Skippa knäböj?

Home Forums Skador och rehabilitering Skippa knäböj?

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #71639
    #565040

    Har haft ont nu i två veckor efter knäböjen. Får alltid ont i 1:a setet men efter att ha kört första setet blir allt lugnt igen fast det gör fruktansvärt ont i början. Jag har ont högst upp på benet, alltså vid ljumsken ungefär. Tycker ni ja ska skippa köra knäböj ett tag fram och bara köra benpress? Om inte, vad ska jag annars göra?

    PS: Jag är ingen hög reppare så säg inte att jag ska ta mindre vikter med fler repetitioner! Jag kör tungt och strikt.

    Tacksam för svar!

    #565041

    Testat värmt upp med t.ex benpress? Jag gör det för att inte få ont i knäna.
    Ca 3-4uppvärmningsset lätt i benpressen.

    #565042

    korta höftböjare? har ingen aning, bara spånar..

    #565043
    nible wrote:
    Testat värmt upp med t.ex benpress? Jag gör det för att inte få ont i knäna.
    Ca 3-4uppvärmningsset lätt i benpressen.

    Hmm, låter faktiskt som en rätt bra idé, ska nog testa det nästa benpass!

    #565044

    Jag kan få känning i ljumskarna ibland men bara vid tunga djupa benpress set.
    Har svårt att tänka mej att benpress skulle va bättre om problemet sitter där.
    Frontböj ett tag kanske??

    #565045
    N4S wrote:
    PS: Jag är ingen hög reppare så säg inte att jag ska ta mindre vikter med fler repetitioner! Jag kör tungt och strikt.

    Jag vill ändå peka lite åt det här hållet. Men om du absolut inte vill träna högre reps en period kan du prova att vila helt från de tunga höftbelastande lyften några veckor. Stretcha framsidan höften (iliopsoas + psoas major) ganska offensivt varje dag. Och ja, byt ut övningen en peroid efter det mot en som inte smärtar. Gå sedan tillbaka till knäböjen i ett lungt tempo.

    #565046

    Fast nu när jag läser lite nogrannare verkar besvären komma från adduktorfästet i ljumsken. Kroniska besvvär från ljumsken är svåra att komma tillrätta med. Ta en sjukgymnastkontakt (gärna en med idrottsmedicinsk inriktning). Fråga: Spelar du fotboll/innebandy?

    #565047
    Larsa wrote:
    Fast nu när jag läser lite nogrannare verkar besvären komma från adduktorfästet i ljumsken. Kroniska besvvär från ljumsken är svåra att komma tillrätta med. Ta en sjukgymnastkontakt (gärna en med idrottsmedicinsk inriktning). Fråga: Spelar du fotboll/innebandy?

    Tack för tipsen, ska tänka på saken. Men saken är den att jag körde benpress igår och jag gick ner hela vägen fast då gjorde det inte ont. Får ont endast utav knäböj. Då är det väl lika bra att ja kör benpress, slutresultatet blir ju endå detsamma, är bara ute efter muskler. Tänker ju inte tävla precis så ja kan ju lika gärna skippa knäböjen, e fan skrajj att jag någon dag ska skada mig rejält på den övningen, eller vad säger du?

    #565048
    Martin Löwgren wrote:
    Det är för att benpress inte involverar höftleden i lika stor omfattning.

    Ignorerar du problemet kan det till slut börja begränsa även benpress.

    Jag har gett dig rådet att göra en utredning av detta. Vad du sen väljer att göra är upp till dig.

    Mvh

    Okey tack, ska nog boka tid med en naparat. Borde ta detta på mer allvar som du säger.

    #565049
    Martin Löwgren wrote:
    Naprapat eller sjukgymnast spelar ingen roll enligt mig men välj en idrottsintresserad iallafall.

    Lycka till

    /Ax

    Bra! Instämmer med föregående talare.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.