Rygg problem.

Home Forums Skador och rehabilitering Rygg problem.

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #71502
    #563108

    Hej, har ett problem med ryggen. Mina bröstkotor bucktar utåt så att en puckel bildas och har mkt svank i ländryggen så att när jag kör vissa rygg övningar så känner jag att jag får enorm belastning på ländryggen. Allså vikten för delas inte och allt pressas på samma del.

    Svar uppskattas.

    #563109

    Ganska mycket svank i ländryggen, axlar lite framåtskjutna och bröst ryggen är c formad.

    #563110

    Du ska köra mycket rygg resningar och sittande kabelrodd det kmr ge dig bra hållning!!Ialfl vad min förra rehabläkare sa till mig o det funkade på mig

    #563111

    Okej pacifico, tack för svar :)

    #563112

    Tack för svar, har en fråga angående marklyft, ska man vara rak i ländryggen? Och hur ska bröst ryggen vara när man gör marklyft?

    #563113

    Du ska hålla ryggen rak, varken kutad eller svankad.

    Sen tycker jag att du borde köra tung magträning, cablecrunches. testa även att stretcha höftböjarna och hela gluteus. Detta för att minska din svank något.
    Det kan vara så att ditt bäckenben är framåtroterat p.g.a. obalans mellan
    korsrygg – mage, höftböjare – rumpa.

    angående framåtroterade axlar bör du försöka rätta till detta:
    stretcha bröst och framsida axlar, kan vara förkortade av fler anledningar, en kan vara obalans mellan bröst och rygg, du bör vara lika stark i rygg som i bröst.
    rotatorövningar, lätt vikt, många reps. utåt, bak, gör även inåt.
    tänk på hur din hållning är. Om du står helt avslappnad med händerna längs sidan skall dina handflator vara parallella, om dina handflator tenderar att rotera fram bör du göra ovanstående åtgärder.

    mvh /P

    #563114

    Peter tack för svar, ska jobba på det sen se om det löser sig.

    #563115

    :d

    #563116

    Men om man har dålig rygg som jag är det inte bäst att stärka upp ryggen innan man börjar med marklyft eftersom jag har svårt att hålla ryggen helt rak?

    #563117

    Tack för hjälpen! :)

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.