Problem med ljumskar

Home Forums Skador och rehabilitering Problem med ljumskar

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #65313
    #453771

    Hej!

    Jag spelar eller spelade fotboll och vid den här tidpunkten för två år sedan började jag få ont i vänster ljumske. Jag fortsatte träna (en aning lugnare) i hopp om att det skulle gå över eftersom jag hade haft samma problem tidigare. 2-3 veckor efter första smärtan så började även höger ljumske strula. Efter 4-6 (om inte mer) så kunde jag inte träna mer fotboll. Det gick helt enkelt inte längre. Jag sökte hjälp hos en rehab expert och tränade rehab fram till hösten. Han hade hjälpt flera med samma problem som mig men han kunde fortfarande inte veta exakt vad som va felet. Under den perioden skedde ingen förändring. När det började närma sig vinter kom jag i kontakt med en väldigt duktig läkare inom elitidrotten. Han visste inte vad jag led av heller och flera (4-5) röntgens har genomförts fram tills idag. Under 2008 fortsatte jag rehabträna och blev även undersökt för ljumskbrock. Det visade sig inte vara anledningen till mina problem. Senaste röntgen (skelettröntgen jag genomförde var för ca. 3 veckor sedan och visade inga resultat på skelettskador. Det enda man har hittat (under en gammaröntgen) är vätskefyllda blåsor i ljumskområdet men säger igentligen ingenting om vad som är felet och varför jag har ont. Fram tills idag så befinner jag mig fortfarande i samma situation som för två år sedan och läget har inte blivit bättre, kanske to.m. sämre. Smärtan sitter högt upp i ljumskarna, i vecket mellan ben och pung. Det sitter djupt och verkligen inte ytligt.

    Så min fråga till er är om det finns någon som befinner sig eller har befunnit sig i samma situation som mig och har tagit sig tillbaka till ett aktivt idrottaden för just nu har jag problem med att gå längre sträckor. Det ömmar och jag blir seg i ljumskpartiet. Vad kan det vara, tips? Finns det något hopp att komma tillbaka?

    Tack på förhand!

    #453772

    Har haft samma problem som dig. Slutade med fotbollen p.g.a. detta. Var aldrig några problem med träningstempo men så fort det blev match var det kört. Testa att införskaffa dig ett par ”värmebyxor” ser till att du alltid håller värmen och hjälper dig även med att hålla ihop ljumskarna. Det sämsta du kan göra är att stretcha dom oavsett vad folk säger, gör det inte, det drar bara sönder dom ännu mer tro mig. Sen kan det även bero på din löp/gångstil. Spring in till löplabbet och be dom titta på din löpstil och därefter kan du få skoinlägg som kan kompensera din möjligt felaktiga löpstil. Hoppas att detta kan hjälpa dig:up:

    #453773

    Tack för svaret men jag har redan värmebyxor och inlägg, så kan inte riktigt förstå vad som är problemet. Fler svar uppskattas!

    #453774

    Inom sjukgymnastiken och idrottsmedicinen pratas det nu mycket om att smärtande senor, som gång på gång överbelastats och som framkallar kronisk värk, har drabbats av neovaskulariering (kärlinväxt) och att fiberriktningen i senorna är felaktig. Kärlinväxten (senor är normalt inte blodförsörjada på det viset) leder till att man får smärta och ischemisk värk vid belastning. ”Felaktig” fiberriktning, dvs att alla fibrerna inte går parallellt som dom oftast naturligt gör, är en effekt av små mikroskador, och på sikt bildas en ond cirkel då hållfastheten i senan sänks, och allt börjar om igen.

    Det är ffa på häl- och knäskålssenorna man har börjat få riktigt bra resultat, men det verkar som att denna teori är användbar på många andra senor som lätt drabbas av Tendinopatier (kroniska senskador).
    I Umeå är man drivande inom området, och då ffa Alfredsson som är en pionjär. Det var t.ex här som Zlatan fick hjälp med sitt ”hopparknä”, något som alltså också verkar ha samma patogenes. Bifogar några referensstudier längst ner.

    Hursomhelst, den behandling som görs är: 1. Mycket tung excentrisk träning av skadad sena/muskel som fäster på sena. 2. Injektion lokalt av ett läkemedel som motbildar kärlinväxten.

    Dra nu inte för långa slutsatser av detta. Men jag tror att inom några år kommer detta vara vedertagen behandling av de flesta kroniska senskador.

    Som sagt gäller de flesta behandlingar knä- eller hälsena, men kolla gärna upp: [http://www.capioartroclinic.com/Patientinfo/Skador-behandling/Halsena/Skleroseringsbehandling-kna-och-halsena/]

    Sedan rekommenderar jag att ta upp kontakten med din sjukgymnast för att träna excentrisk styrketräning av Adduktor-senan:
    [http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=413]

    Jag letar och letar efter bra referenser till Umeå och Alfredsson men hittar inga just nu.

    Hoppas jag inger dig lite hopp!

    /MVH

    #453775

    Tack så hemskt mycket för svaret, nu när jag läser det här ser allt mycket ljusare ut! Om du har mer information så är jag idel öra. Tack!

    #453776

    Hejsan.

    Jag har också haft problem med min ena ljumske under ca två års tid har dock blivit bättre och jag kan spela fotboll nu.

    Jag lovar att jag har många tips som jag kan dela med mig av.

    skicka ett mail till mig så kan vi diskutera det vidare….

    mvh Marcus

    [mailto:marcus_77_@hotmail.com]

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.