Ryggproblem

Home Forums Skador och rehabilitering Ryggproblem

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 53 total)
  • Author
    Posts
  • #559323

    Har under flera år, men kanske ffa senaste året haft problem med min rygg till och från. Smärtan sitter dels långt ner i ryggen (L5, Si-led?) det sitter endast på vä sida. Ingen konstant värk utan det kommer i olika positioner allt från sittande till stående och liggande. Har oftast inga större problem om jag inte gjort något tungt, tex arbetet och utfört mkt tunga lyft osv. Efter en sån dag har jag ofta fruktansvärt ont på kvällen. Lägger jag mig ner på golvet med benen uppdragan (fötterna i golvet) vågar jag knappt slappna av och när jag väl gör det krasar det oftast till. Kunde senast inte göra ett bäckenlyft med väben pga smärta och svaghetskänsla. Känslan jag har är att jag vill ligga på mage och att någon trycker mitt över ryggenv (sacrum) eller lite åt vänster. Ibland känner jag även av det lätt i vä skinka. Förr kunde jag få som en stöt ut i benet så att det vek sig, men inte nu längre.

    Vad har ni för teorier? Jag har funderat på allt möjligt.. SI-led, diskbuktning, piriformisnerv/muskel?

    Måste fråga yttelrigare en sak och höra lite teorier. När jag strögår får jag ofta ont nere över svanken. Detta är inte kopplat till det jag ovan beskrev. Kan även efter träning känna värk som ett band rakt över ländryggen. Är relativt rörlig och vig (har dansat ganska länge) och en dag nådde jag inte med handflatorn i golvet som jag brukar pga denna värk i ländryggen. Kände att jag inte vågade slappna av, när jag väl gjorde det knäppte det till och jag kom sen ner med händerna i golvet. Hur förklaras detta? Är det mina djupa muskler jag bör träna för att ina ytliga nu gör allt jobb och därmed blir överansträngda?

    Tänk högt! :pop:

    /*Jenny

    #71369
    #559324

    Tänker högt:

    Kan vara allt från förskjutning i bäckenet till ett ben som är aningen kortare och behöver justeras. Kan egentligen vara massor med orsaker. Gå till en kiropraktor för grundlig genomgång!

    Mirre

    #559325

    Diskbuktning. Ta gärna kontakt med en sjukgymnast vidareutbildad i McKenzie som t.ex Yvonne på Tannefors Vårdcentral.

    #559326
    Haskan wrote:
    Diskbuktning. Ta gärna kontakt med en sjukgymnast vidareutbildad i McKenzie som t.ex Yvonne på Tannefors Vårdcentral.

    Ja det känns ju lite så, men samtidigt..det känns som det sitter längre ner runt si-led… och om man har en buktning, kan va så här då att jag kan ha jätteont en dag och efter en natts vila så känner jag nästan inget? Och detta med att det krasar och har sig när jag lägge mig på rygg osv.. Har aldrig varit på vc i tannefors men tack för tipset!

    #559327
    jenny_sg wrote:
    Ja det känns ju lite så, men samtidigt..det känns som det sitter längre ner runt si-led…

    Diskbuktningar kan referera smärta till många olika ställen.

    jenny_sg wrote:
    och om man har en buktning, kan va så här då att jag kan ha jätteont en dag och efter en natts vila så känner jag nästan inget?

    Ja. En diskbuktning har gott om utrymme att röra på sig i spinalkanalen så smärtan kan snabbt öka, minska, centraliseras, periferiseras eller flytta på sig (ibland från ena sidan till den andra).

    #559328
    Haskan wrote:
    Diskbuktningar kan referera smärta till många olika ställen.

    Ja. En diskbuktning har gott om utrymme att röra på sig i spinalkanalen så smärtan kan snabbt öka, minska, centraliseras, periferiseras eller flytta på sig (ibland från ena sidan till den andra).

    Ah ok, det skulle ju förklara saken isf. Då till nästa fråga, ofta lättar smärtan efter att jag lagt mig på rygg och det har knakat till lite, kan även det kopplas till en buktning eller bör man snarare tänka nåt prob med bäcken etc då?
    Det värsta är ju att ska jag söka för det måste ja ju verkligen ha ont då, annars lär de inte hitta spec mkt förmodligen.. Får jobba och slita innan och verkligen provocera fram det!

    #559329
    jenny_sg wrote:
    Ah ok, det skulle ju förklara saken isf. Då till nästa fråga, ofta lättar smärtan efter att jag lagt mig på rygg och det har knakat till lite, kan även det kopplas till en buktning eller bör man snarare tänka nåt prob med bäcken etc då?

    Rörligheten i SI-lederna är max 3 grader så den förklaringsmodellen köper jag personligen inte för fem öre.

    jenny_sg wrote:
    Det värsta är ju att ska jag söka för det måste ja ju verkligen ha ont då, annars lär de inte hitta spec mkt förmodligen.. Får jobba och slita innan och verkligen provocera fram det!

    Är du helt symptomfri är det naturligtvis rätt omöjligt att bekräfta preliminärdiagnosen med en undersökning, men jätteont behöver du absolut inte ha.

    #559330
    Haskan wrote:
    Rörligheten i SI-lederna är max 3 grader så den förklaringsmodellen köper jag personligen inte för fem öre.

    Är du helt symptomfri är det naturligtvis rätt omöjligt att bekräfta preliminärdiagnosen med en undersökning, men jätteont behöver du absolut inte ha.

    Så du tror alltså absolut inte det är något problem med bäckenet? Hur kan man förklara det jag upplever med att det måste ”flytta sig till rätta” och att någonting faktiskt gör det?

    #559331
    jenny_sg wrote:
    Så du tror alltså absolut inte det är något problem med bäckenet?

    Nej

    jenny_sg wrote:
    Hur kan man förklara det jag upplever med att det måste ”flytta sig till rätta” och att någonting faktiskt gör det?

    Hjärnan är knappast kapabel att avgöra om något ”flyttar sig till rätta”. Dock görs ju faktiskt det om man reducerar en diskbuktning.

    #559332
    Haskan wrote:
    Nej

    Hjärnan är knappast kapabel att avgöra om något ”flyttar sig till rätta”. Dock görs ju faktiskt det om man reducerar en diskbuktning.

    Vad jag menar är att det knakar till och jag känner ju hur kotor, bäcken vad det nu är frågan om ”knakar till rätta”, det hörs ju högt och tydligt, och efter det har smärtan lättat avsevärt. Hur förklarar man det undrar jag..

    #559333
    jenny_sg wrote:
    Vad jag menar är att det knakar till och jag känner ju hur kotor, bäcken vad det nu är frågan om ”knakar till rätta”, det hörs ju högt och tydligt, och efter det har smärtan lättat avsevärt. Hur förklarar man det undrar jag..

    När man manipulerar knakar och brakar det ibland rätt rejält. Vad det är som låter vet vi inte (en hypotes är att det är facettlederna som separeras). Dock behöver det inte låta något överhuvudtaget för att behandlingen ska ha en effekt. Så att det låter är inget bevis för att det funkar.

    #559334
    Haskan wrote:
    När man manipulerar knakar och brakar det ibland rätt rejält. Vad det är som låter vet vi inte (en hypotes är att det är facettlederna som separeras). Dock behöver det inte låta något överhuvudtaget för att behandlingen ska ha en effekt. Så att det låter är inget bevis för att det funkar.

    Fast det var ju inte riktigt min fråga.. min fråga var ju hur man skulle kunna förklara att smärtan lättar efter att det har knakat till rätta. Själv tycker jag att det är det som går emot att det skulle vara en buktning.

    #559335
    jenny_sg wrote:
    Fast det var ju inte riktigt min fråga.. min fråga var ju hur man skulle kunna förklara att smärtan lättar efter att det har knakat till rätta. Själv tycker jag att det är det som går emot att det skulle vara en buktning.

    När man manipulerar använder man det posteriora ligamentet för att trycka/slå tillbaka diskbuktningen. Antagligen gör du något av en självmanipulering när det knakar till. Dock kan även vissa rörelser reducera en diskbuktning. Sjukgymnasten Robin McKenzie har utvecklat ett helt system kring det. Inget mystiskt eller konstigt alls över det du beskriver.

    #559336
    Haskan wrote:
    När man manipulerar använder man det posteriora ligamentet för att trycka/slå tillbaka diskbuktningen. Antagligen gör du något av en självmanipulering när det knakar till. Dock kan även vissa rörelser reducera en diskbuktning. Sjukgymnasten Robin McKenzie har utvecklat ett helt system kring det. Inget mystiskt eller konstigt alls över det du beskriver.

    Ok då förstår jag! Tack för svar! :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 53 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.