Kramper

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #102088
    #1077060

    Hejsan.

    Kille på 21 år som har tränat seriöst nu i snart ett år.

    Mitt största dilemma i dagsläget är att jag upplever kramp i biceps efter ett arm pass eller ett rygg pass.

    Krampen uppstår efter träningspasset och han hållas kvar hela dagen. Dagen efter ett av dem två passen så är krampen borta i iallafall.

    Under dessa pass efter diverse övningar brukar jag flexa lite för att spänna samt töja ut muskeln lite i hopp om att inte få uppleva dessa kramper efter träningspasset men det är inget som hjälper till. Så nu skriver jag här, desperat, i hopp om att få hjälp.

    Vad ska jag göra för att slippa uppleva kramper i biceps efter mitt rygg eller arm pass?

    Tack i förhand, mvh Nebu :)

    #1077131

    50 visningar och inte ett enda svar. Tack för supporten, ”ni kunniga”.

    #1077145

    Kramp kan bero på många saker, testa dig fram lite.

    Jag får lätt kramp efter träningspass vid får lågt blodsocker, men jag är diabetiker och såvida du inte är det så är det knappast anledningen.

    För lite Ca+ joner som inte låter korsbryggorna släppa taget i muskelkontraktionscykeln. Du kan ju testa att öka mängden kalcium (via kost eller tillskott, här får du dock kolla SLV eller googla själv) innan och efter träningen om du lätt krampar i vanliga fall.

    Troligaste orsaken i dagsläget är trötthet, kan det vara så att du tränar samma muskelgrupp för ofta eller med för hög volym under samma vecka?
    Det skiljer ju givetvis mellan muskel och muskel, din vadmuskel t.ex med gott om typ1 fibrer kan tränas mycket oftare och tål en högre volym sett till dina hamstrings som har en betydligt högre andel typ2 fibrer och behöver mer vila mellan passen.

    Biceps jobbar ju under både rygg och armpasset, testa att i det här fallet ha minst 4-5 vilodagar mellan rygg och armpasset eller skippa biceps helt under armpasset och se om det hjälper.

    #1077424

    Och när man väl ger support så får man inte ens ett tack…..

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.