Värktabletter + styrketräning?

Home Forums Skador och rehabilitering Värktabletter + styrketräning?

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #70296
    #521093

    Jag lever med nästan ständig värk i lederna under vinterhalvåret. Den brukar sätta stopp för träningen under stora dela av vintern.
    Jag vet att träningen inte gör någon mer skada, så i år har jag bestämt mig för att inte ge upp helt o hållet.
    Jag har värktabletter men har hittils inte vågat ta dem när jag ska träna, är rädd för att jag inte ska känna av smärta om jag kommer lite snett med en vikt elller dyl.
    Är detta något jag bör akta mig för? eller är det bara min egna vidskepelse?

    #521095
    Patrik Sundvall wrote:
    Jag lever med nästan ständig värk i lederna under vinterhalvåret. Den brukar sätta stopp för träningen under stora dela av vintern.
    Jag vet att träningen inte gör någon mer skada, så i år har jag bestämt mig för att inte ge upp helt o hållet.
    Jag har värktabletter men har hittils inte vågat ta dem när jag ska träna, är rädd för att jag inte ska känna av smärta om jag kommer lite snett med en vikt elller dyl.
    Är detta något jag bör akta mig för? eller är det bara min egna vidskepelse?

    Smärtstillande NSAID nedreglerar din proteinsyntes!

    [http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105514&highlight=paracetamol]

    En bra anledning till att låta bli värktabletter under träning, risken med att du inte skulle känna smärta finns förvisso också men har du en bra teknik och vet vad du gör borde det inte vara något större bekymmer!

    #521097

    Heller nedreglerad proteinsyntes än utebliven träning under 4-5 månader

    #521099
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Heller nedreglerad proteinsyntes än utebliven träning under 4-5 månader

    Givetvis!

    Men tycker ändå han borde ha koll på konsekvenserna av högt intag utav smärtstillande ur träningssynpunkt!

    #521101

    Är mycket tacksam för era svar. Tack ska ni ha :)

    #521103

    Hej Patrik,

    Jag har en ledsjukdom som gör att jag har väldigt ont i handleder, armbågar, axlar, höfter, knän i stort sett hela året. Dock är vintern i Sverige inte något att rekommendera. Jag har själv ätit en hel del smärtstillander, antiinflammatoriska mediciner, vanliga smärtstillande etc. Just nu äter jag inga smärtstillande utan väljer hellre att ha ont men kör med fiskolja, d-vitamin samt andra mediciner.

    När man har ledsmärtor inser man att man inte kommer bli Mr Olympia så proteinsyntesen kanske inte finns med på topp 100-listan utan man vill bli kvitt smärtan. Ät inte för mycket smärtstillande då biverkningarna, problem med magen, lever etc. inte är så roligt. Om du ska äta antiinflammatoriskt be din läkare att du vill ha omaprezol eller något liknande som skyddar magen.

    Vidare kan du höra om det finns någonstans där du kan träna i bassäng, finns speciella där vattnet är cirka 30 grader. När smärtan är som värst är det skönt att hoppa ner i vattnet och göra övningar som hjälper en att hålla igång rörligheten vilket är viktigt vid ledproblem då det är lätt att bli stel och förlora rörlighet.

    Kom på en sak till:
    Använd dig av maskiner i din träning under vinterhalvåret. Det var ett misstag jag gjorde att jag vägrade att använda mig av maskiner trots smärta. De kommer minimera möjligheter till skador då det är svårare att utföra övningen felaktigt.

    #521105
    Karl Alfred wrote:
    Om man har en inflammatorisk sjukdom så är NSAID oumbärligt för att få bukt med inflammationerna. Fiskolja arbetar synergiskt med NSAID men man bör inte självdosera utan låta behandlande läkare hjälpa till med dosering mm. Fast det är bra att känna till så mycket som möjligt om de här sakerna helst nästan lika bra som läkaren.

    Ofta får personer som har en inflammatorisk sjuk dom rätt snabbt en muskelökning då de börjar medicineras .

    Det här med nedregleringen av muskelproteinsyntesen(MPS) behöver inte betyda att musklerna inte växer utan det är betydligt med komplicerat än så. Nu upphör inte MPS av NSAID men den minskar med 30-40% men samtidigt minskar nedbrytningen av muskelvävnaden.

    Nu pratar jag om lägre doser av NSAID och inte akutdoser som används vid akuta fall utan om underhållsdoser.

    Hur kommer det sig att man får en snabb muskelökning vid medicinering? Är det bara (det självklara) att jag kan träna hårdare? Eller är det andra faktorer som spelar in?

    Det jag har är Psuriasis artrit. Vilket är en sjukdom som varierar sig väldigt kraftigt. Det kan gå månader utan att du känner någonting, sedan kan det smälla till och ge en kraftig smärta i en led, som kan var i allt mellan 1h till 1 månad. En lustig sjukdom som ”saknar” botemedel. Varmt vatten fungerar väldigt bra för mig, men för andra familjemedlemmar så hjälper det ändast för stunden.

    #521107

    Blir nyfiken, har du provat några kosttillskott?
    Typ fiskolja, glukosamin, cissus, msm och vad mer det finns?

    #521109
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Blir nyfiken, har du provat några kosttillskott?
    Typ fiskolja, glukosamin, cissus, msm och vad mer det finns?

    Fiskolja har jag provat, dem har ingen påverkan på mina leder dock. Forskningen på sjukdommen är ganska ny, men har gjort en del framsteg senaste åren.
    Som det ser ut i dag så verkar det som att cellgifter fungerar väldigt bra, min morfar är under utredning för det nu. Dock är biverkningarna inte särskilt roliga. Det är för dem som har riktigt svåra smärtor. Jag ska vara tacksam att jag har lite mildare.

    #521111
    Patrik Sundvall wrote:
    Fiskolja har jag provat, dem har ingen påverkan på mina leder dock. Forskningen på sjukdommen är ganska ny, men har gjort en del framsteg senaste åren.
    Som det ser ut i dag så verkar det som att cellgifter fungerar väldigt bra, min morfar är under utredning för det nu. Dock är biverkningarna inte särskilt roliga. Det är för dem som har riktigt svåra smärtor. Jag ska vara tacksam att jag har lite mildare.

    Hej Patrik,

    Vi har samma sjukdom/tillstånd. Det viktigaste är att du får rätt diagnos då det inte alltid är helt självklart att man har denna sjukdom då läkaren gör en bedömning och inte kan ta ett prov för att avgöra huruvida man har psoriasis artit eller inte.

    Sen tycker jag att du pratar med läkaren om den kan rekommendera någon bra sjukgymnast som är van vid idrottare/folk som tränar och denna sjukdom. En bra sjukgymnast kan hjälpa dig med övningar som fungerar trots begränsad rörlighet/smärta.

    Vad gäller medicinering så lyft frågan om alternativa tillskott mediciner med din läkare, min ansåg att fiskolja var bra men att jag inte skulle ta några bodybuilding elexir, vad hon menade med detta vet jag inte jag antar steroider men inte riktigt säker.

    Ett tips är att prova akupunktur många har fått bra respons med den behandlingen, det hjälpte även mig och mina handleder.

    Om du ska få smärtstillande var uppmärksam på hur mycket de vill ge dig. Man ska inte självmedicinera men det är din kropp så du måste vara medveten om vad du stoppar i dig. Min första läkare felmedicinerade mig, jag fick maxdosen av arcoxia i 18 månader, vilket medförde att magen och levern inte mådde så bra. Min nya läkare var förvånad över medicineringen trots att det var hennes chef som hade skrivit ut recepten.

    Vad gäller cellgifterna så är de faktiskt inte så farligt att ta, och jag är en person som reagerar starkt på mediciner. Man tar dem en gång i veckan, ska helst skära ner på alkoholen och se till att man äter folsyra för att skydda levern.

    Sen finns även kortison i tablettform samt malariamedicin Klorokinfosfat och Plaquenil som har hjälpt personer med psoriasis artrit.

    Om du mår väldigt dåligt finns det även biologiska mediciner som många beskriver som mirakelmediciner och ska ha väldigt få biverkningar, dock är den dyr så läkarna är restriktiva med den.

    Har du några frågor får du gärna skicka pm.

    #521113
    wiiwii wrote:
    Hej Patrik,

    Vi har samma sjukdom/tillstånd. Det viktigaste är att du får rätt diagnos då det inte alltid är helt självklart att man har denna sjukdom då läkaren gör en bedömning och inte kan ta ett prov för att avgöra huruvida man har psoriasis artit eller inte.

    Sen tycker jag att du pratar med läkaren om den kan rekommendera någon bra sjukgymnast som är van vid idrottare/folk som tränar och denna sjukdom. En bra sjukgymnast kan hjälpa dig med övningar som fungerar trots begränsad rörlighet/smärta.

    Vad gäller medicinering så lyft frågan om alternativa tillskott mediciner med din läkare, min ansåg att fiskolja var bra men att jag inte skulle ta några bodybuilding elexir, vad hon menade med detta vet jag inte jag antar steroider men inte riktigt säker.

    Ett tips är att prova akupunktur många har fått bra respons med den behandlingen, det hjälpte även mig och mina handleder.

    Om du ska få smärtstillande var uppmärksam på hur mycket de vill ge dig. Man ska inte självmedicinera men det är din kropp så du måste vara medveten om vad du stoppar i dig. Min första läkare felmedicinerade mig, jag fick maxdosen av arcoxia i 18 månader, vilket medförde att magen och levern inte mådde så bra. Min nya läkare var förvånad över medicineringen trots att det var hennes chef som hade skrivit ut recepten.

    Vad gäller cellgifterna så är de faktiskt inte så farligt att ta, och jag är en person som reagerar starkt på mediciner. Man tar dem en gång i veckan, ska helst skära ner på alkoholen och se till att man äter folsyra för att skydda levern.

    Sen finns även kortison i tablettform samt malariamedicin Klorokinfosfat och Plaquenil som har hjälpt personer med psoriasis artrit.

    Om du mår väldigt dåligt finns det även biologiska mediciner som många beskriver som mirakelmediciner och ska ha väldigt få biverkningar, dock är den dyr så läkarna är restriktiva med den.

    Har du några frågor får du gärna skicka pm.

    Min familj har haft sjukdommen i flera generationer, själv har jag haft den i 5 år nu. Har en rätt så bra koll på sjukdommen.
    Försöker även följa med forskningen så gott det går.
    Jag har en rätt så mild variant av den, det är mest benträningen den förstört.
    När det gäller kortison och sådant så har jag aldrig hört att dem skulle göra mer än att hjälpa på kort sikt. Dem som har riktigt svår variant har dem nu mera börjat behandla med låga doser av cellgifter, den har gjort underverk för en vän till familjen som var nästan invalid. Dock så har jag så lätt variant att det är inte värt att ens tänka i tankarna om starka mediciner.

    #521115
    Martin Löwgren wrote:
    Är det en reumatisk sjukdom du har kan du negligera denna artikel nedan (Reumatrid artit t ex)

    Nedsatt proteinsyntes av värktabletter!

    Att knapra värktabletter förstår nog de flesta innebär att man kan få en hel del elaka biverkningar. De allra flesta biverkningarna är dock helt ofarliga och går dessutom i regression när man slutar med preparaten men det finns även allvarliga och irreversibla biverkningar som kan uppstå (hjärt-kärl besvär med mera) och voltaren är t ex numera receptbelagt i bland annat Danmark.

    Många käkar eller smörjer in sina ömma muskler och leder med dessa mediciner (ja det är faktiskt mediciner) som godis för lite armbågs, nack eller ryggsmärta vilket absolut inte är att rekommendera. Nu ska detta dock inte bli en farmakologisk utläggning om huruvida det är farligt eller inte att käka värktabletter då detta är en träningsblogg men jag var ändå tvungen att ta upp detta.

    För er som inte riktigt har 100% koll på vad en värktablett är och vilka olika sorter det finns hoppas jag denna text nedan ska kunna reda ut ett och annat innan vi går in på varför just dessa tabletter inte är bra för dig som vill få ut maximalt av din träning.

    ”NSAID är en grupp milt smärtstillande läkemedel.

    NSAID är en förkortning för non steroidal anti-inflammatory drugs (icke-steroida antiinflammatoriska och smärtstillande läkemedel), som är en grupp läkemedel med inflammationsdämpande, smärtlindrande och febernedsättande verkningar. Den gemensamma verkningsmekanismen är att de hämmar cyklooxygenasenzymerna (COX).

    Så gott som alla lättare värk- och febernedsättande medel på apoteket (såväl salvor som tabletter) är i kategorin NSAID:er. Ett viktigt undantag är paracetamol (verksam substans i Alvedon, Reliv med flera) som inte är en NSAID, eftersom det inte har någon inflammationsdämpande effekt.

    Vissa NSAID ingår i så kallade kombinationspreparat, där de kombineras med kraftigare smärtstillande substanser, vanligtvis opioider. Dessa preparat är önskvärda när det inte enbart behövs smärtlindring utan även tex. febernedsättning. Exempel på kombinationspreparat innehållande NSAID:er är Panocod.

    NSAID bör inte brukas längre perioder om det inte är på strikt inrådan av läkare eller om läkemedlet är på recept”

    Det jag ville förmedla med denna artikel är att NSAID:s har en kraftigt nedsättande effekt på proteinsyntesen.

    Nybildningen av muskelprotein, vilken normalt är stimulerad efter styrketräning med hundratals procent över basnivåer, inte sker lika effektivt om man har NSAID:s i sitt blodomlopp.

    Den här nedsättningen av proteinsyntesen är så pass markant att den kommer vara märkbar, på sikt (framförallt för en fysiskt aktiv individ)

    ”In conclusion, the increased rate of muscle protein
    synthesis normally seen 24 h after high-intensity ec-
    centric resistance exercise was attenuated by con-
    sumption of ibuprofen and acetaminophen at over-the-
    counter levels.”

    Därför kan det vara värdefullt att undvika framförallt kroniskt bruk. Är man absolut tvungen att ta en tablett är det inget som kommer grusa en hel träningskarriär men det kommer som sagt kraftigt nedreglera proteinsyntesen.

    Ha de gott och undvik värktabletter!

    Tackar, det var intressant läsning. Hittills har jag inte tagit några värktabletter. Använder mig av andra metoder i vardagen.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.