Jag och mina axlar igen

Home Forums Skador och rehabilitering Jag och mina axlar igen

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #71076
    #551366

    Jag har skrivit tidigare om mina axelproblem. Ett nytt problem har uppstått i min vänstra axel.

    Jag ramlade och slog min axel ur led 2002. Den gick ur led flera gånger och till slut fick jag den opererad 2005. De gick in med titthål och stramade åt ledkapseln. Jag gick hos sjukgymnast en tid efteråt och sedan dess har hållt sig på plats. Det jag tyvärr har märkt av de senaste dagarna är att det kan hugga till i axelleden när jag t ex. tränat rotatorcuffarna med hantlar. Jag skulle inte beskriva det som smärtsamt utan mer som att det rycker till. Idag när jag stod i badrummet och torkade mig efter duschen så vred jag upp armen och spände bicepsmuskeln lite grann och då högg det till i leden. Det gjorde lite ont i nån mikrosekund och efteråt känns det lite läskigt, slappt och instabilt. Det kan visserligen vara nojja från min sida eftersom jag är rädd för att skada mig och vet att det är ett problemområde.

    Jag har bara gymmat ett par månader och jag undrar om man kan ha sabbat någonting när man tränat? Jag har tränat biceps och triceps, med hantlar, stång och dragmaskin. Hantellyft åt sidan (ej framåt). Lats-drag, lätt hantelpress för bröstet och rodd. Jag kanske har tränat armarna för mycket? Skulle det då kunna leda till att axeln blir instabil igen?

    Jag funderar på att helt och hållet skippa all träning för överkroppen förutom stabilitetsträning.

    Ursäkta om det blev ett flummigt inlägg men jag är så fruktansvärt nojjig över detta att jag får panik. :yikes: 😮

    #551367

    En liten fråga till. Kan det slita på min opererade axelled att köra mycket på crosstrainer? Konstig fråga kanske men man svänger ju en hel del med armarna fram och tillbaka.

    #551368
    Martin Löwgren wrote:
    Jag svarar här istället för på PM.

    Hur kunde din sjukgymnast inte diagnosticera detta?

    Du har multidirektionell axelinstabilitet.

    Mvh

    Tack för att du svarar Martin! Jag har bara pratat med sjukgymnasten på telefon. Jag ska träffa honom nästa vecka.

    Vad innebär multidirektionell axelinstabilitet? Vad kan jag göra? Borde jag inte vara stabil i axeln efter min operation?

    #551369

    Jag är enormt tacksam för att du ger mig svar Martin. Du har säkert hjälpt många här på forumet med sina problem och det ska du ha en stor eloge för.

    Jag kan inte svara säkert på hur operationen gick till men jag kan säga så här ang operationen.

    Den utfördes 2005 genom titthål. De gick in och stramade upp ledkapseln. Efteråt gicka jag med armen i mitella i 4 veckor utan att få göra några rörelser mer än minimala saker för att kunna klä mig. Därefter fick jag göra lättare rotatocuffövningar med gummiband i två veckor. 6 veckor efter operation började jag träna lite mer avancerade övningar hos sjukgymnasten. Det var rotatorcuff innåt, utåt. Lätt hantelrodd, lätt cablecross mm.

    Efter några veckor kände jag mig frisk och rörlig i axeln igen. (Efter operationen var jag fruktansvärt stel i leden och fick sakta men säkert mjuka upp den igen.) Jag avlsutade min rehabträning eftersom jag kände mig bra igen. (Det kanske var ett misstag?) Vid återbesöket hos läkaren skrev han i min journal att operationen och rehab var lyckad och att axeln hade god stabilitet.

    Har gått med problemfri axel i 4 år nu som sagt. Problemet, hur subtilt det än må vara har dykt upp den senaste veckan efter att jag tränat lite tyngre på gymmet nu sedan i april.

    Jag märkte bl.a av att det kändes obehagligt i axeln efter att jag legat en stund på mage i gräset och stödde mig på armbågarna nu i helgen. Obehaget har även dykt upp efter att jag tränat rotarcuffarna på gymmet med hantel (ca 3-4 kg). Jag har svårt att tänka mig att operation har ”gått sönder” pga detta eftersom jag inte anser att ha tränat något extremt och dessutom inte har värk. Problemet är mer subtilt. Nedsatt styrka, ett litet glapp i leden en känsla av instabilitet och lätt krypande obehagskänsla i leden när jag t ex. stöder mig på armbågen mot ett bord.

    Hoppas att denna beskrivning var utförlig nog. Jag tänker uppsöka läkare för det också men jag tycker det är bra att få flera kunniga personer att delge sin syn på saken. Då kan jag ta upp detta med läkaren och sjukgymnasten när jag träffar dem.

    #551370

    Har funderat lite på hur jag tränat. Jag har kört rätt hårt på triceps och biceps. Kan en överansträngning av ex. triceps ge upphov till axelproblem? Ikväll har det blivit värre än vanligt. Jag har bara tränat rotatorcuffarna lätt med gummiband och hantellyft åt sidan med 3kg hantlar och det knäpper och knakar i leden efteråt. Det gör inte ont direkt, lite, lite ömmt kanske, och känns obehagligt. Jag masserade min tricepsmuskel lite grann och då känndes det som det blev lite bättre för ett litet tag…

    Om det finns någon här som har opererat sin axel för luxation, har ni i så fall haft några problem efteråt?

    #551371

    Träffade sjukgymnasten idag och han kunde inte hitta något fel på axeln. Jag har kännt att det knakat och skavt i leden lite grann när jag rört armen men just idag när jag träffade honom var den naturligtvis ok. Han vred min arm i olika lägen och ryckte och drog i den för att se om den eventuellt var instabil och gick att rucka på men den var fast i sitt läge hela tiden. Han rekomenderade att jag fortsatte min rehabträning och undvek lyft över huvudet och att ha armen i extremlägen som vinklade bakåt osv. Nu får jag se hur det artar sig. Sjukt skumt egentligen.

    #551372
    Gitarristen wrote:
    Idag när jag stod i badrummet och torkade mig efter duschen så vred jag upp armen och spände bicepsmuskeln lite grann och då högg det till i leden. Det gjorde lite ont i nån mikrosekund och efteråt känns det lite läskigt, slappt och instabilt.

    Jag har också problem med min vänstra axel. Skadade mig i en olycka då jag landade ganska hårt på axeln. Kort efter den händelsen skadade jag axeln i pecdec-maskin med dåligt utförande.. sen dess har den hoppat ur ett tiotal gånger, men den brukar glida tillbaks av sig själv. Däremot gör det ont 1-2 dagar efteråt. Jag har dock aldrig opererat min axel.

    Jag kan känna igen mig när du skriver att det brukar hugga till när du spänner upp armen och biceps. Upplever samma sak när jag gör det lite för hastigt och knyckigt.

    Efter ett antal luxationer så lär man sig vad man kan och inte kan göra.. undviker i stort sett alla manövrar över/bakom huvudet (kullerbyttor, stå på händer osv) och ser till att aldrig låta axeln avlasta resten av kroppens vikt, t ex om man ligger eller sitter och ska ställa eller sätta sig upp och då stödjer sig på en arm. Axelövningar på gymmet blir väldigt lite/inga övningar med fria vikter eftersom risken att axeln ska hoppa ur led känns markant högre då.. Tränar rotatorcuffarna 1-2 gånger per vecka, ganska lätt så man inte skadar sig.

    #551373
    fabflippintastic wrote:
    Jag har också problem med min vänstra axel. Skadade mig i en olycka då jag landade ganska hårt på axeln. Kort efter den händelsen skadade jag axeln i pecdec-maskin med dåligt utförande.. sen dess har den hoppat ur ett tiotal gånger, men den brukar glida tillbaks av sig själv. Däremot gör det ont 1-2 dagar efteråt. Jag har dock aldrig opererat min axel.

    Jag kan känna igen mig när du skriver att det brukar hugga till när du spänner upp armen och biceps. Upplever samma sak när jag gör det lite för hastigt och knyckigt.

    Efter ett antal luxationer så lär man sig vad man kan och inte kan göra.. undviker i stort sett alla manövrar över/bakom huvudet (kullerbyttor, stå på händer osv) och ser till att aldrig låta axeln avlasta resten av kroppens vikt, t ex om man ligger eller sitter och ska ställa eller sätta sig upp och då stödjer sig på en arm. Axelövningar på gymmet blir väldigt lite/inga övningar med fria vikter eftersom risken att axeln ska hoppa ur led känns markant högre då.. Tränar rotatorcuffarna 1-2 gånger per vecka, ganska lätt så man inte skadar sig.

    Hur länge sedan är det du skadade dig?

    #551374

    Jag har nu pratat med läkaren som opererade mig och han har gett sin syn på saken. Jag kan tillägga att denne man är en av Sveriges främsta axelkirurger och numera är chef för ortopeden i staden där jag bor.

    Han sa att eftersom jag varit ganska inaktiv de senaste åren så reagerar min opererade axel på att att jag numera börjat träna den seriöst. Man kan få känningar i axeln om man börjar träna hårt men så länge man inte har vilovärk så är det inte av ondo. Känningarna kan bestå av stickningar, stelhet och små hugg i leden och intilliggande muskler. Detta går över efter ett tag är fullt normalt. Han sa att jag bör ge träningen minst 6-9 månader innan axeln börjar vänja sig. Så länge den inte går ur led igen är allt ok. En opererad axel blir aldrig 100% bra men med ihärdig träning kan man göra mycket.

    Han sa även att kroppen svarar bäst på träning innan man fyllt 35. När man kommer över 40 så är det svårare (inte omöjligt) att tillgodogöra sig rehabträning på bästa sätt. För många som varit inaktiva i hela sitt liv får lättare krämpor och värk när de kommer upp i 40-årsåldern.

    #551375

    Det första jag reagerade på var rotatorcuff övningarna med hantlar. Dessa är onaturliga då de är bundna av tyngdlagen (lättare ner än upp). Jag har också nyligen skadat bakre axeln och jag fick lära mig att rotatorövningar med cabeln är bättre för rehab, dessa ger konstant motstånd och axeln anpassar sig lättare. Prova en gång på riktigt låg vikt, gärna med stöd under armbågen och se hur det känns. Lyssna ALLTID på kroppen, gör det ont? Sluta DIREKT. Hade jag gjort det hade jag sluppit en månad helt utan gymmande…

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.