Problem med handled

Home Forums Skador och rehabilitering Problem med handled

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #70303
    #521268

    Någon som känner igen problemet som min man har med sin handled? Vid alla moment när handleden är uppåtvänd (tex bicepscurl) eller tummen uppåt så får han ont på insidan av den. Omvänt grepp går däremot bra.
    Det börjar redan vid lätt belastning, typ 1 kg och har hållit på i något år nu.
    Någon idé vad det kan vara för fel?
    Tacksam för all hjälp. :what:

    #521270
    Skruttis wrote:
    Någon som känner igen problemet som min man har med sin handled? Vid alla moment när handleden är uppåtvänd (tex bicepscurl) eller tummen uppåt så får han ont på insidan av den. Omvänt grepp går däremot bra.
    Det börjar redan vid lätt belastning, typ 1 kg och har hållit på i något år nu.
    Någon idé vad det kan vara för fel?
    Tacksam för all hjälp. :what:

    Kanske en stram M. pronator quadratus.

    #521272

    antingen är de som arne säger, eller så är det en inflammation i underarmen..

    #521274
    Arne Persson wrote:
    Kanske en stram M. pronator quadratus.

    Oavsett så måste ju ändå en skada eller irritation i någon vävnad förekomma för smärta från töjning av frisk vävnad tar ju ett tag innan det uppkommer (som vid posturalt syndrom).

    Behövs nog mer information för att kunna ge förslag på vad det kan vara.

    #521276
    Haskan wrote:
    Oavsett så måste ju ändå en skada eller irritation i någon vävnad förekomma för smärta från töjning av frisk vävnad tar ju ett tag innan det uppkommer (som vid posturalt syndrom).

    Behövs nog mer information för att kunna ge förslag på vad det kan vara.

    Det finns naturligtvis flera olika orsaker, men mkt ofta är det ovannämnda pga användandet av EZ-stänger istället för rakstång , dålig supination vid bicepsträning med hantel mm. Har sett det alltför många ggr i praktiken.

    #521278
    Arne Persson wrote:
    Det finns naturligtvis flera olika orsaker, men mkt ofta är det ovannämnda pga användandet av EZ-stänger istället för rakstång , dålig supination vid bicepsträning med hantel mm. Har sett det alltför många ggr i praktiken.

    Dvs tendinit/tendinos vid fästet? Vilka tester tar du diagnosen på och vilka diffdiagnoser finns det?

    Förstår inte varför folk använder EZ-stång vid bicepsträning. Supination är ju trots allt biceps primära funktion.

    Handleder och händer är ärligt talat inte min starka sida då jag sällan har sådana patienter. De få som droppar in ibland är oftast karpaltunnelsyndrom eller något enstaka subluxerat karpalben (har jag själv haft vid ett par tillfällen) eller triggerfinger.

    #521280
    Haskan wrote:
    Dvs tendinit/tendinos vid fästet? Vilka tester tar du diagnosen på och vilka diffdiagnoser finns det?

    Förstår inte varför folk använder EZ-stång vid bicepsträning. Supination är ju trots allt biceps primära funktion.

    Handleder och händer är ärligt talat inte min starka sida då jag sällan har sådana patienter. De få som droppar in ibland är oftast karpaltunnelsyndrom eller något enstaka subluxerat karpalben (har jag själv haft vid ett par tillfällen) eller triggerfinger.

    Vad det är exakt vid fästet eller musklen etc vet jag inte eftersom det ju kan variera från fall till fall och jag rekommenderar ju tex sjukgymnast (speciellt om det inte rör sig om någon av pronatorerna) och om de inte skulle bli bättre av de supinations-/pronationsövningar jag rekommenderar.
    För egen del så har jag blivit av med alla tendenser av tex underarms-/handleds-/handproblem efter att man började träna grepp/underarmar mkt omfattande.

    #521282

    Tusen tack för alla svar. Jag låter min man själv utveckla det hela lite till här nedanför. /Skruttis :)

    Jag börjar från början. Har en ryggmärgsskada sedan början på 90-talet och är stelopererad mellan kota 5 och 7.
    Har tidigare kört motocross och alltid haft mycket starka handleder. Styrketränat sedan -91. 2003 fick jag infektion och var tvungen att plocka ur en platta i ryggen (har den ena kvar). Levde då pensionärsliv i ca 3 månader. Min första fysiska aktivitet efter operationen var att klyva och trava ved. Ganska snart började då högra handleden göra ont. Började efter ytterligare 1 månad med styrketräning igen men värken har funnits där mer eller mindre hela tiden. Har sökt läkare som undersökt utan anmärkning. Har sökt sjukgymnast som bett mig stretcha handen med rak armbåge. Har provat Voltaren-gel. Tycker att jag fått effekt både av stretchningen och gelen under kortare tider men hittills har ingenting fungerat permanent.
    Jag själv tror att något kan vara inflammerat då Voltaren-salvan hjälper tillfälligt. Handleden ömmar inte då jag trycker på den.
    En annan teori är att det kan vara relaterat till min ryggskada då detta började efter ryggoperationen och jag har skadade nervtrådar.
    Tacksam för eventuell hjälp jag kan få.

    #521284

    jag har problem med min handled
    har en knöl mitt på den och har haft den i 3 snart 4 veckor
    jag orkar inte med den längre den gör ont och det är svårt att röra handen :(

    #521286

    Finns det någon anledning speciell anledning till att Pronator quadratus lätt blir stram? Vet att det är en gammal tråd men jag verkar lida av samma problem…

    #521288
    Allan wrote:
    Finns det någon anledning speciell anledning till att Pronator quadratus lätt blir stram? Vet att det är en gammal tråd men jag verkar lida av samma problem…

    Det är med denna som så mycket andra muskler idag, fjärran från forna tiders obligatoriska fulla ROM-träning, att träningen sker i alltför inskränkta rörelsebanor.
    Men det är klart, PROFFSEN kör ju så, då MÅSTE det ju vara rätt…:)

    #521290
    deathgirl91 wrote:
    jag har problem med min handled
    har en knöl mitt på den och har haft den i 3 snart 4 veckor
    jag orkar inte med den längre den gör ont och det är svårt att röra handen :(

    Har du sökt vård?

    #521292
    Arne Persson wrote:
    Det är med denna som så mycket andra muskler idag, fjärran från forna tiders obligatoriska fulla ROM-träning, att träningen sker i alltför inskränkta rörelsebanor.
    Men det är klart, PROFFSEN kör ju så, då MÅSTE det ju vara rätt…:)

    Det många inte förstår är inte att proffsen blir stora pga deras träningsteknik, utan trots den.
    Utan deras anlag och annat så går en vanlig dödlig sönder av sådan träning.
    Jag är väldigt imponerad av tex Colemans fysikt och styrka, men skulle jag träna som honom skulle min träningskarriär vara över sedan länge

    #521294
    Arne Persson wrote:
    Det är med denna som så mycket andra muskler idag, fjärran från forna tiders obligatoriska fulla ROM-träning, att träningen sker i alltför inskränkta rörelsebanor.
    Men det är klart, PROFFSEN kör ju så, då MÅSTE det ju vara rätt…:)

    Ok, jag undrade som sagt då jag själv har smärta i handleden(högra) speciellt vid dorsalflekterat läge och i press. Inbillat mig först att det kunnat bero på det då jag kör en del frontböj där det är rejäl dorsalflektion i handleden. men så kan då inte vara fallet? Får bli regelbunden supinationsstretching av handleden då:)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.