inflammation i rotatorkuffen

Home Forums Skador och rehabilitering inflammation i rotatorkuffen

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #71181
    #552836

    haft ont o rotatorkuffen ett tag nu gick till läkare idag, fick en kortisonspruta. när tycker ni man kan börja köra styrketräning på överkroppen igen?
    antar att man ska köra väldigt lätt ett tag. o öka succsesivt.
    några övningar man ska undvika eller träna mer av o hur länge?
    tack

    #552837
    Martin Löwgren wrote:
    I vilken struktur hade du inflamation? Sena, slemsäck eller muskel?

    Mvh

    det har jag facktiskt ingen aning om.. stor skillnad på vilket?

    #552838
    frazon wrote:
    det har jag facktiskt ingen aning om.. stor skillnad på vilket?

    tror det var sena föresten

    #552839

    oki. ja man får avakta o se om det blir bättre än så länge har jag bara vilat o tycker jag har mer ont än innan. Förhopningsvis blir det bra snart.
    Hur blir man av med sådan tendinos? o det det bara vila som gäller då eller nån annan rehab?

    #552840
    Martin Löwgren wrote:
    En inflamationsprocess existerar knappt i senvävnad (inte muskelvävnad heller men däremot ofta i slemsäckar) och då endast under några få dagar. Efter detta kallas det för tendinos och då funkar absolut inte något inflamationsdämpande kortison.

    Din första mening är korrekt, den andra anser jag felaktig. En tennisarmbåge t.ex är en tendinos och där verkar kortisoninjektion/kortisoninfiltration ha en effekt, det finns det viss evidens för. Hur/varför det fungerar däremot vet vi inte, men kortison är troligen inte bara effektiv mot inflammatoriska tillstånd. Tung excentrisk träning vid tendinos har visat sig ha god effekt och bör alltid vara en del av rehabiliteringen av senskador och är nog viktigast om man ser långsiktigt.

    Själv har jag slutat använda mig av begreppen tendinit och tendinos. Mycket enklare att istället använda sig av begreppet tendinopati som inkluderar både tendiniter och tendinoser.

    #552841
    Martin Löwgren wrote:
    Då blir mina frågor. Vad exakt är då en tennisarmbåge (algi, it, pati), alltså rent morfologiskt?

    Fråga två. Vad krävs för att ställa diagnosen tendinopati.

    Mvh

    Fråga ett har jag redan besvarat. Fråga två tänker jag inte diskutera på ett sånt här forum då det iofs är en intressant men en lång förklaring/diskussion som är av akademisk karaktär. Jag kan dock tänka mig att diskutera det via PM om du vill ha en seriöst kunskapsutbyte.

    #552842
    Haskan wrote:
    Fråga ett har jag redan besvarat. Fråga två tänker jag inte diskutera på ett sånt här forum då det iofs är en intressant men en lång förklaring/diskussion som är av akademisk karaktär. Jag kan dock tänka mig att diskutera det via PM om du vill ha en seriöst kunskapsutbyte.

    Detta är väldigt intressant ämne även att man har det själv o har ont.
    frågan jag ställer lite är vilka övningar jag ska undvika o kan man träna med lätta vikter även man har lite ont för att träna upp musklen?

    #552843
    frazon wrote:
    Detta är väldigt intressant ämne även att man har det själv o har ont.
    frågan jag ställer lite är vilka övningar jag ska undvika o kan man träna med lätta vikter även man har lite ont för att träna upp musklen?

    Numera försöker jag inte ställa några diagnoser eller ge specifika råd via internet. Jag anser att riskerna överväger fördelarna. Diskussioner av mer generell art eller om någon vill få tips om var de ska vända sig kan jag dock hjälpa till. Mitt råd är att du uppsöker sjukgymnast för diagnos, behandling och rehabilitering. Och var inte rädd för att byta sjukgymnast om du inte blir nöjd.

    #552844
    Martin Löwgren wrote:
    Absolut men orkar ej PM. Skicka ett mail.

    [mailto:Martin@idrottsskadecentrum.com]

    Mvh

    Med tanke på din e-mail, är det så att du jobbar på Idrottsskadecentrum i Uppsala?

    #552845

    Finns det någon naprapat där som heter Patrik och som har gått basic och advanced i OMI?

    #552846
    Martin Löwgren wrote:
    Nej.

    Har du skickat mailet? :up:

    jupp

    #552847

    Min axel blir bättre o bättre för varje dag nu.. så kortisonet gjorde susen.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.