Förebygga nackspärr?

Home Forums Skador och rehabilitering Förebygga nackspärr?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #510640

    Hej !

    Jag har problem med nackspärr lite titt som tätt och har nu börjat träna för att försöka bli av med problemet.
    Jag har försökt träna styrketräning seriöst nu i ca 6 månader måndag-fredag och det har blivit lite bättre.
    Jag går till en naprapat ungefär 1 gång i månaden för att knäcka ut allt och underhålla nacken så jag blir av med spänningarna.
    Men nackspärren smäller till ibland i alla fall.
    Jag är 175 lång och väger 83kg så jag tycker inte att jag är klent byggd.

    Jag undrar om någon här vet om man kan träna några speciella muskeldelar i nacke och rygg för att förebygga ännu mera? och i så fall vilka övningar man kan göra.

    Mvh

    #70046
    #510641

    När får du nackspärr?
    När du tränar, sover?
    Har haft problem själv med 6-7 spärrar på 1 år, så jag kanske kan komma med lite tips.
    Mer info så återkommer jag på en bättre tid, nu ska jag sova.

    #510642

    Vet i fan om du kan bygga upp rygg och nacke. Blir nog bara nackemusklerna som överhuvudtaget går att bygga upp. Eller har jag fel?

    #510643
    Vincent Qvarfordt wrote:
    När får du nackspärr?
    När du tränar, sover?

    Jag har fått nackspärr 1 gång på gymmet och det var i fredags när jag körde Latsdrag med V-handtag.
    Dom flesta gångerna som jag får nackspärr så smäller det bara till när man gör vardagliga saker.
    Har hänt att det har smällt till när jag torkar håret med en handduk så det kan komma när som helst.
    Brukar inte få när jag ligger och sover så jag har nog hittat en bra kudde efter många köp :)
    Spänningarna brukar ligga bakom skulderbladen.

    #510644
    beciec wrote:
    Vet i fan om du kan bygga upp rygg och nacke. Blir nog bara nackemusklerna som överhuvudtaget går att bygga upp. Eller har jag fel?

    Om det är så så kanske det blir tvärt om när man tränar för mycket nackmuskler och får då spänningar som man sedan får nackspärr av?

    #510645

    [http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Nacksparr/]
    •Börja motionera, till exempel promenera eller träna på gym.

    #510646
    liffan wrote:
    [http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Nacksparr/]
    •Börja motionera, till exempel promenera eller träna på gym.

    Jag gör det mesta som står där, det enda jag inte gör så mycket av så är det kondition nu på vinterhalvåret.
    Jag märkte inte av någon skillnad när jag sprang heller.
    Naprapaten har visat hur jag ska stretcha rätt och rekommenderar mig bara att träna på gym.

    #510647
    237 wrote:
    Om det är så så kanske det blir tvärt om när man tränar för mycket nackmuskler och får då spänningar som man sedan får nackspärr av?

    Beror väl lite på hur du ser på det. Träna för mycket är ju aldrig bra och kan leda till skador. Fått nackspärr en gång efter gymmet. Inte kul. Om det nu är så att det återkommer hela tiden så gå till läkare. Tyvärr är det så att det kanske kan vara en nacke-stöd som kan behövas. Men det vet läkaren bäst. Det läker oftast fort annars räcker det med att knäcka till. Men det kanske inte är det bästa hehe…. PS Klassiker är att stretcha nacken en del med lätta övningar. Lättar på trycket om det nu är så och musklerna släpper en del. Kanske inte var riktigt svar på frågan men jag försöker iallafall… Funkade för mig! nackspärr 2 g. Sen ok igen inte bra men ok.

    #510648

    Jag tror att ditt problem är att du spänner nacken väldigt mycket i främst pressövningarna t ex bänkpress och militärpress. Har själv problem med att jag spänner nacken för mycket vilket leder till att jag blir stel i nacken, liknande lätt nackspärr.

    #510649

    beciec: Har funderat på att gå till läkare och höra vad dom har att säga, inte mycket antar jag men man får väl chansa =)

    danne32: Brukar inte känna av nått när jag kör dom övningarna men man vet ju inte det gör så att man får spänningar.

    #510650

    Som sagt. Du får hålla nacken rätt rak hela tiden. Så slipper du det rätt bra. Men som sagt det ska man inte behöva göra. Märkte själv igår när jag inte har rak nacke att jag fick knäcka den rätt igen =(… Inte bra i längden.

    #510651
    beciec wrote:
    Som sagt. Du får hålla nacken rätt rak hela tiden. Så slipper du det rätt bra. Men som sagt det ska man inte behöva göra. Märkte själv igår när jag inte har rak nacke att jag fick knäcka den rätt igen =(… Inte bra i längden.

    Ska tänka på att försöka hålla nacken rak. Hur menar du med att du fick knäcka den rätt igen? gjorde du det själv?
    Jag var till naprapaten och knäckte till nacken idag men det känns fortfarande väldigt stelt =(
    Han rekommenderade mig att variera lite med repsen, jag kör max 6 reps nu men han rekommenderade att lägga in 1 vecka var tredje vecka där man kör minst 12 reps.

    #510652
    237 wrote:
    Ska tänka på att försöka hålla nacken rak. Hur menar du med att du fick knäcka den rätt igen? gjorde du det själv?
    Jag var till naprapaten och knäckte till nacken idag men det känns fortfarande väldigt stelt =(
    Han rekommenderade mig att variera lite med repsen, jag kör max 6 reps nu men han rekommenderade att lägga in 1 vecka var tredje vecka där man kör minst 12 reps.

    Du kanske inte ska lyssna på vad en naprapat säger om hur du ska träna. Men att variera är bra och oftast lägger man inte helt mycket press på nacken. Skulle vara vid bänkpress som den är mest utsatt. Så kolla tekniken. Rak rygg, Stabilt med fötterna, Skulderbladen något ihop, Press ej nacken upp eller ner under lyftet. Så inga maxlyft då teknik och fusk lättare kan uppstå. Nu vet jag inte heller hur ont du har eller hur tung skada du har på nacken men om det bara var att knäcka till så att säga. Så varför inte vila en vecka och göra nackstreching ?

    #510653
    beciec wrote:
    Du kanske inte ska lyssna på vad en naprapat säger om hur du ska träna. Men att variera är bra och oftast lägger man inte helt mycket press på nacken. Skulle vara vid bänkpress som den är mest utsatt. Så kolla tekniken. Rak rygg, Stabilt med fötterna, Skulderbladen något ihop, Press ej nacken upp eller ner under lyftet. Så inga maxlyft då teknik och fusk lättare kan uppstå. Nu vet jag inte heller hur ont du har eller hur tung skada du har på nacken men om det bara var att knäcka till så att säga. Så varför inte vila en vecka och göra nackstreching ?

    Tack för tipsen :up: Jag har aldrig maxat i någon övning och försöker alltid att lyfta strikt men det betyder ju inte att man gör helt rätt efter boken när man tar i på den sista repetitionen.
    Just den här vändan känns värre än andra som jag har haft, brukar kännas bra efter att jag har varit till naprapaten men nu håller det i sig. Men jag ska boka en till tid nu i veckan så han får massera upp musklerna och släppa på spänningarna så ska jag vila upp mig en vecka innan jag går till gymmet igen.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.