Halsont – vad göra?

Home Forums Skador och rehabilitering Halsont – vad göra?

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #70143
    #514692

    Har ont i halsen som fan och vill träna. Har ni några råd på vad man kan göra? Förutom att äta mkt c vitamin och vila?

    Tack!

    #514693
    Chillarn wrote:
    Har ont i halsen som fan och vill träna. Har ni några råd på vad man kan göra? Förutom att äta mkt c vitamin och vila?

    Tack!

    När jag är sjuk, oavsett vilken sjukdom, så brukar jag nästan alltid käka mer vitamin rik mat än vad jag gör annars, och dricker mycket vatten. Om du har ont i halsen kan det vara skönt med 1-2 koppar te med honung om dagen:up:
    Annars är det bara å vila på, börja inte träna fören du e helt frisk:)

    #514694

    Låt kroppen ta hand om skiten, finns ingen mirakel medicin mot förkylningar. Skulle inte heller påstå att mycket c-vitamin skulle förkorta förkylningsperioden. Ät bra och regelbundet, vila.
    Förkylningen släpper tillslut och du lär knappast tappa särskilt mycket under denna period. Fortsätter förkylningen går du till vårdcentralen och ber dem kika på det.

    edit; såg att Danne Mann hann före..

    #514695
    PatrikBergman wrote:
    Låt kroppen ta hand om skiten, finns ingen mirakel medicin mot förkylningar. Skulle inte heller påstå att mycket c-vitamin skulle förkorta förkylningsperioden. Ät bra och regelbundet, vila.
    Förkylningen släpper tillslut och du lär knappast tappa särskilt mycket under denna period. Fortsätter förkylningen går du till vårdcentralen och ber dem kika på det.

    edit; såg att Danne Mann hann före..

    Okej, nä är inte orolig för att tappa ngt, men har inte haft tid till att träna den senaste månaden så är en aning sugen på det

    #514696
    Chillarn wrote:
    Okej, nä är inte orolig för att tappa ngt, men har inte haft tid till att träna den senaste månaden så är en aning sugen på det

    Har du inte tränat på en månad så tycker jag du inte ska oroa dig om du får vila en dag extra. Behöver kroppen vila så behöver den, ingen idé att anstränga den i onödan då.

    #514697

    Känner jag att jag börjar få ont i halsen så dricker jag en massa varm choklad så brukar det försvinna :D

    #514698

    Idag dricker du en brygd på:
    5cm Ingefära riven
    2vitlöksklyftor
    1 Hel citron
    3 påsar grönt té

    1 liter vatten, koka upp det, så fort det kokar så ta av det från plattan och låt det stå varmt i 20min.

    Dagen / kväll
    Duscha / Bada hett
    Ha på dig kläder (tunna) när du sover
    Ta 1 magnecyl precis innan läggdags
    Varma strumpor
    Sug gärna på en bafucintablett när du lägger dig

    Du kommer troligen vakna av att du svettas mycket. Gå då upp torka av dig och byt kläder, ta gärna en halsduk på dig och sov vidare. Sannolikheten att du vaknar frisk är ganska stor, om detta tillämpas i tid.

    Varför?
    Du har framkallat feber genom värmen, blodet har blivit tunnare genom acetylsalicylsyran i magnecylen och de vita blodkropparna och makrofagerna ”kroppens ambulanser” har forslat bort och dödat den begynnande virusattacken. Kuren fungerar dock inte om den sätts in för sent, eller för att lindra en pågående förkylning.

    #514699
    SethRonland wrote:
    Idag dricker du en brygd på:
    5cm Ingefära riven
    2vitlöksklyftor
    1 Hel citron
    3 påsar grönt té

    1 liter vatten, koka upp det, så fort det kokar så ta av det från plattan och låt det stå varmt i 20min.

    Dagen / kväll
    Duscha / Bada hett
    Ha på dig kläder (tunna) när du sover
    Ta 1 magnecyl precis innan läggdags
    Varma strumpor
    Sug gärna på en bafucintablett när du lägger dig

    Du kommer troligen vakna av att du svettas mycket. Gå då upp torka av dig och byt kläder, ta gärna en halsduk på dig och sov vidare. Sannolikheten att du vaknar frisk är ganska stor, om detta tillämpas i tid.

    Varför?
    Du har framkallat feber genom värmen, blodet har blivit tunnare genom acetylsalicylsyran i magnecylen och de vita blodkropparna och makrofagerna “kroppens ambulanser” har forslat bort och dödat den begynnande virusattacken. Kuren fungerar dock inte om den sätts in för sent, eller för att lindra en pågående förkylning.

    Sticky på den ? Många som frågar vad man kan/bör göra när man inte känner sig frisk.. Ska bli kul att testa någon gång, dock förhoppningsvis är det långt tills nästa gång jag är sjuk :)

    #514700
    SethRonland wrote:
    Idag dricker du en brygd på:
    5cm Ingefära riven
    2vitlöksklyftor
    1 Hel citron
    3 påsar grönt té

    1 liter vatten, koka upp det, så fort det kokar så ta av det från plattan och låt det stå varmt i 20min.

    Dagen / kväll
    Duscha / Bada hett
    Ha på dig kläder (tunna) när du sover
    Ta 1 magnecyl precis innan läggdags
    Varma strumpor
    Sug gärna på en bafucintablett när du lägger dig

    Du kommer troligen vakna av att du svettas mycket. Gå då upp torka av dig och byt kläder, ta gärna en halsduk på dig och sov vidare. Sannolikheten att du vaknar frisk är ganska stor, om detta tillämpas i tid.

    Varför?
    Du har framkallat feber genom värmen, blodet har blivit tunnare genom acetylsalicylsyran i magnecylen och de vita blodkropparna och makrofagerna “kroppens ambulanser” har forslat bort och dödat den begynnande virusattacken. Kuren fungerar dock inte om den sätts in för sent, eller för att lindra en pågående förkylning.

    Vilken tid ska man ta detta på dagen? och jag antar att man måste ta detta ganska direkt när man känner sig förkyld.:what:

    #514701
    SethRonland wrote:
    Du har framkallat feber genom värmen, blodet har blivit tunnare genom acetylsalicylsyran i magnecylen och de vita blodkropparna och makrofagerna “kroppens ambulanser” har forslat bort och dödat den begynnande virusattacken. Kuren fungerar dock inte om den sätts in för sent, eller för att lindra en pågående förkylning.

    Kan det vara liknande som händer när jag dricker varm choklad? Jag brukar dricka så mycket så att jag börjar svettas av värmen. Det funkar iaf för mig för det mesta, och som du säger innan det bryter ut helt. Ditt sätt kanske är änne bättre dock, blir till att prova :up:

    #514702

    Hur långt efter förkylningen bör man vänta innan man tränar? Alltså jag menar om man varit rejält förkyld men känner sig helt bra idag, skulle ni tränat imorgon eller väntat några extra dagar?

    #514703
    holmberg87 wrote:
    Hur långt efter förkylningen bör man vänta innan man tränar? Alltså jag menar om man varit rejält förkyld men känner sig helt bra idag, skulle ni tränat imorgon eller väntat några extra dagar?

    Skulle träna imorgon

    #514704
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Skulle träna imorgon

    Okej, ja det börjar bli outhärdligt att inte ha tränat på drygt 1 vecka!

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.