacke och otroligt korta muskler i bröst/framsida axlar, nacke/hals.. Det aktiverade att skuldrorna höjdes och syrebrist smärta i övre trapezius, nacke..
    Detta byggdes sakta på hela tiden i 3 år innan jag var tvungen att lägga av, förstod inte riktigt då hur allvarligt det blivit..

    Mådde ännu sämre efter det, och tillbringade flera år med mediciner, samtal, psykologer, you name it… Eftersom psyket tagit stryk.

    För 2-3 år sedan tog jag tag i det fysiska, och har träffat otaliga sjukgymnaster, kiropraktor, mm
    De första åren fick jag program för att träna ryggen pga mina extremt korta muskler på framsida axlar/bröst. Detta gjorde bara att det aktiverade trapezius mer. Tränat jättelätta vikter baksida axlar men samma sak. Är som att det är otroliga krafter som håller axeln framåtroterad.

    Har det sista halvåret träffat 2 duktiga sjukgymnaster som gjort grundligare undersökningar. Bl a så kom man fram till att jag har uppercross syndrome och lower cross syndrome. Har fått tillrätta med LCS, men har ännu problem med UCS.

    Graden av problemet har varit så illa att jag inte kunnat träna, promenera, läsa, måla, ingenting utan att jag fått syrebristkänslan i trapezius och nacke/hals.

    Har fått övningar för att stärka serratus anterior vilket hjälpt att sänka skuldrorna lite.

    Det som jag inte riktigt greppar är att när jag har försökt stretcha bröst så stramar/ilar det så fruktansvärt i fästet biceps/axel. Kan inte hålla länge vid stretch innan jag måste avbryta, tummen, pek och långfingret domnar helt bort. Beroende på vinkel när jag stretchar så ilar/stramar det längs hela armen, genom framsida axel och genom övre bröst.

    Har sökt idag första gången om samband mellan biceps och axel, och verkar stämma, men då handlar det mer om att folk har smärta som hugger till. Vad tror ni detta kan vara, kan bicepssenan blivit så otroligt förkortad som förklarar det? Kan bicepssenan bli kroniskt kort och inte töjas ut mer?

    Man har inte gjort någon magnetröntgen eftersom jag inte visar tillräckligt med symptom tycker läkarna.

    #1081821

    Hejsan, är ingen expert på området, och det verkar som att du redan har haft kontakt med flera kunniga.
    Jag tror inte att stretching kommer att hjälpa dig, att stretcha en muskel gör inte att den förlängs, muskeln kommer återgå till sitt naturliga läge efter du stretchat klart. Det finns rörlighetsövningar som kan mjuka upp kroppen, men de måste genomföras dagligen under långa tider, här har du en länk för mer info om det: http://livskick.nu/sa-tranar-du-upp-rorligheten/

    Att du upplever smärtor i bicepsfästet när du stretchar bröst kan vara för att bröstmuskeln har sitt fäste under deltamuskeln, och du då upplever det som att det är bicepsfästet som gör ont?

    Jag tycker du ska kontakta en annan läkare och be om röntgen och vill inte hen så gå till en annan osv.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.