ang alla avslag från RF

Home Forums SKKF informerar ang alla avslag från RF

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #49550
    #119596

    Jag måste bara påpeka absurditeten i att Riksidrottsförbundet gång på gång avslår SKKF’s ansökan om medlemsskap (hela 13st sedan 1975!). Jag har nagelfarit både senaste två avslagen och RF’s stadgar och de erbjuder ju ingen som helst hållbar motivation till att ansökan avslås.

    Motiveringen har i grund och botten kretsat kring att ”…bodybuilding inte kan anses som idrott när den utövas i tävlingsform”.

    När man då läser i RF’s stadgar (1kap, verksamhetsidé) så definieras idrott som följande:
    Idrott är
    fysisk aktivitet som vi utför för att kunna ha roligt, må bra och prestera mera.
    Idrott består av
    träning och lek, tävling och uppvisning.
    Idrotten ger
    fysisk, psykisk, social och kulturell utveckling.

    Jag har svårt att greppa var i problemet ligger för RF. Handlar det om fördomar och att stoiskt hålla fast vid en åsikt som man yttrade vid första ansökan 1975?
    Finns det någon som har överklagat beslutet?

    Som sagt. Jag finner detta rent utsagt absurdt.

    #119597

    6 dagar utan ett enda svar från någon ur SKKF… Som för övrigt varit aktiva här på forumet under dessa dagarna. Det säger en hel del ;)

    #119598
    storcc wrote:
    6 dagar utan ett enda svar från någon ur SKKF… Som för övrigt varit aktiva här på forumet under dessa dagarna. Det säger en hel del ;)

    Vad skall ”någon ur SKKF” svara på? Och vem menar du?

    #119599

    Jag skulle vilja veta hur många som tävlar som verkligen vill vara med i SKKF. Behöva bilda föreningar, träna på gym som är anslutna till SKKF och vara beredd på att ha dopingkontrollanter på oannonserade besök precis när som helst.

    #119600
    Ludwig wrote:
    Jag skulle vilja veta hur många som tävlar som verkligen vill vara med i SKKF. Behöva bilda föreningar, träna på gym som är anslutna till SKKF och vara beredd på att ha dopingkontrollanter på oannonserade besök precis när som helst.

    1% ? ;-)

    BB är underground och kommer alltid att vara, tror att många vill ha det så också.

    Med risk för att göra någon upprörd tycker jag inte att BB är en idrott även om det givetvis är minst lika mycket arbete bakom som en del accepterade idrotter. Men tävling handlar om att visa upp en fysik, något estetiskt. Kan inte se hur det är en idrott? Att jämföra med tex skridskor där det också handlar om att visa upp något estetiskt men samtidigt en enorm prestation i genomförandet.

    Nej BB är en freakig show inget annat imo.

    #119601
    Ludwig wrote:
    Jag skulle vilja veta hur många som tävlar som verkligen vill vara med i SKKF. Behöva bilda föreningar, träna på gym som är anslutna till SKKF och vara beredd på att ha dopingkontrollanter på oannonserade besök precis när som helst.

    Fast föreningar måste man bilda redan nu för att kunna ansluta sig till förbundet, så det blir ingen skillnad.
    Och varför måste man träna på gym som är anslutna till SKKF bara för att SKKF är med i RF?
    Man kan bli testad när som helst även nu. Ingen skillnad.

    #119602
    Jorgen wrote:
    Fast föreningar måste man bilda redan nu för att kunna ansluta sig till förbundet, så det blir ingen skillnad.
    Och varför måste man träna på gym som är anslutna till SKKF bara för att SKKF är med i RF?
    Man kan bli testad när som helst även nu. Ingen skillnad.

    Jag menade gym som är anslutna till RF, inte SKKF, men detta geniala forumet har knappar för allt utom redigera.

    Kan dopingkontrollanter från RF gå in på vilka gym de vill när de vill? Nej det kan de inte. Polisen kan däremot göra sina razzior men inte helt utan vidare (eller ja det kan ju diskuteras i dagens läge). Jag är med i en styrkelyftsklubb som är knuten till RF och vi bedriver gymverksamhet både för tävlande och för allmänheten och vi är det enda gymmet i stan där kontrollanter från RF kan komma in och testa när de vill.

    #119603

    Sen vet jag inte hur det påverkar att SKKF är anslutet till IFBB som är en privat organisation. Om det spelar någon roll.

    #119604

    Hur ser det ut i andra länder?

    #119605

    IFBB erhöll i januari 1998 ”ett preliminärt olympiskt erkännande av IOC”.

    Quote:
    Svenska Kroppskulturförbundets verksamhet har i form av det tidigare Svenska Bodybuildingförbundets (SBBF) ansökan varit föremål för prövning av RF vid ett flertal tillfällen. SBBF bildades 1976 genom en sammanslagning av dåvarande Svenska Kroppskulturförbundet och Svenska Amatör Bodybuildingförbundet. Ansökningar om medlemskap har förelegat vid 1975, 1977, 1979, 1981, 1983, 1991 och 1993 års riksidrottsmöten samt vid RFstämmorna 1999, 2001, 2003, 2005 och 2009

    [http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_16582/scope_0/ImageVaultHandler.aspx Sista ansökan]

    #119606

    Men efter det ”Olympiska erkännandet” blev det tyst

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.