Träningen efter tennisarmbågsoperation

Home Forums Skador och rehabilitering Träningen efter tennisarmbågsoperation

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #64919
    #452289

    Har opererat mina tennisarmbågar och ska snart försöka komma tillbaka till träningen igen.
    Undrar därför om det är någon här som opererats för detta och kommit igång med träningen på allvar igen.

    * Kan du köra ”fullt ut” med tung träning?
    * Har du behövt utesluta vissa övningar?
    * Är det något du behövt ändra i träningsrutinerna?
    * Har problemen kommit tillbaka?

    Alla erfarenheter från detta är av stort intresse för mig då jag helst vill undvika framtida bekymmer.

    Tack på förhand!
    /Skruttis

    #452290

    Jag har haft problem med tennisarmbåge. Jag undviker tricepsövningar som sträcker ut muskeln helt. Kör helst smal bänkpress och push downs numera. Sidolyft för axlarnas utsida är inget vidare heller. Annars går det bra.

    #452291
    hellsnock wrote:
    Jag har haft problem med tennisarmbåge. Jag undviker tricepsövningar som sträcker ut muskeln helt. Kör helst smal bänkpress och push downs numera. Sidolyft för axlarnas utsida är inget vidare heller. Annars går det bra.

    Tack för ditt svar hellsnock!
    Alla erfarenheter av detta är jag nyfiken på.

    #452292
    Martin Löwgren wrote:
    Har du opererat en tennisarmbåge? Detta var intressant.

    Lust att berätta hur det gick till och varför de valde att operera (du måste haft det riktigt länge?).

    Mvh

    Jag har opererat båda armbågarna. Den ena har jag haft stora problem med i ca 10 år och den andra ca 5 år.
    Har provat i stort sett allt innan operation. Det har varit cortisonsprutor, akupunktur, stretchning, diklofenakkurer. Botoxinjektioner tyckte jag – i samråd med min läkare – inte var aktuellt att prova då jag även själv försökt vila ut skadorna under en lång tid.
    Det som då återstod var operation.

    Utan att trassla in mig i detaljer, det görs ett litet snitt på utsidan armbågen och så flyttas muskelfästet en bit ner. Fick sedan ett stödbandage som satt kvar i drygt 2 veckor tills stygnen togs bort. Tar sedan ca 8 veckor innan det läkt.
    Nu opererade jag carpaltunneln samtidigt så det är lite svårt att bena ut exakt vilken bedövning jag fick p g a vilket ingrepp.
    I a f var det två lokalbedövningar i handen och en manschett åtdragen på överarmen så att bedövningen inte skulle vandra in längre i kroppen. Armen tömdes också på blod genom att vira en ”gummisnodd” runt. Det för att det skulle vara lättare för läkaren att se vad han gjorde.
    Själva operationen av en arm, armbåge+hand, tog ca 30 minuter.
    Jag vet däremot inte om alla läkare kör samma procedur.

    Skriv igen om du vill veta något mer.

    /Skruttis

    #452293

    Tyvärr Martin, det kan jag inte svara på.
    Läkaren talade säkert om vilka de var, men jag kommer inte ihåg och i papperen jag har så står det inte heller.
    Sorry!

    #452294

    Tyvärr är instruktionerna jag fått väldigt vaga och inte mycket att gå på.

    Jag har sedan länge dessutom märkt att läkare rent allmänt har en väldigt dålig uppfattning om hur nivån på styrketräning kan se ut. Det är mest ”veva runt med småhantlar och gå på aerobics”, typ.
    Hur tungt det verkligen kan vara och vilken påfrestning det blir, det är enormt svårt att få dem att förstå.

    Av den anledning sökte jag mer info här på forumet då tennisarmbåge verkligen inte är något ovanligt bland tränande. Hellsnock var hygglig och svarade, men i övrigt är responsen väldigt tunn. Det hade varit väldigt intressant att höra vad tränande själva upplever. Kanske det inte är så vanligt att det går så långt som till operation?
    Själv har jag inte kommit igång än utan måste vänta ett tag till.

    #452295

    Den första armen kan jag lyfta några kilo med om det är nära kroppen. 5 kilo i en hink ett enstaka lyft har jag provat och det funkar.
    Den andra armen, max 1 kilo om jag håller kroppsnära. Att sträcka sig efter ett mjölkpaket i kylskåpet t ex, det får jag inte göra.
    Jag kan m a o inte åstadkomma särskilt mycket än på någon vecka. Sedan får jag ”väldigt försiktigt” smyga igång igen. Exakt vad det innebär fick jag inte svar på. Det får göra ont, på ett bra sätt, men det får inte göra ont på fel sätt.
    Inte helt enkelt att skilja på rätt/fel alltid.
    Sitter just nu med ont på fel sätt efter en klantig hantering av 5-kilos rispåse igår.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.