Skada i rotatorcuffen, vad göra?

Home Forums Skador och rehabilitering Skada i rotatorcuffen, vad göra?

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 16 through 25 (of 25 total)
  • Author
    Posts
  • #417045
    KosttillskottDirekt wrote:
    Och jag är inget undantag =o) Skulle du säga att det är vanligt med återfall i inflammerade slemsäckar efter kortison? Jag körde rehab i tre månader och fick kortison när inget hjälpte. Rehab i tre månader igen efter det och nu är jag tillbaka i träsket med problem att ta av mig kavajen efter jobbet. När det gäller att behandla inflammationen, vad skulle du rekommendera?

    När det gäller kortison så kan jag inte uttala mig, jag är ingen sjukgymnast och hr ingen medicinsk utbildning.
    Jag arbetar som PT och arbetar väldigt mycket med att åtgärda muskelobalanser hos mina klienter. Kortison tar man för att för att bli av med inflammationen, den gör inget för att åtgärda orsaken till den.

    Vanligaste felet som folk gör är att dem ser utåtrotationer som lösningen på alla axelproblem. Det ä minst lika viktigt att fokusera på musklerna runt skulderbladen.

    Inflammationerna kommer att komma tillbaka så länge orsaken till den finns kvar.
    Hur inflammationen ska behandlas får en läkare bedömma. Jag tar som sagt bara bort orsakerna till dem :)

    #417046
    Patrik Sundvall wrote:
    När det gäller kortison så kan jag inte uttala mig, jag är ingen sjukgymnast och hr ingen medicinsk utbildning.
    Jag arbetar som PT och arbetar väldigt mycket med att åtgärda muskelobalanser hos mina klienter. Kortison tar man för att för att bli av med inflammationen, den gör inget för att åtgärda orsaken till den.

    Vanligaste felet som folk gör är att dem ser utåtrotationer som lösningen på alla axelproblem. Det ä minst lika viktigt att fokusera på musklerna runt skulderbladen.

    Inflammationerna kommer att komma tillbaka så länge orsaken till den finns kvar.
    Hur inflammationen ska behandlas får en läkare bedömma. Jag tar som sagt bara bort orsakerna till dem :)

    Precis, men man hör ju att man inte ska ta en massa kortison så jag kör en alternativ behandling nu för att undvika det men ändå bli av med smärtan så att jag kan fortsätt min rehab.

    Tycker 90% rekommenderar utåtrotationer för rotatorcuffen så fort någon har ont i en axel. Och jag var helt övertygad om att det var lösningen på mitt problem men det har ju gått till att även bröstträningen är påverkad. Det är lite därför jag skriver här, kanske hjälper det någon med nya infallsvinklar och kanske motiverar det någon att söka hjälp istället för att försöka själv och möjligtvis göra saken värre. Det är mer komplicerat än så verkar det som ;)

    Jag kommer ta hjälp av någon av dina branschkollegor när jag kan träna igen! Det är tydligt att jag behöver någon som håller koll på mig när jag tränar så att jag inte utför dem fel. Det är väldigt svårt att hålla koll på skulderbladen när man tränar, svårt att se dem liksom ;)

    #417047
    KosttillskottDirekt wrote:
    Precis, men man hör ju att man inte ska ta en massa kortison så jag kör en alternativ behandling nu för att undvika det men ändå bli av med smärtan så att jag kan fortsätt min rehab.

    Tycker 90% rekommenderar utåtrotationer för rotatorcuffen så fort någon har ont i en axel. Och jag var helt övertygad om att det var lösningen på mitt problem men det har ju gått till att även bröstträningen är påverkad. Det är lite därför jag skriver här, kanske hjälper det någon med nya infallsvinklar och kanske motiverar det någon att söka hjälp istället för att försöka själv och möjligtvis göra saken värre. Det är mer komplicerat än så verkar det som ;)

    Jag kommer ta hjälp av någon av dina branschkollegor när jag kan träna igen! Det är tydligt att jag behöver någon som håller koll på mig när jag tränar så att jag inte utför dem fel. Det är väldigt svårt att hålla koll på skulderbladen när man tränar, svårt att se dem liksom ;)

    Det kan du göra, när det gäller din typ av axelproblem är PT dock sällan ett bra alternativ. Jag jobbar med det för att jag riktat in mig på just leder. Så se till att fråga ut PT’n innan du väljer.

    #417048
    *L.R* wrote:
    Och jag vet vilken tid det tar. Men som sagt, vila gör det bättre, men när du börjar med samma rörelser igen kommer det tillbaka.

    Inte; ’när jag börjar med samma rörelser igen’, för det kommer jag inte att göra så länge jag vet vilka rörelser det är som orsakar detta :emo-thumb Nu vet jag att jag behöver hjälp även med bröstträningen så då får jag se till att få det också! Nu kan man tycka att jag borde insett detta tidigare men det är alltid lätt att vara efterklok.

    #417049
    Patrik Sundvall wrote:
    Det kan du göra, när det gäller din typ av axelproblem är PT dock sällan ett bra alternativ. Jag jobbar med det för att jag riktat in mig på just leder. Så se till att fråga ut PT’n innan du väljer.

    Ok, bra tips. Ska göra det! Tror att de har en sjukgymnast på gymmet jag tränar på oftast, kan ju vara en medelväg :up:

    #417050

    Jag har haft exakt samma problem som dig kosttillskottDirekt, har även kört akupunktur osv.
    Jag har träffat ett antal sjukgymnaster och naprapater. Alla säger det att det är en skada i rotatorcuffen. Triggerpunkt syndrom. Har blivit behandlad på många olika sätt, men inget som riktigt fungerat.

    För bara någon vecka sedan träffade jag en sportmassör i Motala med 30 års erfarenhet av axelskador. Vi gjorde en hel del tester för att kunna komma fram till vad det kan vara. Dålig hållning vet jag att jag har så det påverkar, men jag tror jag har fått dålig hållning pga skadan.
    Sportmassören kom efter drygt en timmes behandling till att jag hade problem med revbenslederna, ett tecken på det var att jag var stel i större delen av bröstryggen inte bara runt rotatorcuffen och nacken utan även en bra bit ner i ryggen. Jag citerar ”nu kommer jag trycka på en revbensled, så ska vi se om den kan vara inflamerad” när han tryckte så kändes det som tusen nålar gick genom ryggen, det gjorde sjukt ont, men bekräftade precis vad hon trodde var problemet.

    Han föreslog genast att jag skulle träffa en kiropraktor som han kände. som kunde hjälpa mig att justera revbenslederna och därefter skulle jag få en speciellt rehab program som förvisso innehöll rotatorcuffövningar, men eftersom balansen och styrkan är alldelles för dålig i r-cuffen så behöver jag träna tillbaka axeln i rätt position! En annan spännande övning innehöll en tennisboll som man ska luta sig mot (mot en väg) och rulla upp och ner och stanna på de ställen där musklerna är spända i ett antal sekunder för att förbättra blod cirkulationen!

    Jag uppdaterar så fort jag varit hos kiropraktorn!

    #417051
    Bam Bam Bosset wrote:
    Jag har haft exakt samma problem som dig kosttillskottDirekt, har även kört akupunktur osv.
    Jag har träffat ett antal sjukgymnaster och naprapater. Alla säger det att det är en skada i rotatorcuffen. Triggerpunkt syndrom. Har blivit behandlad på många olika sätt, men inget som riktigt fungerat.

    För bara någon vecka sedan träffade jag en sportmassör i Motala med 30 års erfarenhet av axelskador. Vi gjorde en hel del tester för att kunna komma fram till vad det kan vara. Dålig hållning vet jag att jag har så det påverkar, men jag tror jag har fått dålig hållning pga skadan.
    Sportmassören kom efter drygt en timmes behandling till att jag hade problem med revbenslederna, ett tecken på det var att jag var stel i större delen av bröstryggen inte bara runt rotatorcuffen och nacken utan även en bra bit ner i ryggen. Jag citerar ”nu kommer jag trycka på en revbensled, så ska vi se om den kan vara inflamerad” när han tryckte så kändes det som tusen nålar gick genom ryggen, det gjorde sjukt ont, men bekräftade precis vad hon trodde var problemet.

    Han föreslog genast att jag skulle träffa en kiropraktor som han kände. som kunde hjälpa mig att justera revbenslederna och därefter skulle jag få en speciellt rehab program som förvisso innehöll rotatorcuffövningar, men eftersom balansen och styrkan är alldelles för dålig i r-cuffen så behöver jag träna tillbaka axeln i rätt position! En annan spännande övning innehöll en tennisboll som man ska luta sig mot (mot en väg) och rulla upp och ner och stanna på de ställen där musklerna är spända i ett antal sekunder för att förbättra blod cirkulationen!

    Jag uppdaterar så fort jag varit hos kiropraktorn!

    Mycket intressant! Hur har det gått för dig? En sak tänker jag; ”triggerpuntkt” jag tänker att det inte skulle ha hjälpt med en kortisonspruta om jag haft ngt sådant? Eller är kortison så pass smärtstillande så att den håller i i flera månader? Onekligen intressant då det låter som att vi samma problem med hållning och bröstrygg samt axel på lite fel ställe =o) Berätta gärna vad kiropraktorn sa att han/hon justerade på dig=o)

    #417052

    Yes har varit hos kiropraktorn. Problemen i bröstryggen låg i att mitt bäcken var snätt, därför har jag felbelastat hela ryggen och problemen har gått upp i nacken!
    När det gällde axeln, var det ingen tvekan om att det var infraspinatus tendinit! Dvs, en av musklerna i rotatorcuffen som är inflamerad och ja ”sönder”.

    För att förbättra mitt bäcken och hållningen, måste jag köra mycket bålstabilitet och speciella bäckenövningar!

    För axeln finns flera speciella övn. för infraspinatus att göra. för att öka blodcirkulation, ta bort ärrvävnader och stärke muskeln!

    Hoppas det är till någon hjälp iaf :)

    #1082951

    Hej!
    Det var verkligen jättelänge sen jag skrev här nu men jag blev lite inspirerad, fyra år sedan, jeeeez!
    Ok, så hur har det gått för mig då? Jo då, jag har idag INGET ont i mina axlar, vägen dit har inte varit lätt och jag jobbar FORTFARANDE med mina skulderblad som vingar något fortfarande. Jag vill dock vara tydlig med att jag jobbar med detta varje gång jag är på gymmet vilket är ca 4-5 dagar i veckan. Jag måste vara ett av de värsta exemplen på dålig skulderbladskontroll i Sverge, haha. Min rygg är muskulös och fin tycker jag, kan göra flera chins nu för tiden och tar en hel del i mark och rodd men jag kan inte hålla inne skulderbladen när jag slappar av, hur vrickat är inte det?

    Så hur blev jag friskt då? Så det var efter 2 kortisonsprutor, ytterligare ett återfall och följande 6 månader med akupunktur med el så kom jag en liten bit framåt, vi var hoppfulla min sjukgymnast och jag. Sen kom bakslaget i september 2011, smärtan kom tillbaka och när jag berättade det för min sjukgymnast riktigt kände jag hur hon gav upp. Och jag förstod henne! Hon var nästan lika frustrerad som jag! Så hon gav mig ett namn på en bra axelläkare för en second opinion. Nu gick det fort en månad senare var jag magnetröntgad igen och läkaren kunde inte säga så mycket, det var svullet men han såg inget. På de manuella testen trodde han att jag skadat bicepsenan, vi opererar och ser efter. Vad han också gjorde var att ge min sjukgymnast fantastisk beröm! Väldigt noggrann och grundlig! 3 veckor senare tittade han in i min axel, såg att det var för trångt därinne, fräste bort 0,5 cm ben och redan dagen efter jag kom hem kunde jag känna skillnad, trots svullnaden efter ingreppet.

    Seeeen var det dags för rehab igen såklart! Nötte på i 6 månader, där någongång tröt min motivation och jag tog en paus. När jag väl kom igång igen efter 6 månader gick jag all in och fick problem med någon muskel som blev inflammerad, minns inte vad den heter, under nyckelbenet typ. Kom till en ny sjukgymnast som hjälpte mig massor (min förra var föräldraledig). Så nu är jag här, har inte alls ont men som sagt, kontrollen av mina skulderblad är fortfarande inte optimal och jag jobbar hårt på det. Haft problem med nacken en del vilket jag tror hänger ihop. Jag letar efter rörelsemönster som inte är likadana på höger och vänster och försöker rätta till det. Försöker träna där jag är svag vilket jag upplever fixat min nacke.

    Jag är ganska säker på att om jag inte haft så taskig kontroll hade jag aldrig behövt operera mig men jag var så långt gången att det inte gick att göra något åt annat än via operation. Tänk på det om du precis fått ont, sök hjälp på en gång och håll inte på som jag!

    Jag har aldrig varit så stark som jag är idag men resan har varit galet lång!

    GE ALDRIG UPP!

    #1083138

    Tja! Vet inte om detta kan vara till nytta för dig? De pratar inte direkt om rotatorkuffen, men just den övningen i andra videon har hjälpt mina axlar i allmänt…

Viewing 10 posts - 16 through 25 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.