Knäcka med fingrarna, Rygg m.m farligt?

Home Forums Skador och rehabilitering Knäcka med fingrarna, Rygg m.m farligt?

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #65781
    #459278

    Hej är det farligt att knäcka med fingrarna rygg m.m?
    Själv knäcker jag med ben tår rygg fingrar nacke armar farligt?

    #459279

    Så länge det inte gör ont är det inte farligt.

    #459280

    frågat min granne som är ortoped och han sa då att på kort sikt gör det inte så mycket men problemet är att för vissa blir det en vana som i längden gör mer skada en nytta.

    kiropraktorn ( stavning ) jag gick till tyckte inte om vad han kallade ” självkorrigering ” av leder.

    #459281

    Jag har gått hos en kiropraktor i ca ett halvår nu, och han har förklarat allt grundligt för mig då jag frågade om det med rygg och nacke.

    Ibland när vi bara vrider på nacken så knäcker det ju, det är en låsning som öppnar sig, låsningar kan försämra flödet i nerver och då ge sämre kontakt med det beröra partiet.
    Du låser alltså upp väldigt lätta låsningar(så länge det inte blir en vara, som med fingrarna, spontana knäckningar är ofta bra) som kroppen fixar själv.

    #459282

    Inte skadligt, men i några studier har man sett att personer som ”knakar” fingrarnas leder har svagare greppstyrka.

    #459283
    King Grub wrote:
    Inte skadligt, men i några studier har man sett att personer som ”knakar” fingrarnas leder har svagare greppstyrka.

    Är detta inte lite väl dubbelmoral??
    Först var det inte skadligt sedan visar undersökningarna att det tappar sin greppförmåga.. för mig är väl de bevis nog att det INTE är bra att knaka fingrar och andra leder självmant.

    Att det knakar om man skall böjja sig ner och ta upp något är en annan sak då är det kroppen av en naturlig rörelse som knäpper till något.

    Men vad min KP har sagt så kan inte en vanlig människa göra samma frisläppningar som han gör detta klarar man inte själv..
    Alltså han kan inte ens göra det på sig själv det är svårt att vrida sig och samtidigt hänga på sig själv:D

    Märker man att man knakar och sprakar av att bara röra sig kan jag tycka att det är läge att besöka en kiropraktor.=)

    Jag betalar 560 kronor gången och mot dessa pengar är jag bra i min rygg vilket jag inte varit på 9 år sedan min hästolycka.
    Just nu i början av behandlingen svider det till i plånboken då de första 5 gångerna måste jag gå 1 gång i veckan men efter detta behövs bara 1 gång i månaden eller varannan månad.

    #459284
    Blobas wrote:
    Är detta inte lite väl dubbelmoral??
    Först var det inte skadligt sedan visar undersökningarna att det tappar sin greppförmåga.. för mig är väl de bevis nog att det INTE är bra att knaka fingrar och andra leder självmant.

    När blev sämre greppstyrka en skada? Visst kanske sämre grepppstyrka i längden innebära en skaderisk men då är ju inte knäckandet den direkta faktorn utan en möjlig indirekt faktor.

    #459285

    min kiropraktor har sagt att knakar det så har man gjort nåt bra. man har ökat sin rörlighet. gammla tanter kan dock inte köpa det sa han och kommer säga att ”så får du inte göra”.

    jag har inte forskat djupare i det och kan inte vara med och diskutera. men så sa han,

    #459286
    Blobas wrote:
    sedan visar undersökningarna att det tappar sin greppförmåga

    ”Tappar sin greppförmåga”? Hur är det själv med förmågan att inte övertolka?

    #459287

    Det är Blobas vi pratar om, hon tolkar allt på ett sätt som bara hon kan.

    #459288

    Jag är lite intresserad av hur moral kommer in i bilden;)

    #459289

    Jag pratade med en sjukgymnast om det här. Hon brukade själv knäcka fingrarna, och sa att det inte finns några vetenskapliga belägg för att det skulle vara farligt på något sätt. Det var, enligt hon, rent skitsnack att ledvätska skulle kunna rinna ut och alla andra ”skrönor” som man har hört.
    Samtidigt sa hon att det aldrig är bra att dra ut kroppen i ytterlägen, så att stretcha var enligt henne en dålig sak, om man inte var en elitgymnast…

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.