Nackspärr?

Home Forums Skador och rehabilitering Nackspärr?

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #71626
    #564853

    Hej,

    Igår tog ego:t över och jag var tvungen att prova en max på marklyft.

    Lyftet gick väl med nöd och näppe men kände något konstigt vid nackkotorna,och när jag väl hade släppt vikten var min nacke stel som fasen,och har ont att vrida den åt olika håll..det gjorde såpass ont så jag fick avbryta passet direkt efter det lyftet.

    Är det nackspärr pga överansträngning av nackmusklerna tro?,har aldrig i hela mitt liv haft nackspärr så jag är inte säker om det nu är det,men är fruktansvärt stel i nacken,och det gör ont att vrida och vända på skallen.

    När kan jag beräkna att värken släpper?,släpper det gradvis eller över en natt?

    Tack i förväg!

    #564854

    Jag fick också nackspärr idag:S Fast jag fick det när jag ansträngde mig som fan i drag till hakan med stång.

    Vanligtvis försvinner det på 2-4 dagar. Dock väldigt jobbigt och irriterande.

    Mvh Tobias

    #564855
    Robert Svensson wrote:
    Jag har haft nackspärr ett par hundra gånger. Jobbigt som fan; det du kan gör är att skaffa dig en stödkrage, vet ej vart dem går att finns att köpa, dock. Skaffa gärna en slags ”strumpa” som du värme upp i mikrovågsugnen; det hjälper väl inte så där jättebra, men det kommer definitivt att göra det lite bekvämligare för dig, tills det har gett med sig. Brukar ta ett par dagar. Räkna med en vecka om det är svår nackspärr – har du verkligen äckligt svår nackspärr kan du knappt röra huvudet åt båda sidorna eller hålla upp huvudet själv.

    Jag talar mest ifrån egna erfarenheter kring det.

    Precis. Tänkte också nämna vetekudden. Den är väldigt bekväm men den hjälper knappast.

    Men frågan är ju vad som orsakar nackspärr, är det för att man spänner nacken tro:what:

    #564856

    Hej Martin!

    Nej inga av de symptom du nämnde (som tur är?)

    Tack för era tips,ändå ifall jag troligen inte skulle köpt på mig en stödkrage..vilket i detta fall verkar vara bättre att inte göra.

    Får väl ligga på mage och ha hunden på nacken så man inte behöver gå och värma något fram och tillbaka :p

    #564857

    Pratar du fortfarande om en vetekudde nu Robert? :)

    Den värmer ju bara och känns allmänt skön att ha på nacken om man e stel men den luktar inget vidare.

    #564858
    Insulinus wrote:
    Pratar du fortfarande om en vetekudde nu Robert? :)

    Den värmer ju bara och känns allmänt skön att ha på nacken om man e stel men den luktar inget vidare.

    Luktar väll lite vete bara :)
    Dom är mycket behagliga, använder min varje dag :)

    #564859

    Otroligt,nästan försvunnit helt,kunde inte ens röra huvudet dagen jag fick och dagen efter.

    Kanske har testo positiv verkan på skador med . :up:

    #564860
    Martin Löwgren wrote:
    Akut torticollis (nackspärr) ska klinga av efter 3-5dgr så det är helt normalt. Tyvärr är återfallsfrekvensen relativt hög om inte orsaksmekanismen analyseras och åtgärdas.

    Mvh

    Hur kommer det sig?,är som sagt första gången jag får nackspärr överhuvudtaget,är helt borta nu förutom att jag känner lite ömhet vid någon nackkota.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.