Bröstrygg smärta! all möjlig röntgen gjord.

Home Forums Skador och rehabilitering Bröstrygg smärta! all möjlig röntgen gjord.

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #104016
    #1079836

    Hej, skulle behöva tips från någon angående bröstryggssmärta.

    Problemen kom för 7 månader sedan med akut smärta i bröstryggen. smärtan kom mellan skulderbladen, till höger om ryggen, fick även ont i revbenens framsida.

    var hos kiropraktor 8 gånger som trodde det var diskbråck, men det blev ingen skillnad så jag skickades på lugn och revbensröntgen men detta visade inget. Nu i måndags fick jag svar från magnetröntgen och detta visade inga problem alls med diskarna, läkarna kunde inte heller hitta några orsaker på varför smärtan har uppstått.

    jag fick sluta träna under dessa 7 månaderna och smärtan har lindrat sig rejält. men den ligger ändå kvar. är som värst på morgonen men dämpar sig vid mycket aktivitet på jobbet under dagen. symptomen som jag har nu är att det bränns och sticks mellan skulderbladen på båda sidorna av ryggraden men det försvinner tillfälligt om man masserar lite.

    Några tips på vad det kan vara?

    #1080315

    hmm har nog samma problem men bara på ena sidan och massage verkar hjälpa.. fick också bort det genom vila men det kom tillbaka direkt igen med dragövningar… kan vara någon muskel som som ligger kläm eller muskelknut som behövs masseras bort..

    #1080316
    armas wrote:
    hmm har nog samma problem men bara på ena sidan och massage verkar hjälpa.. fick också bort det genom vila men det kom tillbaka direkt igen med dragövningar… kan vara någon muskel som som ligger kläm eller muskelknut som behövs masseras bort..

    Tack för svar!..jo jag börjar fundera på detta. Har käkat Naproxen i 3 veckor för att se om det var en inflammation..smärtan lindras men så känner jag att det verkar vara ”något” som är i vägen mellan rygg och revben. Detta uppstår när jag står rakt och böjer mig åt sidan med högeraxeln neråt golvet. Slutar jag med tabletterna kommer smärtor igen. Tänkte ta en massage efter nyår och se vad som händer.

    #1080355

    Normalt vis ser man inte spänningar i musklerna (så kallade knutor) med magnetkamera (MRT). Likaså syns sällan de funktionsstörningar med rörelsebesvär kan behandlas manuellt på MRT. Samtidigt har kanske inte frågeställning för MRT berört muskelproblem.

    Vänd dig till en kiropraktor som även undersöker din muskelstatus utöver ledstatus. Alternativt en naprapat eller sjukgymnast med manuell terapi som inriktning. En bedömning av vad som orsaker dina besvär är att föredra först. Massage kan absolut hjälpa om det är muskelproblem men det finns även andra behandlingsmetoder som hjälper mot muskelspänningar.

    #1080970
    RPT wrote:
    Normalt vis ser man inte spänningar i musklerna (så kallade knutor) med magnetkamera (MRT). Likaså syns sällan de funktionsstörningar med rörelsebesvär kan behandlas manuellt på MRT. Samtidigt har kanske inte frågeställning för MRT berört muskelproblem.

    Vänd dig till en kiropraktor som även undersöker din muskelstatus utöver ledstatus. Alternativt en naprapat eller sjukgymnast med manuell terapi som inriktning. En bedömning av vad som orsaker dina besvär är att föredra först. Massage kan absolut hjälpa om det är muskelproblem men det finns även andra behandlingsmetoder som hjälper mot muskelspänningar.

    Nu har det gått ett tag till och samma symptom ligger kvar. har varit hos en massör som trycker och drar i muskelfästerna i kroppen osv. hon konstaterade när jag kom in att mina bröstmuskler är förkorta samt biceps, hon förklarade att jag har förskjutit skulderbladen något därav syrebrist i musklerna som sitter i nederkant på dessa och därför kommer smärtan. jag har fått tips om att ligga mot en soffkant med ryggen och sträcka ut mig så man tvingar bröstryggen att bli mer rak. även att stretcha alla muskler. smärtan har inte försvunnit än och skall till läkaren igen då smärtan har vandrat från hägersidan till vänster istället. några fler tips?

    #1082334

    NU har det gått några månader,

    problemen har näst intill försvunnit, kan känna av det vid kraftig belastning. däremot så när man ska sova och ligger på vänstersidan så knäcker det otroligt ofta vid in andning. där jag tidigare har haft otroligt ont i ryggen.

    ingen liten knäppning utan min sambo hör varjegång det knäcker.. någon som har någon ide?.. kan ju tillägga att på mitt senaste besök hos kiropraktorn gjorde för j*vla ont. därav gick jag inte dit mer. det var då det började knäppa vid in andningar. men det blir värre och värre?? besöket hos dom var för ca 1 år sedan.

    har kontaktat kiropraktorn som har behandlat mig tidigare men något intresse i att vilja försöka hjälpa till mer är = 0 enligt min uppfattning.

    #1082346

    Hej,
    Har haft typ samma grei och det började som en muskelknuta..som jobbats med med masage tils det blev okej igen. Då gick smärtan bort.
    Men en morgon så vred jag mig och då var det kört, en brännande/stickande smärta som spred sig från ryggen till bröstkassen..trodde en stund att nu får jag hjärattack men inget hände. Så hos läkaren (väntade i 4 timmar utan att det gick över) så drog hon lätt med fingret mellan skulderbladet uppifrån och ned och frågade: -kittlar det på ett behagligt men annorluda vis? Vilket det också gjorde hos mig.
    Det är en muskel som man får kramp i sa hon..och det kan man inte göra något med pga positionen av den..alltså inte stretcha ut.
    Men började få det på andra sidan förra veckan, provade med att hålla höger arm i en stång på väggen å vred samtidigt överkroppens vänstra sida mot höger…för att liksom ”dra ut skulderbladet”. Sen lyfte jag vikter som vanligt och efter tre dagar gick det bort..för denna gangen..

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.