Diskbråck som trycker på nervrot.

Home Forums Skador och rehabilitering Diskbråck som trycker på nervrot.

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #67181
    #473952

    Har varit på mra nu och fått konstaterat att jag lider av ett diskbråck som trycker mot en nervrot ner till vänstra benet så att det gör ont som fan av att bara stå eller gå ibland. Har en ortopedstid först om ca 4 månader varav jag känner mig som ett frågetecken just nu.

    Har haft besvären nu i ca 14 månader, men det är först nu de sista 2 som benet börja paja o inte känns som en del av kroppen längre.
    Seriöst börjar bli jävligt orolig nu, älskar träningen, finns det möjlitvis någon här som haft samma problem eller bara har kunskapen och vet om man någonsin kan börja träna igen efter det här och en eventuell operation.
    I dagsläget kan jag inte ens promenera eller småjogga och jag är rädd att jag aldrig mer kan göra det igen, har hört att det blir mer permanenta skador då besvären varat så här länge.
    Väldigt tacksam för svar.

    #473953

    Jag fick en nerv i kläm i nacken i början på året som slog ut min vänstra arm med , ja kanske 80%
    Jag har via magnet röntgen fått konstaterat att diskarna c5-c7 har grav diskdegeneration, har inte fått min tid hos ortoped än.
    Men armen är i princip tillbaka nu i dagsläget efter 10 månader,
    men det har varit ett lidande under tiden, allra helst för träningens skull..

    #473954

    Hej
    Jag tycker att du ska kontakta någon kunnig sjukgymnast där du bor. Genom denne ska du få hjälp o tips hur du ska göra. Ett ”vanligt” diskbråck i sig läker och det är få som får större bestående men . Att du tränar är ett stort plus i din vidare rehabilitering.

    #473955

    Har själv fått besked från magnetröntgen att jag har 2 diskbråck, väntar nu på besked om det blir operation eller inte…

    #473956

    Jag har haft diskbråck i 7 månader som stört mig otroligt, kört hela valsen med naprapat, sjukgymnaster och operation. Idag har jag fortfarande helvetes ont i benet. Träningen blir oerhört lidande.

    Om du eller någon annan vill veta mer så hojta till.

    #473957

    Ngn som har erfarenhet av operation och allt vad det innebär? Vad krävs för operation? Väntar själv på svar på magnetröntgen, har haft regelbundna men inte konstanta problem med ishias och ryggskott senaste 15+ åren.

    Mvh Daniel

    #473958

    Jag har opererats för diskbråck, vad vill du veta? Återhämtning osv?

    Vad som krävdes var i mitt fall att om inte det blev bättre på sex mån så skulle det opereras. Jag blev dock mycket bättre efter 4 månader men sedan fick jag ett kraftigt återfall och kom inte upp ur sängen så då fick jag remiss ett par dagar senare till att läggas in. Jag låg inne 2 nätter, själva ingreppet är väl inte särskilt stort och tog ca 45 min. Jag tror det sitter 5 stygn. I Ca en vecka efter hade jag ont i själva såret och hade problem sitta och sånt, sen försvinner smärtan i benet lite eftersom känns det som, går väldigt upp och ner. Vissa blir dock problemfria i benet direkt. Prognosen är väldigt bra, tror det är 4% som får ett nytt diskbråck på samma disk, och det är oavsett om man lever försiktigt eller som en vilde. Det som jag är mest nöjd med är att jag inte äter smärtstillande längre vilket jag gjort länge nu.

    Brukar vara ca 3 v efetr operation som du inte får träna, sen börja smått. Men det där känner man ju själv bäst och är nog väldigt individuellt.

    Lyssna inte på allt som sägs om diskbråck, experterna där jag behandlades var de enda positiva människorna jag träffat, alla andra (naprapater, läkare, sjukgymnaster) var jävligt negativa och ja du får byta jobb, sluta träna osv..

    Det enda restriktionerna jag fått var att hålla mig borta från knäböj och marklyft närmaste året.

    Mvh

    #473959
    Balboa wrote:
    Jag har opererats för diskbråck, vad vill du veta? Återhämtning osv?

    Vad som krävdes var i mitt fall att om inte det blev bättre på sex mån så skulle det opereras. Jag blev dock mycket bättre efter 4 månader men sedan fick jag ett kraftigt återfall och kom inte upp ur sängen så då fick jag remiss ett par dagar senare till att läggas in. Jag låg inne 2 nätter, själva ingreppet är väl inte särskilt stort och tog ca 45 min. Jag tror det sitter 5 stygn. I Ca en vecka efter hade jag ont i själva såret och hade problem sitta och sånt, sen försvinner smärtan i benet lite eftersom känns det som, går väldigt upp och ner. Vissa blir dock problemfria i benet direkt. Prognosen är väldigt bra, tror det är 4% som får ett nytt diskbråck på samma disk, och det är oavsett om man lever försiktigt eller som en vilde. Det som jag är mest nöjd med är att jag inte äter smärtstillande längre vilket jag gjort länge nu.

    Brukar vara ca 3 v efetr operation som du inte får träna, sen börja smått. Men det där känner man ju själv bäst och är nog väldigt individuellt.

    Lyssna inte på allt som sägs om diskbråck, experterna där jag behandlades var de enda positiva människorna jag träffat, alla andra (naprapater, läkare, sjukgymnaster) var jävligt negativa och ja du får byta jobb, sluta träna osv..

    Det enda restriktionerna jag fått var att hålla mig borta från knäböj och marklyft närmaste året.

    Mvh

    Det var ungefär det jag ville veta :) Nu är det bara att vänta på att läkaren ska höra av sig med domen.

    Mvh Daniel

    #473960

    Hej.

    Jag har tränat bort mitt diskbråck. undvik situpps iaf liggande. Använd maskin istället.
    Benspark hjälpte att ta bort smärtan i benen.

    Mv Hoffa

    #473961
    Balboa wrote:
    Jag har opererats för diskbråck, vad vill du veta? Återhämtning osv?

    Vad som krävdes var i mitt fall att om inte det blev bättre på sex mån så skulle det opereras. Jag blev dock mycket bättre efter 4 månader men sedan fick jag ett kraftigt återfall och kom inte upp ur sängen så då fick jag remiss ett par dagar senare till att läggas in. Jag låg inne 2 nätter, själva ingreppet är väl inte särskilt stort och tog ca 45 min. Jag tror det sitter 5 stygn. I Ca en vecka efter hade jag ont i själva såret och hade problem sitta och sånt, sen försvinner smärtan i benet lite eftersom känns det som, går väldigt upp och ner. Vissa blir dock problemfria i benet direkt. Prognosen är väldigt bra, tror det är 4% som får ett nytt diskbråck på samma disk, och det är oavsett om man lever försiktigt eller som en vilde. Det som jag är mest nöjd med är att jag inte äter smärtstillande längre vilket jag gjort länge nu.

    Brukar vara ca 3 v efetr operation som du inte får träna, sen börja smått. Men det där känner man ju själv bäst och är nog väldigt individuellt.

    Lyssna inte på allt som sägs om diskbråck, experterna där jag behandlades var de enda positiva människorna jag träffat, alla andra (naprapater, läkare, sjukgymnaster) var jävligt negativa och ja du får byta jobb, sluta träna osv..

    Det enda restriktionerna jag fått var att hålla mig borta från knäböj och marklyft närmaste året.

    Mvh

    Fick precis avslag från Läkare då dom inte tyckte att det var tillräckligt akut. Hur skulle du beskriva dina problem dom där 4 månaderna? Smärta, känselbortfall, styrkebortfall, svårt att gå på toa? Angående ditt kraftiga återfall, var det ischiassmärtor eller ett kraftigt ryggskott?

    Mvh Daniel

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.