Övertränad eller något annat?

Home Forums Skador och rehabilitering Övertränad eller något annat?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #572382

    Hej, har tränat i ungefär 3-4 veckor nu utan problem. Men förra veckan efter ett bröstpass (onsdag) fick jag lite känningar men inget allvarligt. Avstod från att köra bröst fredag samt igår.
    Dock körde jag lite dips igår och efteråt kände jag ett jäkla tryck i bröstet, alltså så att det känns( inte speciellt ont men det märks att nåt är fel) när jag tar djupare andetag.

    Har även samma känsla idag. Det är som mitt i bröstet, ganska långt upp, smärtar lite om jag trycker på det stället. Förmodar att jag har tränat för hårt och vila är enda alternativet. Men vill ändå höra om nån haft samma problem och hur pass allvarligt det är. Står hur som helst över träningen denna vecka.

    #72140
    #572383
    cronaldo wrote:
    Hej, har tränat i ungefär 3-4 veckor nu utan problem. Men förra veckan efter ett bröstpass (onsdag) fick jag lite känningar men inget allvarligt. Avstod från att köra bröst fredag samt igår.
    Dock körde jag lite dips igår och efteråt kände jag ett jäkla tryck i bröstet, alltså så att det känns( inte speciellt ont men det märks att nåt är fel) när jag tar djupare andetag.

    Har även samma känsla idag. Det är som mitt i bröstet, ganska långt upp, smärtar lite om jag trycker på det stället. Förmodar att jag har tränat för hårt och vila är enda alternativet. Men vill ändå höra om nån haft samma problem och hur pass allvarligt det är. Står hur som helst över träningen denna vecka.

    Hur ofta tränar du bröstet?

    #572384
    Rasmus Andersson wrote:
    Hur ofta tränar du bröstet?

    Har kört 3 helkropps pass i veckan, men har försökt dela upp passen mer och mer nu.

    (Jag har som sagt bara tränat i 3-4 veckor. Är 18 år. Är inte otränad men kroppen är antagligen inte van vid så hård styrketräning, tränar fotboll annars.)

    Tänkte köra nåt liknande:

    Må : biceps-triceps
    ons : mage- rygg – ben
    fre: bröst-axlar

    Alt. Dela upp på fler dagar. Om dessa muskelgrupper går ihop bra vet jag dock inte, ska läsa lite mer på forumet.

    #572385

    Jag tycker att uppdelningen är lite märklig. Det känns som att ditt onsdagspass är överbelamrat medans de andra dagarna, ffa måndagen ser lite tunna ut i en tresplit. Det är lite discovarning över den indelningen.

    #572386
    Kri wrote:
    Jag tycker att uppdelningen är lite märklig. Det känns som att ditt onsdagspass är överbelamrat medans de andra dagarna, ffa måndagen ser lite tunna ut i en tresplit. Det är lite discovarning över den indelningen.

    Okej, men som jag skrev.
    Alt. Dela upp på fler dagar. Om dessa muskelgrupper går ihop bra vet jag dock inte, ska läsa lite mer på forumet.

    Om du ändå påpekar detta så kan du ju ge mig något tips om ett bättre upplägg:)

    #572387

    Jo, det där onsdagspasset var inte å leka med, prova köra så här ist:

    mån: Rygg, triceps
    tis: vila
    ons: mage, ben, underarmar
    tors: vila
    fre: bröst, biceps

    lördag, söndag vila.
    Om du kör detta så får de flesta muskelgrupperna ta igen sig. Tex. köra bröst och triceps med stort mellanrum eftersom det är rätt mycket triceps i ett bröstpass. Men, om man verkligen vill köra slut på sina triceps kan man träna bröst och triceps samma dag, dock ingenting som jag tycker om.
    Men om du har en obehaglig känsla i bröstet skulle jag sänka vikterna lite och känna efter om det ger sig. Du är förmodligen ovan.
    Föresten, ökar smärtan undertiden som du utövar övningen?

    #572388
    PatrikBergman wrote:
    Jo, det där onsdagspasset var inte å leka med, prova köra så här ist:

    mån: Rygg, triceps
    tis: vila
    ons: mage, ben, underarmar
    tors: vila
    fre: bröst, biceps

    lördag, söndag vila.
    Om du kör detta så får de flesta muskelgrupperna ta igen sig. Tex. köra bröst och triceps med stort mellanrum eftersom det är rätt mycket triceps i ett bröstpass. Men, om man verkligen vill köra slut på sina triceps kan man träna bröst och triceps samma dag, dock ingenting som jag tycker om.
    Men om du har en obehaglig känsla i bröstet skulle jag sänka vikterna lite och känna efter om det ger sig. Du är förmodligen ovan.
    Föresten, ökar smärtan undertiden som du utövar övningen?

    Tack, ska testas. Ids du ge nåt tips på ett ”2-split” program också? hade varit schysst. Axlar förresten? Lägga in det med triceps-rygg ?

    Smärtan fick jag under de sista dipsen, men tänkte inte mer på det under träningen. Efteråt kändes det ganska mycket.. Men nu har det nästan gått bort helt! ska testa träna lätt på ons eller torsdag.

    #572389

    Det låter som en skön träningsvärk.

    #572390

    Givetvis måste axlarna tränas också.

    #572391
    Alec wrote:
    Det låter som en skön träningsvärk.

    Hehe, ja de kanske var så. Fast skön vette fan ;)

    Rasmus Andersson wrote:
    Givetvis måste axlarna tränas också.

    Jo såklart, tänkte bara på vars jag nu skulle få in dom. Bröst-axlar eller triceps-axlar osv..

    #572392
    cronaldo wrote:
    Tack, ska testas. Ids du ge nåt tips på ett ”2-split” program också? hade varit schysst. Axlar förresten? Lägga in det med triceps-rygg ?

    Smärtan fick jag under de sista dipsen, men tänkte inte mer på det under träningen. Efteråt kändes det ganska mycket.. Men nu har det nästan gått bort helt! ska testa träna lätt på ons eller torsdag.

    haha, glömde visst axlarna;D Jo, det kan du göra, lägga in det på triceps-rygg passet.

    Tips på 2-split program:

    dag 1:

    mage, ben, bröst, underarmar

    Dag 2:

    Rygg, axlar, triceps, biceps

    Prova värma upp och strecha brösten ordentligt.:up:

    #572393
    PatrikBergman wrote:
    haha, glömde visst axlarna;D Jo, det kan du göra, lägga in det på triceps-rygg passet.

    Tips på 2-split program:

    dag 1:

    mage, ben, bröst, underarmar

    Dag 2:

    Rygg, axlar, triceps, biceps

    Prova värma upp och strecha brösten ordentligt.:up:

    Tack igen!:) Will do!

    #572394
    cronaldo wrote:
    Tack igen!:) Will do!

    Vsg, lycka till!

    #572395

    Angående känningarna i bröstet när du andas: Har du lite korta bröstmuskler kanske? JAg har känt liknande när jag slarvat med att stretcha bröstmusklerna.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.