Ont i handlederna vid bänkpress och push-ups

Home Forums Skador och rehabilitering Ont i handlederna vid bänkpress och push-ups

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #64797
    #451873

    Jag har sedan ett år haft ont i min vänstra handled efter en maxning i bänkpress. Smärtan försvann aldrig helt trots vila.
    Med handledsskydd kan jag bänkpressa utan problem men push-ups gör alldeles för ont för att utföra. Jag kan dock göra push-ups på knogarna utan problem.
    Sedan en månad tillbaka har även min högra handled börjat göra ont på samma ställa som den vänstra.
    Det gör ont mitt på utsidan av handleden både när jag böjer handen så mycket som möjligt framåt och bakåt.

    Vad kan jag då göra åt smärtan, jag menar det är klart att jag kommer undan det med handledsskydd och push-upsen på knogarna men kan man stärka handlederna på något effektivt sätt?
    Är push-ups på knogarna bra för att stärka handlederna?

    Tacksam för svar!

    #451874

    Jag har länge haft exakt samma problem. Trots långa rehabperioder med handledsträning, vila och byte av övningar kommer jag inte ifrån detta. Också mycket tacksam om någon har nåt att bidra med här! (och då är jag ändå sjukgymnast själv.. vilket känns lite pinsamt:))

    #451875

    Har haft precis samma skada. Doktorn bad mig inte träna på ca 2mån. Men blev inte bättre för de. Började träna igen och då försvann smärtan efter ca. 2 veckor. För mig hjäplte de alltså att träna på som vanligt. Kan ju vara smart att avstå från de övningar som du får ont av ett tag och se om de blir bättre.

    #451876
    Martin Löwgren wrote:
    Kör ni med raka eller dorsalflekterade handleder (bakåtböjda)?

    Jag försöker köra så rakt som möjligt men de är en aning bakåtböjda.

    #451877
    Larsa wrote:
    Jag har länge haft exakt samma problem. Trots långa rehabperioder med handledsträning, vila och byte av övningar kommer jag inte ifrån detta. Också mycket tacksam om någon har nåt att bidra med här! (och då är jag ändå sjukgymnast själv.. vilket känns lite pinsamt:))

    Har du haft lika ont hela tiden?
    Jag själv hade riktigt ont första månaden (kunde knappt trycka upp en dörr) men därefter har jag haft lika ont hela tiden. Det har alltså inte spelat någon roll om jag vilat eller ej.

    #451878
    BengtBurk wrote:
    Har du haft lika ont hela tiden?
    Jag själv hade riktigt ont första månaden (kunde knappt trycka upp en dörr) men därefter har jag haft lika ont hela tiden. Det har alltså inte spelat någon roll om jag vilat eller ej.

    Mer eller mindre. Och nu snackar vi kanske en period om 3år. Vissa ggr har jag inte kunnat ta emot mig med den handen alls. Det enda som lindrar något (!) är om jag undviker riktigt tunga pressövningar med bakåtböjd handled, och handledsskydd som hindrar handleden från att böjas bak i det ”onda läget”. Men som sagt så försvinner inte problemen vare sig om jag vilar helt eller tränar handledsstyrkan.

    Trots att jag inte gillar att erkänna det så kände jag en lindring av symtomen när jag provad en ”cissuskur” (mirakelmedel för många verkar det som). Kan ha varit placebo också.

    #451879
    Larsa wrote:
    Mer eller mindre. Och nu snackar vi kanske en period om 3år. Vissa ggr har jag inte kunnat ta emot mig med den handen alls. Det enda som lindrar något (!) är om jag undviker riktigt tunga pressövningar med bakåtböjd handled, och handledsskydd som hindrar handleden från att böjas bak i det ”onda läget”. Men som sagt så försvinner inte problemen vare sig om jag vilar helt eller tränar handledsstyrkan.

    Trots att jag inte gillar att erkänna det så kände jag en lindring av symtomen när jag provad en ”cissuskur” (mirakelmedel för många verkar det som). Kan ha varit placebo också.

    Då vet jag vad jag har att vänta ;) Jag kör alltid pressövningarna med handledsskydd numera.

    Angående ”cissuskuren” så tror jag inte på sånt hokus pokus :p

    #451880
    BengtBurk wrote:
    Då vet jag vad jag har att vänta ;) Jag kör alltid pressövningarna med handledsskydd numera.

    Angående ”cissuskuren” så tror jag inte på sånt hokus pokus :p

    Du sa´t!

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.