värk i armbåge

Home Forums Skador och rehabilitering värk i armbåge

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #67131
    #473363

    tror jag tränat lite för mycket. fått värk i armbågsleden och en bit upp mot axeln. någon som känner igen detta? är vila bästa medicinen? ska man ta något antiinflammatoriskt? någon som har kloka råd? tack på förhand!

    #473364

    mm, jag känner igen värken i armbågen som man kan få. Sist vare på armbrytning jag fick det men det går över nästa dag eller kanske efter 2 dagar . beror på hur mkt man belastar den .

    #473365

    precis, f

    #473366

    Kan vara början tennisarmbåge du fått.. Det resulterar ofta i smärta i armbågen som strålar ut antingen i överarmen eller ned längs underarmen. Beror på ensidig belastning och kan motverkas genom variation i övningarna samt stretching under och efter träningspass.
    Aktiv vila (Gör det du kan! Kondition, benträning mm) kombinerat med antiflammatorisk medicin brukar rekommenderas.

    #473367

    Och undvik att b

    #473368

    Halloj.

    Fortsätter på den här tråden, eftersom det är ungefär vad jag leter efter.

    Har också probs med ena armbågen. Särskilt vid tricepsövningar. Men bara att cykla på gymmet gör att jag känner att det inte är helt bra – alltså, bara att luta mig på armen/handen gör att jag känner begynnelsen av ont i armbågen.

    Kan tänka mig att det är ngt liknande tennisarmbåge.

    Kan man inte träna förbyggande för detta? Så att man liksom tränar upp styrkan runtomkring eller ngt sånt.

    Otroligt tråkigt måste jag säga. För så fort jag använder armen i gymmet, även om det är triceps eller bröstmuskler som är muskeln jag inriktar mig på, så känner jag av armen.

    Gör jag för mycket får jag riktigt ont och det har tidigare resulterat i inflammation i armbåge och axel.

    Vad gör man?

    Ngn särskilg övning? SÄrskilt stretching? Särskilt skydd?

    Tack för hjälp.

    #473369
    Gymtjejen wrote:
    Kan vara början tennisarmbåge du fått.. Det resulterar ofta i smärta i armbågen som strålar ut antingen i överarmen eller ned längs underarmen. Beror på ensidig belastning och kan motverkas genom variation i övningarna samt stretching under och efter träningspass.
    Aktiv vila (Gör det du kan! Kondition, benträning mm) kombinerat med antiflammatorisk medicin brukar rekommenderas.

    Jag har också ont, fast det börjar under armbågen och strålar ner mot handen. Smärtan är vid benet på utsidan av underarmen. Känns som en inflammation. Kan det vara en typ av tennisarmbåge?

    #473370

    Jag har haft problem med armbågen. Smärtan kom både på vänster och högersida av armbågen. Ortopeden förklarade att smärtan på vänster sida var tennisarmbåge och smärtan på höger sida var golfarmbåge. Det tog ungefär ett år att rehaba. Fick vanliga underarms övningar, alltså curl för både under och översida av underarmarna. Skulle utföras med väldigt lätta vikter den första månaden. 3 ggr 30 repetioner. Sen undvek man alla övningar som smärtade på gymmet. Som tur är så finns det en heldel maskiner som inte belastar armbågen på välutrustade gym. På ett gammalt hederligt hardcore gym så hade jag inte klarat att träna såpas hårt som man gjorde under denna perioden och samtidigt rehabilitera mig.

    Vanligt underarmsband från rehab för golf och tennisarmbåge är ett måste under passen. Sen börja med en kraftig voltaren kur. Skulle köpa från apoteket och ta 150mg om dagen i 10 dagar samt smörja in armbågen med gelen rikligt under dessa dagarna.

    Man ska inte låta sig luras av alla hjälpmedel utan det är extremt viktigt att undvika allt som belastar armbågen förutom rehabträning de första månaderna för att sakta påbörja träningen igen.

    Övningar som flyes för bröst, pullover för rygg, sidolyft i maskin helst- för axlar är övningar som gick bra för mig i början. Jag hade fördelen att använda mig av technogyms maskiner för alla dessa övningar som avbelastar armbågen helt.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.