Trött & Sliten (ingen ork längre)

Home Forums Skador och rehabilitering Trött & Sliten (ingen ork längre)

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #50177
    #120619

    Har kört styrketräning ett antal år och allt har gått bra fram tills nu, på senaste tiden har jag börjat känna mig mer och mer trött och sliten och jag är allmänt hängig på dagarna. Har ett fysiskt ansträngande jobb och sen styrketräning på de 4-5 dagar i veckan. Märker inte längre att jag växer eller ökar i styrka. Förra veckan vilade jag 5 dagar från jobb och gym och kände mig då utvilad, och bara några veckor innan dess hade jag en vilovecka, men nu när jag kom tillbaka kände jag samma sak igen, jag blev trött och hängig och kände att jag bara ville lägga mig ner och sova. Kan erkänna att jag inte tränat kondition på väldigt väldigt länge.
    Vad ska jag göra?!?!?

    #120620

    Låter som överträning… Vila… kanske skära ner träningen till 2-4 dagar… prova och känn efter

    #120621
    Patrik86 wrote:
    Vad ska jag göra?!?!?

    Du får gärna skriva lite mer om hur träningen ser ut och vad du äter. Mental status? Stressigt på jobb och/eller privat?

    Av erfarenhet brukar det vara flera saker som får summan att bli negativ.

    #120622

    Lägger upp min träning så jag kör i fyra olika perioder med höga reps o låga reps. Första perioden köra jag höga reps, då köra jag 4-6 veckor med 12 repetitioner alla övningar, sen samma med 10 reps, sen 8 reps, o sista perioden 6 reps, kör de i ett rullande schema.

    Schemat ser väl ut ungefär så här:

    Måndag: Ben
    Tisdag: Bröst, baksida axlar
    Onsdag: Vila
    Torsdag: Rygg, triceps
    Fredag: Framsida axlar, biceps

    Har funkat bra fram tills nu.

    Äter ungefär 6 gånger om dagen, frukost, mellanmål, sallad till lunch på jobb, mellanmål, riktig middag efter träning, kvällsmat. Sen såklart proteindrinkar, osv.

    Blir långa och hårda dagar på jobb, och känner mig lite stressad om dagarna.

    Kan lägga till att jag har gått ner från 85kg till 82kg, och jag kan verkligen inte gå upp i vikt, har iofs bra ämnesomsättning och svårt för att lägga på mig fett.

    #120623

    Om du går ner i vikt äter du ju för lite. En viktnedgång på 3 kg kan vara mycket men
    också lite beroende på hur lång tid det tagit.

    Börja med att käka mer. Om du inte pallar att käka fast föda så kan du alltid dricka kalorierna (röd mjölk t ex).

    Klart du kan gå upp i vikt, det handlar om att välja rätt föda.

    #120624
    Patrik86 wrote:
    Lägger upp min träning så jag kör i fyra olika perioder med höga reps o låga reps. Första perioden köra jag höga reps, då köra jag 4-6 veckor med 12 repetitioner alla övningar, sen samma med 10 reps, sen 8 reps, o sista perioden 6 reps, kör de i ett rullande schema.

    Schemat ser väl ut ungefär så här:

    Måndag: Ben
    Tisdag: Bröst, baksida axlar
    Onsdag: Vila
    Torsdag: Rygg, triceps
    Fredag: Framsida axlar, biceps

    Har funkat bra fram tills nu.

    Äter ungefär 6 gånger om dagen, frukost, mellanmål, sallad till lunch på jobb, mellanmål, riktig middag efter träning, kvällsmat. Sen såklart proteindrinkar, osv.

    Blir långa och hårda dagar på jobb, och känner mig lite stressad om dagarna.

    Kan lägga till att jag har gått ner från 85kg till 82kg, och jag kan verkligen inte gå upp i vikt, har iofs bra ämnesomsättning och svårt för att lägga på mig fett.

    Vet hur det är. Jag tror att det är stressen på ditt jobb som är boven.Känner själv likadant när jag har haft det stressig.Fredagar kan jag till och med få förkylningssymptom. Kanske börja med lite sköna promenader.Avslappningsövningar när det är dags att sova (finns flera cd:n att köpa) Gå till simhallen (om du har någon) och simma i varmt vatten,ja det finns en hel del avslappnande övningar att göra. Kan också bero på dom 3 kilona du gått ner. Har dom gått fort att gå ner kan man också känna sig opigg! Träna varannan dag och låt det rulla på är också ett tips. Hoppas du får bra svar här på sajten!

    #120625

    Jag är ingen expert, men om du har ett slitigt fysiskt jobb och tränar 4-5 dagar i veckan låter det som överträning.

    vilovecka och sedan ta 2-4 gånger i veckan?

    #120626

    Prova ändra din kost. Det man stoppar i sig är vad man blir och har störst betydelse för hur man mår. ETT tips från mig men jag säger inte att dina symptom beror på det. Jag har precis slutat med gluten. Jag är inte intolerant men känner redan efter två dagar att jag har mycket mer energi. Anledningen till det är att jag under en lång tid haft återkommande besvär med inflammerade ligament och det vill aldrig ge med sig. Så fick jag veta att gluten och kasein (sistnämnda finns i mjölk) kan påverka kroppen mycket negativt bl.a. orsaka inflammationer, hämma näringsupptaget och sänka immunförsvaret.

    #120627

    Vill tillägga att detta påverkar även människor som inte lider av intolerans.

    #120628
    Patrik86 wrote:
    Har kört styrketräning ett antal år och allt har gått bra fram tills nu, på senaste tiden har jag börjat känna mig mer och mer trött och sliten och jag är allmänt hängig på dagarna. Har ett fysiskt ansträngande jobb och sen styrketräning på de 4-5 dagar i veckan. Märker inte längre att jag växer eller ökar i styrka. Förra veckan vilade jag 5 dagar från jobb och gym och kände mig då utvilad, och bara några veckor innan dess hade jag en vilovecka, men nu när jag kom tillbaka kände jag samma sak igen, jag blev trött och hängig och kände att jag bara ville lägga mig ner och sova. Kan erkänna att jag inte tränat kondition på väldigt väldigt länge.
    Vad ska jag göra?!?!?

    Ta dig tid till att göra en ordentlig hälsokontroll hos läkare och kolla upp dina blodvärde samt be dem om en allmänkoll så du får något att utgå ifrån så du inte dragit på dig en anemi. Är du övertränad så räcker det inte med någon veckas vila. Rek. att lyssna på din kropp, mentalträning och se över din kost.

    #120629

    Många bra tips i tråden! Mitt grundtips är som en del andra sagt, att ta några dagars vila. Gå till gymmet den dag då du verkligen känner ett stort sug efter att träna igen. Kroppen ska kännas helt återställd och energifylld.

    Stressar du i vardagen så försök göra dig av med de stressfaktorer som finns där först och främst. Sov ordentligt, dvs fastna inte framför datorn/tv:n för länge under kvällen.

    Höj ditt energiintag något. Speciellt under träningsdagar, finns många enkla sätt att få i sig energi. Mer grädde i maten, olivolja över salladen, en klick jordnötssmör på mackorna, några nötter (valnötter t.ex) som snacks.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.