Värk i ländryggen!

Home Forums Skador och rehabilitering Värk i ländryggen!

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #66574
    #471119

    Jag har nu i ca 5-6 veckor haft lite problem med min rygg.. Varje mrgon jag vaknar upp så gör det ont eller spänner i ryggen. Om ni tänker er ryggraden fast på bägge sidor om den. Det sitter ungefär i mitten på ryggen. Det gör mest ont när ja vrider mej i vissa lägen.. Inte när ja rör mej som vanligt utan just när ja sitter i ett vist läge vriden eller skruvad med kroppen..
    Om ja böjer mej fram eller bakåt så gör de inte ont..

    Kan de vara så att en nerv är i klem? Om det skulle va en inflammtion så skulle det väl göra mycke ondare eller??

    Jag styrektränar ca 3-4ggr veckan. En musklegrupp varje gång typ.. Tränar normalhårt. Inte jättetungt eller så..

    Jättetacksam för svar eller om nån haft liknande probs??

    #471120

    hej
    ryggont eller lumbago är den enskilt största orsaken till sjukskrivning pga besvär från rörelse eller stödjeorganen, dvs leder,muskulatur, skelett.
    Studier visar att den enskilda största smärtgivaren vid ryggbesvär är intervertebraldisken eller mellankotskivan. Den består av en mjuk kärna , nucleus omgiven av ett hårdare broskliknande skal . disken är innerverad dvs smärtkänslig . Vid vissa rörelser eller positioner påverkas nucleus att förflytta sig ffa bakåt.Detta påverkar nerverna i disken så de börjar ge signaler , då har du fått ett sk ryggskott. Detta kan ge varierande symtom i intensitet och duration, smärtan kan byta sida, vara intermittent eller konstant. Generellt sett är den försämrande riktning framåtböjning,andra utlösande faktorer kan vara sittande eller exvis överdrivet många situps.
    Behandling består i att trycka tillbaka nucleus framåt. Prova att ligga på mage, därefter på armbågarna 1-2 min , därefter 10 st uppresningar på raka armar med höfterna kvar o golvet , som en armhävning utan att lyfta underkroppen. Informationen ovan har god evidens och gott stöd i litteraturen.
    Det bästa är att konsultera en sjukgymnast med OMT 3 eler mckenzieexamen.
    Lycka till
    Anders M
    Leg Sjukgymnast

    #471121
    AndersM wrote:
    hej
    ryggont eller lumbago är den enskilt största orsaken till sjukskrivning pga besvär från rörelse eller stödjeorganen, dvs leder,muskulatur, skelett.
    Studier visar att den enskilda största smärtgivaren vid ryggbesvär är intervertebraldisken eller mellankotskivan. Den består av en mjuk kärna , nucleus omgiven av ett hårdare broskliknande skal . disken är innerverad dvs smärtkänslig . Vid vissa rörelser eller positioner påverkas nucleus att förflytta sig ffa bakåt.Detta påverkar nerverna i disken så de börjar ge signaler , då har du fått ett sk ryggskott. Detta kan ge varierande symtom i intensitet och duration, smärtan kan byta sida, vara intermittent eller konstant. Generellt sett är den försämrande riktning framåtböjning,andra utlösande faktorer kan vara sittande eller exvis överdrivet många situps.
    Behandling består i att trycka tillbaka nucleus framåt. Prova att ligga på mage, därefter på armbågarna 1-2 min , därefter 10 st uppresningar på raka armar med höfterna kvar o golvet , som en armhävning utan att lyfta underkroppen. Informationen ovan har god evidens och gott stöd i litteraturen.
    Det bästa är att konsultera en sjukgymnast med OMT 3 eler mckenzieexamen.
    Lycka till
    Anders M
    Leg Sjukgymnast

    Tackar för ett jättebra svar!

    Jag ska till en sjukgymnast på Onsdag =)

    #471122

    bra, lycka till !

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.