Träning med diskbråck?

Home Forums Skador och rehabilitering Träning med diskbråck?

  • This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #48446
    #117915

    Tja alla där ute !

    Åkte för ett tag sen på ett dubbelt diskbråck i ländryggen.
    S1 och L5 är de utsatta ställena. Dessa2 har spruckit på 5 olika ställen men ingen av diskarna är sprukna mot ryggraden och alla nerver vilket betyder att ja inte direkt har haft jätteont eller haft större problem föräns ett tag sen.

    Allt börja i November 2011 då ja började få lite känningar i ryggen men ja tänkte inte mer på de. Så ja fortsatte träna på gymet, gjorde allt ja brukar göra o så vidare. I februari börja smärtan bli lite högre då ja började höja mina vikter på gymet efter en axelskada som ja haft sen tidigare. Märkte då att ryggen blev lite värre och hade svårt att böja mig, gå upp ur sängen o vidare men smärtan va rätt låg.
    Gick då till doktor och blev skickad på slätröntgen (visa inget).
    När smärtan inte gav sig blev ja skickad till magnetröntgen som då visa 5 sprickor.
    När ja då fick till mig att ja borde sluta träna tungt som ja alltid gjort blev smärtan outhärdlig i början av mars.

    Min ena fråga är då: Hur kan smärtan öka så markant av att ja slutar lyfta tungt, borde inte smärtan va högre vid tunga lyft m.m ?

    Min andra fråga är: Jag spelar amerikansk fotboll och vet att ja borde inte spela i år. Frågan är dock, kan man spela o hoppas att de inte blir värre, då varje gång ja rehabtränar så känns ryggen helt underbart bra medans när ja slappar känns den stel, eller kan den orsaka extrema problem? Har ingen smärta men hur länge bör man vänta innan man ställer sig på planen igen.
    Hör ju om hockeyspelare m.m som spelar me diskbråck utan att nått blir värre.

    ps. Hade inte spelat på mer än 8 månader innan ja fick diskbråckena.

    Mvh // Chris

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.