Rotatorcuffar

Home Forums Skador och rehabilitering Rotatorcuffar

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #65405
    #454136

    Har börjat träna mina rotatorcuffar eftersom mina axlar har börjat ömma lite,inte så att det hindrar min träning men jag gör det för säkerhetsskull. Har gjort inåt och utåt rotation i kabelmaskin,det ömmar lite när jag gör dom här övningarna,ska jag forsätta endå?. Kör med lätta vikter

    #454137

    Absolut, om smärtan går över inom 24h och du inte känner obehag när du tränar annat. Men var STRIKT! Lås armbågen i sidan. Tänk på att cuffen består av uthålliga, stabiliserande muskler och skall tränas därefter. +20reps! 3ggr/v som avslutning på passet.

    #454138
    Larsa wrote:
    som avslutning på passet.

    Varför som avslutning på passet? Är det inte bättre att börja passet med rotatorn? Då är ju den djupa muskulaturen i axeln ordentligt uppvärmd innan du kör på med passet i övrigt.

    #454139
    Krögarn wrote:
    Varför som avslutning på passet? Är det inte bättre att börja passet med rotatorn? Då är ju den djupa muskulaturen i axeln ordentligt uppvärmd innan du kör på med passet i övrigt.

    Cuffen bör tränas till utmattning de gånger du tränar den specifikt. Eftersom muskeln är stabiliserande ska den inte tröttas ut helt innan du kör någon tung axelpåfrestande övning; precis som att magen bör tränas efter, inte före, t.ex knäböj. Men som sagt, ska du inte träna något under passet som kräver axelstabilitet så kan du placera cuffen precis var du vill. Men värm gärna upp innan passet.

    #454140
    Larsa wrote:
    Absolut, om smärtan går över inom 24h och du inte känner obehag när du tränar annat. Men var STRIKT! Lås armbågen i sidan. Tänk på att cuffen består av uthålliga, stabiliserande muskler och skall tränas därefter. +20reps! 3ggr/v som avslutning på passet.

    Det försvinner direkt när jag slutar,eller efter 5 min max. Men då forsätter jag

    #454141

    Lånar bara tråden lite. När man har problem med inklämningar i axeln, (rotatorn) bör man då sikta på att dra ner träning av fram och utsida axlar för att enbart träna baksidan?

    #454142
    Adolfsson wrote:
    Lånar bara tråden lite. När man har problem med inklämningar i axeln, (rotatorn) bör man då sikta på att dra ner träning av fram och utsida axlar för att enbart träna baksidan?

    Cuffen sköter inåt-, utåtrotationen samt stabiliserar i samtliga riktningar i av axelrörelser. Däremot sköter dom ytliga musklerna, ffa deltoideus, rörelse av armen frammåt-bakåt och utåt sidan.

    En inklämning; alltså minskat utrymme i ”subacromiala rummet”, pga inflammatoriska/kroniska förändringar i supraspinatussenan (en del av cuffen, den som stabiliserar ffa höjning av armen). Alltså, du bör dra ner på den tunga belastningen av utsidan axlarna i första hand, men om du känner smärta vid träning av fram-baksidan är det aktuellt att dra ner även där.

    Hoppas det var nån hjälp (var lite sömnig när jag skrev)..

    #454143

    Denna tycker jag är en av dom bästa för rotatorkuffen.

    [http://www.youtube.com/watch?v=Whc9diYAhpk&feature=channel_page]

    #454144
    Arne Persson wrote:
    Denna tycker jag är en av dom bästa för rotatorkuffen.

    [http://www.youtube.com/watch?v=Whc9diYAhpk&feature=channel_page]

    Observera verkligen det avlastade läget gentemot att stå med armarna fria. Förnämligt som Arne själv skulle sagt.

    Noterat: Den jävulskt eminent långa rörelsebanan som delvis motsäger att mycket muskler gör dig stelare. Fanskapet lär dessuotm stretcha ytterst sparsamt;).

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.