Min höft/röv

Home Forums Skador och rehabilitering Min höft/röv

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #70276
    #520526

    Har spelat ganska mycket bowling på sista tiden.Har nu fått en ilande känsla i sidan av höften,lite bak mot rumpmuskeln,ibland känns det bak mot rumpan,ibland ner mot ljumsken.Känner inte hela tiden utan bara när jag har benet i vissa lägen,tex när jag ska sätta mig i bilen och belastar ena benet ganska mycket.När jag gör stretchövningen där jag sätter vänstra benet över högra och stretchar så drar det mycket i muskeln,mycket mer än om jag gör det med andra benet.Vad är det som kan orska en ilande känsla i höft/rump området ?

    #520528

    Är ingen expert, men har haft väldiga problem med ryggen, som involverat höften/baken.

    Låter som du sträckt nån muskel i skinkan. Så det kan vara en ide att besöka en naprapat eller en duktig massör som kan.. ta dig lite på röven ;). Skulle tro att muskeln behöver mjukas upp vilket innebär massage+stretching och vila.

    #520530

    Jag vågar inte göra en bedömning men det kan bero på överansträngning eller någon form utav överbelastning i regionen runt baken.

    Om du ligger på mage på golvet och lyfter benet, är det någon skillnad i rörelseomfång mellan de båda benen.
    Om du lyfter låret och roterar ut det, märke du någon skillnad mellan de båda benen? Samt om du skjuter bak benet (sparkar bakåt) och inåtroterar i det läget borde det strama på samma ställe.

    Låter som om det är någon utav musklerna kring höften som utåtroterar samt adducerar (för benet utåt) som är påverkad.

    Kan höfta till med M.Gluteus medius som är en av de 10-15 muskler du har i området kring skinkan. :) Denna muskel både utåtroterar och adducerar iaf.

    Men vi får nog vänta på ett mer kvalificerat svar, är ena sidan stramare så testa att stretcha / töja några gånger om dagen och se om det blir mjukare. Vila är alltid ett sånt där toppenråd som de flesta får och som löser många bekymmer. Men går det inte över får du nog kolla upp det hos en sjukgymnast eller liknande!

    #520532

    Lyfter jag benet och roterar ut det så känner jag lite skillnad mellan dom,kan ibland få den där ilande känslan när jag gör så.Annars verkar jag vara lika rörlig.Grejen är den att jag egentligen inte lider av det så att det påverkar min träning,man har bara varit skadad en del förut så man lyssnar kanske överdrivet mycket på kroppens signaler nu.Jag är bara rädd att det kanske blir värre,men jag tror oxå att det är en muskel.Det är som sagt vissa vridrörelser som får mig att känna det här och om jag sätter mig på huk och reser mig upp,ibland kan det kännas lite ner mot låret oxå.Känns som att det sitter vid höften,början ut mot röven,sen när jag vrider på vissa olika vis så kan det stråla mot höften och ner i låret eller ut mot ljumsken.Jag skulle inte heller vilja säga att det gör ont för det gör det inte,utan det är bara en ilning.

    #520534

    Det du beskriver låter som Ichias. Men riktig ichias orsakas av en klämd nerv i ryggraden.

    Problem med stjärtmuskulaturen kan orsaka något som kallas ”falsk ichias”, symptomen liknar alltså ichias men beror på irriterade muskler i rumpan. Skulle tro att det är din diagnos :)

    #520536

    Håller med Odium!

    Om nu ilningar går så långt ner som till låret är det iaf ingen muskel!
    Kan som sagt vara ”falsk ischias”. Finns en del mindre muskler under skinkorna, t.ex M.Gemellus inferior och superior samt M.Obturatorius vars ena uppgift är att skydda ischiasnerven. Skulle kunna tänka mig att en viss inflammation eller sträckning eller något åt det hållet utav dessa kan göra att ischiasnerven kommer lite i kläm.

    Men detta är lekmannadiagnoser och inget du ska lita på!

    #520538

    Ett litet tillägg:

    Jag har haft ”falsk ichias” och den var riktigt illa, nådde ner till vaderna och fötterna ibland. Jag spenderade många tusenlappar hos kiropraktorn utan resultat, bråkade med sjukvården för att få till en röntgen (som inte visade något). I slutändan(hihi) kom jag till en duktig naprapat, som identifierade problemet. Irriterade stjärtmuskler!

    Efter två besök med hård massage på de irriterade musklerna (ja det är inte skönt!) och streching och ingen träning alls av rumpan är mina symptom helt borta. Hoppas nu bara att de inte kommer tillbaka när jag börjar träna akterkastellet igen ;).

    #520540

    När jag gör stretchövningen där jag står upp och sätter min högra fot på andra sidan min vänstra fot så drar det som fan på vänstra sidan där jag har känningar och jag får samma sorts ilningar.Får lite lite på andra sidan oxå när jag gör tvärtom,men inte alls lika mycket.Det går från sätesmuskeln fram i höften och lite ner mot ljumsken.Jag tror nästan att det är en muskel endå.Det går väl över.Tänker inte gå till någon naprapat för så mycket problem har jag inte.Är som sagt mest rädd för att det ska bli värre.Grejen är den att jag har börjat spela bowling seriöst och har bowlat väldigt mycket senaste tiden.Vid varje utkast så är vänstra benet mitt stödjeben och det blir ju att man vrider höften lite när man skruvar iväg klotet.Jag har inga som helst problem att spela bowling heller.Ibland när jag spelar känner jag inte ett skit av det och nästa dag kan jag känna av det.Jag har en historia av låsningar i bröstryggen och även i svanken,hade benlängdsskillnad då.Men nu är benen lika långa och jag tror inte att jag har någon låsning där nu heller.

    #520542

    Finns det någon utbildad sjukgymnast,naprapat eller liknande som har någon åsikt ?

    #520544

    Har du något förslag på vad jag kan göra??.Rent spontant tänker jag på att stretcha höftböjarna och sätesmuskeln lite försiktigt.Kanske även fram och baksidalår för att få balans i det hela

    #520546

    Låter ruskigt likt mitt diskbråck.

    träna benspark ? curl. Bensparken gör skitont i början då man inte
    kan sträcka ut benet helt i stiiande läge när man har diskbråck.

    Däremot så är jag helt frisk nu och denna övning hjälpte till jättemycket.. fråga
    mig inte varför det funkade,,

    Mv Hoffa

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.