Utebliven mens = mer östrogen?

Home Forums Skador och rehabilitering Utebliven mens = mer östrogen?

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #64885
    #452170

    Jag är nyfiken på att veta om utebliven mens under längre tid ökar östrogenet i kroppen?
    Om en kvinna har större mängd östrogen, än vad hon borde vid 35-sträcket, betyder det att hon kommer snabbare in i klimakteriet?
    Finns det några fördelar med att ha mycket östrogen i kroppen?
    Nackdelar?

    Jag är som sagt nyfiken.

    #452171

    Det är definitivt inte nyttigt att ha vare sig för mycket eller för lite östrogen i kroppen. Vid sekundär amenorré (utebliven mens) är ju orsaken ofta för lite östrogen beroende på för lite fettvävnad. Om du skulle få högre östrogennivåer pga utebliven mens så förstår jag inte riktigt hur du resonerar…? Då skulle ju mensen återkomma.

    Det är ingen bra idé att laborera med de naturliga hormonsystemen, punkt slut! Tränar du så hårt att du får utebliven mens, eller svälter du dig själv?

    #452172

    min flickvän har utebliven mens väldigt ofta, kan gå 2 månader innan hon får mens ibland, konstigt! ;)

    #452173
    kiRRe wrote:
    min flickvän har utebliven mens väldigt ofta, kan gå 2 månader innan hon får mens ibland, konstigt! ;)

    Det är inte alls konstigt utan helt normalt, jag antar att din tjej är ganska ung. Det är många som har oregelbunden mens i åratal innan den stabiliserar sig. Vissa p-piller gör även så att mensen upphör eller bara kommer sporadiskt.

    Amennoré (utebliven mens) innebär ingen mens på sex månader.

    /B.B leg. sjuksköterska

    #452174
    Bashful_Bob wrote:
    Det är inte alls konstigt utan helt normalt, jag antar att din tjej är ganska ung. Det är många som har oregelbunden mens i åratal innan den stabiliserar sig. Vissa p-piller gör även så att mensen upphör eller bara kommer sporadiskt.

    Amennoré (utebliven mens) innebär ingen mens på sex månader.

    /B.B leg. sjuksköterska

    Jasså så bra, tack för svar! ska meddela detta till henne så hon slipper oroa sig då! :) hon är 18 år!

    MVH

    #452175
    Bashful_Bob wrote:
    Det är inte alls konstigt utan helt normalt, jag antar att din tjej är ganska ung. Det är många som har oregelbunden mens i åratal innan den stabiliserar sig. Vissa p-piller gör även så att mensen upphör eller bara kommer sporadiskt.

    Amennoré (utebliven mens) innebär ingen mens på sex månader.

    /B.B leg. sjuksköterska

    Eller så att dom får mens 2 månader i sträck :(

    #452176

    [QUOTE=Det är ingen bra idé att laborera med de naturliga hormonsystemen, punkt slut! Tränar du så hårt att du får utebliven mens, eller svälter du dig själv?[/QUOTE]

    Jag laborerar inte självmant. Tränar mycket och äter sunt. Hade regelbunden mens under tonåren, sen började jag med p-piller och åt det i dryga tio år. Slutade för att jag ville bli med barn. Fick gå regelbundet till en akupunktör för att få igång det och bli med barn. För att få andra barnet fick jag göra samma sak. Mensen har inte satt fart efter andra barnet (hon är 3 år) och det gör mig INGENTING! Jag ska inte ha fler barn och slipper gladeligen allt besvär som jag slipper nu varje månad. Jippii!
    Knäpp? Jojatackar.

    #452177
    Nixon wrote:
    Eller så att dom får mens 2 månader i sträck :(

    Haha, det hade vart snäppet värre ja! ;)

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.