Stämmer någon av min axeldiagnoser?

Home Forums Skador och rehabilitering Stämmer någon av min axeldiagnoser?

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #66586
    #471152

    Vem har diagnostiserat dig ?

    Glöm inte att träna alla dina muskler lika mycket för att slippa onödiga skador.

    Impingement är Inklämningssyndrom. Kan mycket väl vara det du känner när det smärtar.

    Överrörlig axelled behöver inte alltid vara ett problem. Men kan bli ett problem, bra att träna rotatorcuffen för att stabilisera axeln.

    Du bör nog söka upp en bra sjukgymnast som kan ge dig bra övningar om du inte redan har fått det.

    #471153

    Fråga: Hur har du vinklat v-handtagetnär du tränar?

    Låter som om du just nu har mest problem av din impingement (som det ändå av dina beskrivningar låter korrekt diagnostiserad). Rekommendationerna från sjukgymnasten var stabiliseringsövningar för skuldran, vila från tung belastning och senare cuff-träning, antar jag?

    Vad gäller överrörligheten i axeln är det svårt att uttala sig. Finns det axeltrauma i bakgrunden? Rehabiliteringen är dock ungefär densamma där.

    Korta bröstmuskler som yttrar sig i framskjutnaaxlar och påverkat rörelsemönster->smärta är vanligt hos aktiva stryrketränande.

    Underskatta inte värdet av en nogrann rehabilitering. Det krävs ofta vid axelproblematik. Var beredd att stå över den tunga axelbelastande styrketräningen en period.

    Hoppas jag var till någon hjälp /en annan sjukgymnast

    #471154

    mmm, impingement kommer ofta av repetetivt jobb över axelnivå så där har du säkert rätt.

    verkar aktuellt med ett nytt besök hos en annan sjukgymnast, hörredu:) det bästa vore om du kan avstå den tunga belastningen på axlarna helt några månader och börja köra väldigt lätt rehabiliteringsträning på cuffen 3ggr dagligen (25+ reps till uttröttning på inåt-utåtrotatorerna, kör du tyngre än så tar deltoideus över arbetet och du rehabiliterar inte rätt strukturer!)

    Om du får ondare av att stretcha bröstet ska du avstå det också inledningsvis.

    Stegra belastning veckovis enligt dom vanliga träningsprinciperna.

    /hojj

    #471155

    Instämmer med vad Larsha har sagt.

    /Sjukgymnaststuden, blivande sjukgymast

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.