Kan man träna rygg när man lider av skolios?

Home Forums Skador och rehabilitering Kan man träna rygg när man lider av skolios?

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #65650
    #456696

    Det är så att min flickvän lider av skolios. Hon har dock börjat bli sugen på att haka på mig och träna men jag vet inte vad man törs låta henne köra för övningar.

    Hon har varit med ett par ggr nu och vi har mest riktat in oss på ben och vader för hennes del. Har inte vågat låta henne köra benböj pågrund av ryggen, men igår lät jag henne testa i alla fall på mycket låg vikt. Hon själv tyckte att det kändes ok, men frågan är ju hur det kan bli om man börjar kasta på lite vikt efter ett tag.

    Likaså ville hon testa på marklyft. Jag lät henne bara göra övningen med enbart stången först. Sedan när hon fick in övningsutförandet så satte jag på lite vikt också. 5 kilo. Eftersom den övningen inte sitter i första taget så tänkte jag låta henne köra med enbart stång och kanske ibland 5 kilo på. Hon tycker idag att det kändes riktigt bra i ryggen. Som helt otränad fick hon träningsvärk i ryggen.

    Men jag är ändå lite orolig för hur marklyft kan påverka hennes rygg. Det är ju en ganska tung övning sen när man vill slänga på lite mer vikt och jag ville bara höra mig för om någon vet hur man, eller om man ens kan träna rygg med skolios?

    Någon som har erfarenheter av detta? Bruden tyckte i alla fall att ryggen aldrig känts så bra som efter det här träningspasset. Men visst, det kanske känns bra nu… men kan detta påverka henne negativt på något sätt?

    Kanske man kan stärka ryggen genom lite träning så hon slipper lite av de problem hon annars har? Vilka övningar är då att rekommendera? Nu talar vi inte om att bygga massa utan mer stärka lite genom att få lite muskler, så det blir inte så hård träning.

    Jag ville bara höra mig för först. Vill inte ställa till det för henne.

    #456697

    Bästa vore att du/ni pratatade med en kunnig inom vården om det.
    Kan säga att jag själv har skolios 0,5 cm tror jag det var, länge sen jag fick den diagnosen. Har till och med glömt bort att jag har den diagnosen då jag inte lider utav den pga bra ryggmuskulatur.
    Men jag har kört med träningen som vanligt.
    Att stärka ryggen är ett måste när man har skolios för att slippa den onödiga belastningen på ena sidan av ryggen.
    Men som sagt prata med någon inom vården för att få bästa svar.

    En mycket bra övningar för ryggen är helt klart rodd övningar.

    #456698

    Tackar för svaret. Det verkar inte vara någon större fara som vi har uppfattat det. Men man kanske ska vara lite extra försiktig med just marklyft. Ska kolla upp det där med en läkare som du säger.

    #456699

    Som sagts så gäller det att ha ett professionellt stöd att diskutera träningen med – någon som känner till din kropp och rygg mm.

    Kan nämna att Marija Svensson (en av mina klienter som bl.a. tävlade i BB på Decembercupen), har klarat sin träning bra trots skolios. Marklyft är en av hennes favoritövningar. Det finns rent av en världsrekordhållare med skolios inom detta.

    #456700

    Finns väl en styrkelyftare med skolios? Han är mörkhyad (svart) och har en helt sjuk brygga i bänk. Har dock ingen aning om vad han heter (är inte ens säker på att han hade skolios, har bara för mig att det pratades i tråden som handlade om honom..)

    #456701

    Jag skulle vilja gå så långt att jag säger att din flickvän ABSOLUT ska börja träna för att skoliosen inte ska förvärras. Man kan inte träna bort skolios och skoliosen kan ju vara lindrig eller väldigt kraftig och ibland måste den opereras, men man kan göra mycket för att stabilisera den med träning. Bålstabilitetsträning är det som rekommenderas för dessa besvär. Börja lugnt och försiktigt och satsa på att träna muskulaturen jämnt runt bålen. Lugna er med skivstångsträningen utan kör hellre på en pilatesboll och träna mage och rygg. När den grunden är lagd kan man bygga vidare med övningar beroende på din flickväns önskemål.
    Vänliga hälsningar
    Åsa-Helena

    #456702

    Läste en undersökning där de hade kommit fram till att bla Benböj och marklyft.
    Byggde bättre bålstabilitet än tex pilatesboll och liknande.
    Skall se om jag kan hitta länken till den……

    Hör ni med läkaren först, sedan tror jag hon skall träna mage, 2 ggr i veckan.
    Hyperextension (ryggresningar) och lätta marklyft, tills tekniken är fulländad, aldrig mindre än 10 reps, helst mer än 15 st.

    Som de skrev ovan roddövningar är kalas….. men försök träna hela kroppen, för en jämn balans.

    #456703

    En kompis till mig hade 1.2 cm skolios tror jag det var. Längesen han började träna. Han hade lite problem med det under ett tag i livet, då han fick sluta fotboll.
    Nu spelar han för fullt i A lag, men han har troligtvis en ruskig gen, för hans rygg har blivit bra mycket köttigare. Nu klarar han göra allt iaf.
    Så grunden till skolios är väl träning =D
    Vet inte ifall det hjälpte. Men har hon svår/grov skolios?

    #456704

    Jag har skolios och jag tränar som ”vanligt”. Kör tunga marklyft och övningar som alla andra också kör och jag har inga problem med ryggen. Så att jag lider inte av skoliosen. Kör på med träning så länge det funkar, funkar det inte får man hitta andra övningar och diverse lösningar.

    Lycka till!

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.