Knäskål ur led, erfarenheter? Hjälper träning?

Home Forums Skador och rehabilitering Knäskål ur led, erfarenheter? Hjälper träning?

  • This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #105549
    #1081865

    Jag har en knäskål som hoppar ur led sedan några år tillbaka. Totalt har det hoppat 9 gånger, men de senaste åren har det hoppat ungefär vartannat år. Dock gör det så extremt ont när det händer och jag blir i princip handikappad efter eftersom jag inte kan gå ordentligt. Jag har tränat regelbundet(dock inte så hårt) på senare tid så jag trodde att problemet hade gått bort, men igår hoppade det igen helt utan anledning.

    När jag var hos en ortoped 2011 sa han att knäet var i princip förstört så någon gång kommer jag behöva operera. Men det var upp till mig när. Det är en väldigt stor operation som behöver göras, med två spikar i benet och någon förflyttning av ett ledband eller nåt sånt. Det låter som en operation med en hel del risker så han bad mig att vänta så länge som möjligt. Men jag är livrädd för att knät ska hoppa, så det hindrar mig i min vardag. Har två olika knäskydd, ett avancerat när jag tränar och ett enklare till vardags. De hjälper, men inte tillräckligt om olyckan är framme på riktigt.

    Mina frågor blir därför vad ni har för erfarenheter av knäskålar som hoppar ur led? Har någon av er haft det, och har träningen i så fall hjälpt er? Tror ni att det är möjligt att bli i princip ”frisk” med bara träning?

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.