Clas Ohlssons tens-apparat

Home Forums Skador och rehabilitering Clas Ohlssons tens-apparat

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #677501

    Hej jag hade tänkt köpa mig en tens-apparat till min axel som värker ibland. Målet är att axeln ska få lite massage samt att blodcirkalationen ska öka.

    Frågan är nu, duger denna apparat från Clas Ohlsson?
    [http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20831655]

    #78078
    #677502

    Tjena tjena!

    Jag kunde inte få fram något på den länken mer än ”artikeln du söker finns inte”. Men jag kan (inte av egen erfarenhet då jag inte blivit färdig till o köpa en egen, men av vad min tränare berättat som använt tens-apparaten väldigt mycket, och olika modeller) berätta att de flesta apparater som ligger mellan 0-800 kr är lika dugliga. så om du betalar 75kr på netto eller 800 på exempelvis Clas Olosson ska inte ge mer eller mindra kvallité, dock ska du ju ha din till en axel. Och då gäller de ju att apparaten är avsedd för att sitta på en axel.
    Hoppas du fick lite svar iaf. // Jonas

    #677503

    vad e tens apparat för något? har inte hört talas om förut

    #677504
    Danne N wrote:
    vad e tens apparat för något? har inte hört talas om förut

    Transcutan Elektrisk NervStimulering. Används för smärtlindring. Ungefär som värktabletter fast utan biverkningar.

    Det finns Hi-TENS och Lo-TENS. Hi dämpar smärtan enligt gate control teorin (man kan säga att man hindrar smärtsignalerna från att nå hjärnan). Lo stimulerar frisättningen av endorfiner.

    #677505

    Men e det nått som funkar?? Har problem med axeln som fan..

    #677506
    Danne N wrote:
    Men e det nått som funkar?? Har problem med axeln som fan..

    Beror ju på vad du menar med ”funkar”. TENS är som värktabletter, dvs det kan lindra smärtan men det behandlar ej orsaken till smärtan.

    #677507

    Behandlar gör det till viss del. Om du har en inre skada, som då i detta fallet, Axeln. Så ökar ju TENS apparaten blodcirkulationen och skadan läker bättre.

    #677508
    djonas wrote:
    Behandlar gör det till viss del. Om du har en inre skada, som då i detta fallet, Axeln. Så ökar ju TENS apparaten blodcirkulationen och skadan läker bättre.

    Tror du blandar ihop TENS med NMES

    #677509
    Haskan wrote:
    Tror du blandar ihop TENS med NMES

    Menar du att TENS inte stimulerar blodcirkulationen och därmed inte läkningsprocess?

    /Jenny

    #677510
    jenny_sg wrote:
    Menar du att TENS inte stimulerar blodcirkulationen och därmed inte läkningsprocess?

    /Jenny

    Jag har aldrig sett någon studie som visat på det i alla fall och det togs inte upp på någon av Cefars utbildningar såvitt jag kan komma ihåg. Hur TENS fungerar förklarade jag kort i inlägg #3.

    #677511
    Haskan wrote:
    Jag har aldrig sett någon studie som visat på det i alla fall och det togs inte upp på någon av Cefars utbildningar såvitt jag kan komma ihåg. Hur TENS fungerar förklarade jag kort i inlägg #3.

    Nej jag kan inte säga att jag läst någon studie, vilket jag iof tror finns, jag har dock läst på andra ställen att det skulle befrämja blodcirkulationen. Ta tex detta att man använder det vid sårläkning..

    #677512

    Ja, man kan använda det vid sårläkning. Dock vet man inte varför det fungerar vid sårläkning.

    #677513

    Är det skönt med en sådan? Fick kombinerad ngn ultraljudsbehandling + en ”el” behandling när jag drog min axel ur led, det var då oerhört skönt! Som en massage typ…

    #677514

    ”VARNING
    Ibland kommer folk med ”TENS- och EMS-apparater” som de har köpt på TV-Shop och andra icke-medicinska inköpsställen. Vi har inte kunnat hitta någon som helst TENS- eller EMS-effekt i dessa apparater, som är alldeles för klena.

    I Sverige testas TENS-apparater av Hjälpmedelsinstitutet, [www.hi.se], som är statens, kommunernas och landstingens testcentrum. Apparater som godkänns klassas som ”Bra Hjälpmedel”.

    Köp enbart sådana apparater från oss och våra seriösa kolleger i den medicintekniska branschen. Allt annat är bortkastade pengar. ”

    Citat från: [http://www.prne.se/?gclid=CMTzuaTeoI8CFQ5WMAod8jBeVw]

    Vad tror ni, försäljningsknep eller sanning?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.