Fortfarande ont i axeln / armen sedan i julas

Home Forums Skador och rehabilitering Fortfarande ont i axeln / armen sedan i julas

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #55409
    #141505

    Hej, okej jag ska försöka göra lång historia kort,

    Låg på topp av min träning i sensomras / höstas med ca 5 års regelbunden träning bakom mig , och strax före julen upptäckte jag att jag fick ont i axeln , eller kanske lite under, ingen våldsam smärta utan bara att det nyper till / sticker till ” svårt att förklara men som att det skulle sitta en nål i en muskel som man sedan arbetar med ”

    Smärtan uppkommer vid den sista rörelsen av att jag trycker armen uppåt eller utåt åt sidan, ex. de sista 10% vid axelpress eller hantel/bänkpress med lutad bänk.

    Efter detta vilade jag några dagar och körde på två veckor till med med lättare vikter, smärtan var kvar, och det blev inte värre men inte heller bättre.
    Sedan så åkte jag iväg på semester och kom tillbaka 4 veckor senare, och tränade kanske en-två månad till med samma 0 resultat ”med mycket lätta vikter och lång uppvärmning”

    Uppsökte läkare och fick antiinflammatoriskt, vilket gjorde 0 i skillnad,
    Och sen så har det varit en rad med olika försök till att hitta felet, bl.a

    Naprapat
    Osteopat
    Ultraljudsröntgen 2 ggr
    Sjukgymnast
    Akupunktur

    Alla har varit hjälpsamma men ingen kan säga vad som är fel,
    mer än att jag inte har dragit av något i armen / axeln.
    Rådet jag har fått är att gå tillbaka till träningen men att träna lätt.
    Jag anser att jag har testat detta, plus att jag har att jobb där man inte sitter still. Det är inget tungt och ansträngande jobb men jag rör på mig, och jag tycker att det borde ha gjort något i alla fall.

    Och nu i skrivande stund så är smärtan exakt likadan som första gången jag kände av den, inte sämre, inte bättre.

    Enda gången det blir sämre är om jag anstränger axeln, men det går över till normal smärta så fort den får vila lite.

    En egen tanke jag har är att det är någon nerv som ligger i kläm, och när jag anstränger mig så svullnar muskeln upp och trycker mer på nerven.

    Söker råd eller tips på vem jag kan vända mig till ”bor i Göteborg”, för nu är jag verkligen sugen på att träna igen.

    Kan även tillägga att en stor anledning till att jag har fått detta kan bero på maxträning och dålig uppvärmning, och ja jag vet att man ska värma upp, men jag slappade mer och mer med och det fungerade fortfarande bra att träna, tills ……

    Ps. Har röntgenbilderna om det skulle hjälpa Ds.

    #141506

    Eftersom du är välutredd sen tidigare kan vi ju inte hoppas på några mirakel här på forumet. Mina huvudregler vid oklar axelsmärta är:
    *ge fan i direkt smärtande övningar (eller övningar som leder till smärta som inte går över inom 48h)
    *Ge fan i axelpressar/militärpressar/lutande bänk och andra tunga övningar över axelhöjd (alltså över 90gr). Du klarar dej väldigt bra utan dessa övningar…
    Hoppas dessa enkla knep hjälper dej.
    /Larsa

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.