Ont i underarmen

Home Forums Skador och rehabilitering Ont i underarmen

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #50164
    #120588

    Jag har sökt på diverse forum, hört med folk och alla har sina egna åsikter om vad som är fel, och deras svar varierar.

    Till saken, jag har haft ont i min underarm i snart ett halvår. Haft det förr, men då har det försvunnit. Nu har det förvärrats lite upplever jag.
    Smärtan är på ovansidan av min ena underarm, och rör sig upp mot biceps-muskeln.

    Jag kan knappt träna en enda övning för biceps nu, och dem jag kan träna går det inte att lyfta tungt (mindre än 7-8 reps). Det gör ont från rep #1 oftast. Varje natt vaknar jag av att det strålar smärta i samma region som jag nämnde ovan, rör lite på armen och somnar om. Detta gäller även andra övningar som involverar att man lyfter en stång med knogarna upp och armarna i 90 graders vinkel (kan inte göra en enda reps på grund av smärtan).

    Jag har inga planer på att gå och betala för att få ett svar, då dem som ofta levererar ett svar bara rekommenderar vila och värktabletter.
    Jag vilar extra nu för att se skillnaden, äter inga värktabletter för jag vill känna av skadan om den finns så jag inte skadar mig om jag inte känner av den.

    Vad tror ni är fel?

    Lite extra kuriosa, jag tränar varje muskelgrupp 1 gång i veckan (4 styrkepass / vecka).

    Mvh

    #120589

    Jag hade också problem med en underarmen en tid förut. Problemet var att jag inte kunde köra bicepscurl med rak stång. Började då köra enbart med fria vikter och Z stången och div: Och smärtan försvann efter några vecka. Provade för några månader sen att köra med rak stång igen, och smärtan började smyga sig till baks.. Så jag kan helt enkelt inte köra med rak stång.. Alla övningar passar tydligen helt enkelt inte alla människor.. Nu vet jag ju inte om du har samma problem. men kör du med rak stång kan du ju alltid prova att ta bort den övningen… MVH MASSAKAY

    #120590

    Delvis har jag ditt problem, det underlättar mycket med vinklat grepp (ej rak stång), likaså avgör vinkeln på överarmen.

    Rakt grepp ger mer smärta rätt in i biceps vilket omöjliggöra att köra fullt ut.
    Vinklat jag går smärtan över till övre delen av underarmen (ovansidan av underarmen).

    Men detta gäller även ryggövningar, till exempel övningarna Latsdrag och skivstångsrodd, så fort jag kontraherar armen kommer smärtan progressivt.

    Kan tillägga att smärtan försvinner om jag bifogar smärta på skadan.
    Likaså försvinner smärtan ibland om jag tar ett handledsskydd och ber någon dra åt så jag blir illröd på ena sidan om det.
    Dessa alternativen är inte ok även om dem fungerar emellanåt.

    Mitt nästa steg blir att utvärdera en ny teknik för vissa basövningar för mig, samt sluta med rakt grepp i det mesta, samt konsultera med en Personlig Tränare.

    Mvh

    #120591

    Aaaajjj!!! Det där lät inge kul alls. Vet hur tråkigt det känns att inte kunna köra fullt ut. Undrar om det inte är bäst att gå och kolla upp det där ändå, hos någon profesionell idrottsläkare för att få det uträtt. Det kan löna sig!!

    Men det kan ju kosta en del:

    Hoppas det kommer lösa sig. Jag lider med dig!!!:(

    #120592

    Personligen finner jag mer tillit åt någon som kanske kan lära mig 100 nya tekniker än någon som med största sannolikhet skulle övertala mig att ta semester från träningen.

    Ditt alternativ är fortfarande till att överväga senare om jag har råd (är student).

    Sen vet du om det är bra med smärtstillande i detta fall? Min tanke är att man kanske skadar sig ännu mera om du inte känner av skadan om man överbelastar den. Smärtan signalerar ju att något är fel.

    Tack så mycket för dina svar.

    Mvh

    #120593

    Lycka till !!!:):):)

    #120594

    Tack så mycket, postar här framöver hur utvecklingen har gått. Kanske kan bli lärdomsfullt.

    Mvh

    #120595

    Absolut!!! Man kan inte få för mycket information, man lär sig alltid något nytt. Jag följer din tråd om det här i fortsättningen…hörs!!:pop:

    #120596

    Har samma problem och fick diagnosen inflammation/överansträngning i ”carpi radialis longus” eller i ”carpi radialis brevis”. Ordinationen blev så klart vila och Voltaren. Hoppas att detta hjälper.

    #1066392

    Då anser jag att det är dags för mig att rapportera att mitt problem med armen är borta.

    Enda förändringarna jag gjorde var att undvika vissa vinklade grepp för vissa övningar, om det är tack vare det som problemet löste sig är omöjligt att veta.

    Tack MTapper för att du lär mig nya fina namn (diagnoserna), ska kolla upp det lite mer.

    Nu kan jag träna på utan att ha problem med armen, nu kan jag återgå till att gnälla på andra saker. Ordning återställd!

    #1068922
    varg wrote:
    Då anser jag att det är dags för mig att rapportera att mitt problem med armen är borta.

    Enda förändringarna jag gjorde var att undvika vissa vinklade grepp för vissa övningar, om det är tack vare det som problemet löste sig är omöjligt att veta.

    Tack MTapper för att du lär mig nya fina namn (diagnoserna), ska kolla upp det lite mer.

    Nu kan jag träna på utan att ha problem med armen, nu kan jag återgå till att gnälla på andra saker. Ordning återställd!

    Har jag förstått det rätt att du alltså kör med raka stänger än vinklade för att smärtan skulle avta? Brukar det inte vara tvärtom att man ska köra med vinklade? T.ex. Z-stång?

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.