Knät bråkar vid knäböj

Home Forums Skador och rehabilitering Knät bråkar vid knäböj

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #105456
    #1081758

    Hejsan!

    Jag har tränat seriöst i ca 1 år nu och fick för några veckor sedan problem med vänster knä när jag kör knäböj. Jag tror att problemet började efter att jag började göra knäböj på ett ben (endast med kroppsvikt). Jag har sedan dess få ta en paus från all knäböj och tyngre benövningar (endast promenerat) i hopp om att det gav sig men det har inte gjort det än. Jag känner inte av det när jag promenerar, joggar eller ens gör step ups, men vid knäböj, benpress och utfall gör det plötsligt väldigt ont. Den gör sig påmind också om jag försöker resa mig från golvet.
    Knäböj är en favorit så jag vill verkligen inte vara ifrån för länge, är så rädd att tappa det jag har jobbat upp. : Hade en vecka där jag inte ens promenerade på dagarna men knät ville inte återhämta sig ändå så nu börjar jag få panik.

    Tips på vad jag kan göra uppskattas! :up:

    #1081992

    Hej Gwen! Roligt att du har börjat träna seriöst men med stenhård seriös träning kommer även tyvärr ibland skador… Men med en del [http://levamer.se hjälpmedel] så ska du nog komma tillbaka på fötter igen! :)

    Att du har fått problem med knät är något du bör tolka allvarligt då knäna fyller en stor funktion i att kunna röra på sig. Vad du säger är att du inte har problem när du joggar och promenerar vilket är bra och det låter som om att du överbelastar knät när du kör knäböj! Jag har några hjälpmedel som du skulle kunna ta del utav men behöver då några svar ifrån dig.

    Hur mycket väger du och hur mycket lyfter du?
    Värmer du upp innan du kör knäböj?

    Jag hade också problem med knäna men detta var inte pga knäböj utan mitt problem uppstod efter att jag hade överbelastat knät vid ett flertal springturer (sprang på fel sätt). Jag fick iallafall tips om att inte bara köra fullt ös och springa varje gång utav variera mig med promenader, stavgång och lätt jogging. För att sedan vid andra tillfällen gå ut och springa och köra fullt ös!

    Jag köpte iallafall [http://www.levamer.se/sv/artiklar/ga-trana/gastav-hopfallbar.html gångstav] av den hopfällbara varianten ifrån Levamer vilket jag kan tipsa er om ni vill ha ett par bra gångstavar som håller länge (mina har hållt i 2 år).

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.