Hur får man axeln röntgad?

Home Forums Skador och rehabilitering Hur får man axeln röntgad?

  • This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #101459
    #1075353

    Hej! Jag har läst här under längre period, men nu var det dags för första posten.

    Hur gör man för att få bli röntgad i axeln utan att behöva vänta i femton år i detta land? Eller i värsta fall i något annat land…

    Bakgrund:

    Jag har en dålig axel. Jag tränar väldigt försiktigt men min högra axel börjar alltid göra ont. Det känns som om något har ”hoppat snett” i den, så att jag går och känner av den för jämnan.

    Jag har gått till olika läkare, naprapater, sjukgymnaster och andra, och alltid får man olika svar och sämre och sämre förtroende för dessa ”experter”. Det slutar alltid med att dom säger åt en att avvakta eller att ta smärtstillande.

    Givetvis har jag fått höra att det är rotatorcuffen. Ibland får jag ont på ett sätt som liknar beskrivningen av smärta där, men detta är en annan smärta.

    Det enda som hjälper är att sluta träna. Då går det över efter 2 veckor till en månad. Men så kan jag inte hålla på!

    I släkten finns det flera där senorna till axeln har gått av. Visserligen när de har varit betydligt äldre än jag, men de har å andra sidan aldrig lyft heller. Och alla har haft axelproblem långt innan så man vet ju inte om det bara är att läkarna har struntat i att undersöka dem ordentligt. Vad jag kunnat läsa mig till är det vanligt att axelproblem är ”ärftliga” genom anatomin.

    Av denna anledning har jag bett att de ska titta på om det kan vara så att mina axelsenor också är i farozonen, men jag blir bara behandlad som en idiot. Man får känslan av att den svenska vårdens enda syfte är att vägra folk vård.

    Vad jag kan förstå så går det egentligen inte att få reda på vad det är för fel utan röntgen. Allt annat är bara mer eller mindre dåliga gissningar.

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.