Hoppande axlar vid hantelpressar. Varför?

Home Forums Skador och rehabilitering Hoppande axlar vid hantelpressar. Varför?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • Author
    Posts
  • #704884

    När jag kör axelpressar och andra övningar rakt ut från kroppen ovanför huvudet
    hoppar det till i axlarna. När jag går över 90 grader mellan kropp överarm. Ju längre bak med armbågarna jag kör ju mer hoppar det. Framför kroppen hoppar det inget alls. När jag kör andra övningar över huvudet så känns det som något klämms inuti axeln.
    Någon som kan tänka sig vad det kan vara?

    #78862
    #704885

    Känns det mer eller mindre om du exempelvis gör en abduktion i axelleden med armen supinerat mot pronerat? Alltså om du kör hantellyft åt sidan med handflatan framåt jämfört med bakåt?

    #704886
    Bearik wrote:
    När jag kör axelpressar och andra övningar rakt ut från kroppen ovanför huvudet
    hoppar det till i axlarna. När jag går över 90 grader mellan kropp överarm. Ju längre bak med armbågarna jag kör ju mer hoppar det. Framför kroppen hoppar det inget alls. När jag kör andra övningar över huvudet så känns det som något klämms inuti axeln.
    Någon som kan tänka sig vad det kan vara?

    Jag vet inte vad det e, men jag har samma problem typ fast min axel hoppar helt ur led om jag har riktig otur..

    så ngn som vet?

    #704887

    sådär hade jag också förut ^^ fast mitt har nästan gått över nu.
    Jag Brukar värma upp axlarna genom att snurra med armarna typ , jaa ni vet hehe =P sen typ göra cirklar med axlarna fram och sedan bakåt.
    men framförallt låga vikter från början med fler reps =)

    #704888
    ZoRTeP wrote:
    sådär hade jag också förut ^^ fast mitt har nästan gått över nu.
    Jag Brukar värma upp axlarna genom att snurra med armarna typ , jaa ni vet hehe =P sen typ göra cirklar med axlarna fram och sedan bakåt.
    men framförallt låga vikter från början med fler reps =)

    Jag har testat det mesta när det gäller uppvärmingn å låga vikter osv. men problemet återstår.. så fort armbågen kommer lite högre än axlen och går lite får långt bak ( typ obalans eller om man tar för tungt) så hoppar den. Den kan även för för sig å hoppa när man kör baksida axlar i en omvänd pec dec.

    Iofs har jag lärt mig träna med dessa förutsettningar nu, men det skulle vara väldigt skoj å veta om ngn har en fin förklaring til detta..!

    #704889
    Totti wrote:
    Jag har testat det mesta när det gäller uppvärmingn å låga vikter osv. men problemet återstår.. så fort armbågen kommer lite högre än axlen och går lite får långt bak ( typ obalans eller om man tar för tungt) så hoppar den. Den kan även för för sig å hoppa när man kör baksida axlar i en omvänd pec dec.

    Iofs har jag lärt mig träna med dessa förutsettningar nu, men det skulle vara väldigt skoj å veta om ngn har en fin förklaring til detta..!

    Samma problem..
    Axeln (den vänstra) hoppar ”delvis” ur led.. Är obehagligt och inte så himla skönt..
    Jag gick hos sjukgymnast när jag var yngre och då tränade jag upp musklerna runt omkring, jag hade dåligt med muskler runt leden som skall hålla själva axel”kulan”/leden på plats..
    Har dock musklat upp mig bra men har fortfarande problem..
    Har som dig vant mig att träna trots detta hoppande..
    Jag har svårt för att köra TUNG pec dec jag, då hoppar det skapligt..
    Mvh. Lisa!!

    #704890

    HAr samma problem, skapligt obehagligt en gång då den hoppade och jag höll på att få hanteln i huvudet.:evil:

    #704891

    Problemen undviks genom att träna upp rotatorcuffsmuskulaturen. Har själv haft problem med urledvridningar x flera. Kan vid ffa. väldigt tung belastning i chins känna att överarmsbenet förflyttas i förhållande till ledhålan. En välutvecklad skulderbladsmuskulatur tightar till detta glapp.

    Lycka till

    #704892
    Jesper Näsström wrote:
    Problemen undviks genom att träna upp rotatorcuffsmuskulaturen. Har själv haft problem med urledvridningar x flera. Kan vid ffa. väldigt tung belastning i chins känna att överarmsbenet förflyttas i förhållande till ledhålan. En välutvecklad skulderbladsmuskulatur tightar till detta glapp.

    Lycka till

    Okej.. fint med en lösning.. men hur gör vi då?

    #704893

    Träna musklerna som ingår i rotatorcuffen:
    m. suptraspinatus
    m. infraspinatus
    m teres minor
    m. subscapularis

    Kolla upp i nån anatomibok om du vill veta exakt var dom sitter

    Träna dessa kan man göra på många sätt. Jag brukar träna rotation i axelleden med överarmen intill kroppen. Ganska lätt belastning inledningsvis så att man får in rätt rörelse och belastar rätt muskler.

    #704894
    Jesper Näsström wrote:
    Träna musklerna som ingår i rotatorcuffen:
    m. suptraspinatus
    m. infraspinatus
    m teres minor
    m. subscapularis

    Kolla upp i nån anatomibok om du vill veta exakt var dom sitter

    Träna dessa kan man göra på många sätt. Jag brukar träna rotation i axelleden med överarmen intill kroppen. Ganska lätt belastning inledningsvis så att man får in rätt rörelse och belastar rätt muskler.

    Har du några bilder som visar alla desa övningar ?

    /Mvh

    #704895
    Jesper Näsström wrote:
    Träna musklerna som ingår i rotatorcuffen:
    m. suptraspinatus
    m. infraspinatus
    m teres minor
    m. subscapularis

    Kolla upp i nån anatomibok om du vill veta exakt var dom sitter

    Träna dessa kan man göra på många sätt. Jag brukar träna rotation i axelleden med överarmen intill kroppen. Ganska lätt belastning inledningsvis så att man får in rätt rörelse och belastar rätt muskler.

    Går också lätt att göra med ett ”stretchband”. Bind fast det i en dörr, maskin, etc, håll överarmen intill kroppen, armbågen 90 grader och för handen (som håller bandet) mot magen. Kan också vända sig om och för handen ut från magen…

    [http://www.binghamton.edu/athletics/strength/rota.pdf]

    #704896
    JessicaR wrote:
    Går också lätt att göra med ett ”stretchband”. Bind fast det i en dörr, maskin, etc, håll överarmen intill kroppen, armbågen 90 grader och för handen (som håller bandet) mot magen. Kan också vända sig om och för handen ut från magen…

    [http://www.binghamton.edu/athletics/strength/rota.pdf]

    Jag tackar för bilderna.

    /mvh

    #704897
    Bearik wrote:
    När jag kör axelpressar och andra övningar rakt ut från kroppen ovanför huvudet
    hoppar det till i axlarna. När jag går över 90 grader mellan kropp överarm. Ju längre bak med armbågarna jag kör ju mer hoppar det. Framför kroppen hoppar det inget alls. När jag kör andra övningar över huvudet så känns det som något klämms inuti axeln.
    Någon som kan tänka sig vad det kan vara?

    I axeln finns ett ”tak” som heter acromion, mellan det och själva ledkulan går senor osv. Vid abduktion i armen minskas detta utrymme, varför man kan uppleva en inklämning om det blir för trångt. Det är alltså inte så konstigt att du kan känna detta. Speciellt killar brukar ha lite problem och det man kan göra då är att vrida upp handen för att göra utrymmet större. Orsaken till att det blir trångt och klämmer kan vara flera.. har du förövrigt ingen smärta beror det förmodligen på att du helt enkelt är trång i detta område, eller att din rotatorcuff är svag och inte kan centrera ledkulan i leden. Då är det alltså rotatorcuffträning som du redan fått förslag på som gäller. Tänk även på en ordentlig uppvärmning som får igång blodcirkulationen i detta område som någon redan har nämnt!
    Om du inte upplever nåt obehag av att det ”hoppar” så kanske det inte är något problem. Om det dock blir retat kan senor skadas varför du bör undvika detta.. Men som sagt, prova rotatorcuffträning under en tid och se om det hjälper.
    Det som övriga beskrivet med att det känns som att det ”hoppar ur led” skulle jag inte säga är samma sak som detta, då handlar det förmodligen snarare om en instabilitet i rotatorcuffen i kombination med en för hög belastning – träningen är dock densamma!
    /Jenny

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.