Hur fan dömer dom egentligen?

Home Forums SKKF informerar Hur fan dömer dom egentligen?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #77362
    #654930

    Då och då, eller nästan alltid, har många synpunkter på hur domarna dömer i våra idrotter. Det ligger liksom lite i sakens natur och är en del av våra tävlingsgrenar. Eftersom det inte finns något absolut facit, så har ju alla rätten till sin åsikt. Till skillnad från exempelvis i längdhopp kan vi ju faktiskt tycka att resultatet skulle varit ett annat. Samtidigt är inte publiken och förståsigpåarna så värst annorlunda hos oss än exempelvis fotbollsfans. Det spelar inte särskilt många matcher utan att en stor del av publiken har synpunkter på en och annan frispark, offside eller varning. Som domare får man nog ta att det blåser snålt trunt öronen ibland. Väldigt ofta är det bara en lokal och övergående stormby innan det blir uppehåll eller rent av lite solsken igen.

    Det som tyvärr blivit väldigt vanligt de senaste åren är direkta kränkningar och påhopp på domare och, inte sällan, medtävlande. När resultatet inte blir som man önskar/tror/blivit itutad av sina ryggdunkare väljer tyvärr många att skylla på allt och alla. Inte sällan gör de det med argument som både är förolämpande och helt tagna ur luften.

    Argument som rasism anser i alla fall jag faller på sin egen orimlighet. Om jag räknat rätt på det antal nationaliteter i påbråt som sitter som domare hamnar vi i alla fall över ett dussin. Och då räknar jag bara det påbrå som jag känner till och som känns någorlunda nära. Mina eget italienska och amerikanska släktband räknar jag inte med för att ta ett par exempel.
    Dessutom skulle vi knappt kunna få några segrare i de flesta klasserna, för våra startlistor vimlar av namn som definitivt inte låter som Svensson eller Hallongren precis. Dessutom är de ofta väldigt bra. Det vore ju både tjänstefel och stort hål i huvudet att placera dessa atleter efter en slät och tunn ”svenne”.

    Så har vi problemet med att man favoriserar tävlande av någon orsak. Visst kan det förekomma. Nån gång kan det säkert vara någon domare som faller för trycket att hålla upp nån som de känner. Men jag vill påstå att det är mycket ovanligt och vid minsta tendens tar vi en diskussion om det inträffade. Ämnet är uppe på våra domarkonferenser och inför varje tävling, så domarna vet konsekvensen om sånt förekommer. Det lustiga är att de gånger det kommer påståenden om att nån favoriserat ”sina egna” har det nästan alltid visat sig att den utpekade domaren hållit samma linje som övriga domare eller till och med varit aningen strängare.

    För att placera sig bra måste man slicka röv. Anser en del. Bad news för den som tänkt köra brunracet är att det inte kommer att funka! Jag har satt ett och annat praktarsle på första plats genom åren. Likaså har jag tvingats sätta de mest sympatiska personer som tänkas kan på sista plats. De allra flesta domare har liknande erfarenheter. Vi dömer inte på personlighet eller uppträdande, så länge de tävlande gör det de ska på scenen.

    Han vann för att han är ett namn. OK? Billig bortförklaring, säger jag. Ska vi vara riktigt krassa finns det knappt några namn i våra idrotter. Att nån är lite aktiv på ett forum eller figurerar i Näringspreparatbolagets reklam är knappast det samma som att vara ett namn. Lite tillspetsat kan man nästan säga att vi har tre namn i Sverige. Johan Oldenmark för att han varit Plexus och spelat i Pippi Långstrump (Sen var han jefligt bra i byggning nån gång för längesen också, men det var innan de flesta hade börjat träna ens.), Zone Capone för att han är den han är (Och herredumilde vad bra betalt han fick för sitt namn på SM.) och Anders Graneheim (Men den killen är väl mest som en mytisk figur – alla pratar om honom och hans fantastiska fysik, men hur många har sett karln live?). De flesta som möjligen skulle kunna kvala in som ”namn” kan vara totalt bortglömda imorgon. Så funkar inte minst vår lilla ankdamm. Ingen är oersättlig och när nya generationer kommer försvinner de gamla namnen. Jag roar mig ibland med att namedroppa Ulf Bengtsson, Andreas Cahling, Erling Wahlgren eller Mats Kardell. Mina yngre domarkollegor ser ofta väldigt oförstående ut inför dessa, i mina ögon, giganters namn. Sen ska man inte glömma att de allra flesta domarna vistas betydande delar av sitt liv utanför forumvärlden och allt som därtill hör.

    Ska vi hårddra domarnas uppgift och inställning skulle man faktiskt kunna säga nåt i stil med att de skiter fullständigt i vem den som står på scenen är. Det enda de är intresserade av är deras kroppar. De ser alltså de tävlande som ett stycke kött;).

    Känner du dig bortdömd? Kontakta huvuddomaren vid aktuell tävling så hjälper han/hon till med omdömen från de som dömde. Kanske de såg något som du inte själv såg i stridens hetta? De sitter trots allt på hyfsat bra platser…

    #654932

    Hej,

    Skulle det vara ide att införa discplinära straff för de aktiva som beter sig osportsligt både under och efter tävling?

    Samtliga sporter jag varit aktiv inom har haft nolltolerans när det gäller påhopp mot domare, både under tävling och efter med tex avstängning som påföljd.

    MVH
    Daniel

    #654934
    IATOAON wrote:
    Hej,

    Skulle det vara ide att införa discplinära straff för de aktiva som beter sig osportsligt både under och efter tävling?

    Samtliga sporter jag varit aktiv inom har haft nolltolerans när det gäller påhopp mot domare, både under tävling och efter med tex avstängning som påföljd.

    MVH
    Daniel

    Det finns en del ärenden som hamnat hos styrelsen under åren. Vi håller på att se över hur mycket en domare eller andra får tåla och vad som får anses över gränsen. Även om jag personligen tål en hel del, så bör det nog inte vara ok att kalla en domare precis vad som helst. Det mesta som sägs i stridens hetta tycker jag vi får tåla, men upprepade påhopp eller kränkande inlägg eller mail flera dagar efter avslutad tävling är inte ok i min bok, i alla fall. Vi får väl se var gränsen ska dras, vad det ska ”kosta” när man trampar över och hur rättssäkerheten garanteras.

    #654936

    Code of ethics är något som verkar vara ganska aktuellt för vissa att läsa genom med tanke på vad man har läst här på forumet i dagarna.

    Det gäller iofs alla som inte har läst genom det.

    IFBB CODE OF ETHICS

    Introduction:
    The IFBB Code of Ethics exist as a set of beliefs that have been
    written to serve as guidelines for the way in which all Members,
    be they athletes, judges, officials, administrators or others,
    should strive to conduct themselves as Members of the IFBB
    family. National Federations and other Members join the IFBB of
    their own free will and, in so doing, agree to abide by the IFBB
    Constitution and Rules of which the Code of Ethics forms an
    integral part. Any Member who is found to have contravened the
    Code of Ethics may be subject to disciplinary measures.

    Athletes:
    We, the athletes, realizing that our conduct reflects on the good
    name of the sport, and realizing the responsibility thereby placed
    upon us, pledge ourselves:

    1. to fulfill our responsibility to society, to other athletes,
    judges, officials, and administrators of the IFBB.
    2. to honour, dignify, and support the sport by competing
    in the best condition and to the best of our ability, and
    by being in top shape when giving an exhibition or a
    seminar.
    3. to respect our opponents on equal terms in the spirit of
    friendly rivalry and good sportsmanship.
    4. to respect the IFBB Constitution and Rules as well as the
    rules of competition and to observe them honestly in
    cooperation with other competitors, judges, officials,
    administrators, and organizers.
    5. to accept the decisions of the judges, officials and
    administrators in the spirit of good sportsmanship
    without descending to selfish recriminations, realizing
    that these decisions have been made honestly, fairly,
    and objectively.
    6. to assist the IFBB in the promotion of the sport by
    acting as a goodwill ambassador of the sport, promoting
    the sport in a positive manner, and protecting the good
    image and integrity of the sport and the IFBB.
    7. to work for the IFBB, not against it, in promoting its
    values, morals and ethics; to exercise our right of
    protest in a courteous, respectful manner, following the
    proper chain of command; to refrain from innuendo,
    malicious gossip and rumour-mongering; to refrain from
    personal attacks against any other Member of the IFBB.
    8. to continue striving for bodily perfection and correct
    moral principles.
    9. to honour the special trust conferred upon us by our
    participation in, and by our representation of, the IFBB
    and our country, at international events, and to adhere
    to the standards of personal conduct expected of us.
    10. to recognize the value of the sport and to promote its
    future by serving as an example to inspire other people
    to participate.
    11. to cooperate with our officials and administrators in the
    development of high standards, both moral and physical,
    for the sport and in the progressive furtherance of the
    objects of the IFBB.
    12. to oppose the use of banned substances and methods
    and to compete drug free.
    13. to refrain from any conduct that may be considered
    prejudicial to the IFBB;
    14. to conduct ourselves at all times in a manner that
    reflects positively upon the image of the sport and the
    IFBB.

    Judges:
    We, the judges, realizing that our actions and decisions as
    judges reflect on the good name of the sport, and realizing the
    responsibility thereby placed upon us, pledge ourselves:

    1. to apply honestly, impartially, and objectively all of the
    rules governing competitions.
    2. to safeguard the interests of all competitors on equal
    terms.
    3. to cooperate in providing the best possible conditions for
    the benefit of the competitors, other officials, and
    administrators.
    4. to respect the feelings and competitive drive of the
    athletes, and to make reasonable allowances for their
    heightened emotions in the heat of competition.
    5. to respect the IFBB Constitution and Rules and the
    requirements of an effective administration and to
    cooperate willingly and promptly with the officially
    elected or appointed administrators and other officials in
    the carrying out of their duties and responsibilities.
    6. to cooperate with the organizers of the competitions by
    rendering decisions clearly and promptly, and in
    accordance with the requirements of the competition or
    judging procedures.
    7. to refrain from attempting to influence the decisions of
    other judges or officials, and to respect their individual
    opinions and decisions.
    8. to assist the IFBB in the promotion of the sport by
    acting as a goodwill ambassador of the sport, promoting
    the sport in a positive manner, and protecting the good
    image and integrity of the sport and the IFBB.
    9. to work for the IFBB, not against it, in promoting its
    values, morals and ethics; to exercise our right of
    protest in a courteous, respectful manner, following the
    proper chain of command; to refrain from innuendo,
    malicious gossip and rumour-mongering; to refrain from
    personal attacks against any other Member of the IFBB.
    10. to honour the special trust conferred upon us by our
    selection as judges, and to adhere to the standards of
    personal conduct expected of us.
    11. to cooperate with the athletes, other officials, and
    administrators in the development of high standards,
    both moral and physical, for the sport and in the
    progressive furtherance of the objects of the IFBB.
    12. to oppose the use of banned substances and methods
    and to take reasonable measures to ensure that all
    athletes are competing drug-free.
    13. to refrain from any conduct that may be considered
    prejudicial to the IFBB;
    14. to conduct ourselves at all times in a manner that
    reflects positively upon the image of the sport and the
    IFBB.

    Officials:
    We, the officials, realizing that our policies, decisions, and
    actions reflect on the good name of the sport, and realizing the
    responsibility thereby placed upon us, pledge ourselves:

    1. to serve all members, be they athletes, judges officials,
    or other administrators, according to their needs.
    2. to promote, through the sport, an understanding of its
    objects, its values and achievements, uniting all those
    who participate, in whatever capacity, in the feelings of
    mutual respect and friendship.
    3. to safeguard the health and physical fitness of the
    athletes.
    4. to provide the athletes with the best possible conditions
    for achieving bodily perfection.
    5. to provide the athletes, judges, officials, and other
    administrators, with the best possible conditions for the
    conduct of competitions.
    6. to cooperate with the organizers, judges, officials, and
    other administrators, in the carrying out of their
    competition duties with the utmost of efficiency.
    7. to respect the IFBB Constitution and Rules and to
    observe all of the rules of competition and to apply them
    honestly and fairly when dealing with the membership of
    the IFBB.
    8. to assist the IFBB in the promotion of the sport by
    acting as a goodwill ambassador of the sport, promoting
    the sport in a positive manner, and protecting the good
    image and integrity of the sport and the IFBB.
    9. to work for the IFBB, not against it, in promoting its
    values, morals and ethics; to exercise our right of
    protest in a courteous, respectful manner, following the
    proper chain of command; to refrain from innuendo,
    malicious gossip and rumour-mongering; to refrain from
    personal attacks against any other Member of the IFBB.
    10. to recognize the value of the sport and to cooperate
    with the athletes in inspiring other people to participate
    in order to ensure the future of the sport.
    11. to cooperate with all interested parties in the
    development of high standards, both moral and physical,
    for the sport and in the progressive furtherance of the
    objects of the IFBB.
    12. to oppose the use of banned substances and methods
    and to take reasonable measures to ensure that all
    athletes are competing drug-free.
    13. to refrain from any conduct that may be considered
    prejudicial to the IFBB;
    14. to conduct ourselves at all times in a manner that
    reflects positively upon the image of the sport and the
    IFBB.

    #654938

    Bra tråd!!
    :emo-thumb

    Thanx for poping in my name there JP!
    Nej jag tror inte heller att dommarna här i Sverige dömmer annorlunda om man är ”känd” eller inte. Däremot vet jag att man kan få ut enormt mycket av vår sport samt även leva rätt bra på den utan att vinna tävlingar!
    (Skulle kunna skriva en hel artikel om det…hmmm…BRA ide kanske?!)

    Som sagt så är vår sport väldigt subjektiv & jag har alltid tagit mina placeringar med en stor nypa salt! Hey its only how you look this very day at this moment in time som bedöms! Och visst vi sliter bokstavligen arschlett av oss för en tävling men lighten up & have FUN guys! The placings aint no win or loose thing in this sport! Theres more ways to ”make it” in this game!

    Love yall!
    ZONE

    #654940

    klistrar in vad jag skrev i en annan tråd.

    domarna är väl som i de flesta sporter där volontärt så alltid dumt att skälla på dessa! Skrämmer man bort dem blir det inga tävlingar i framtiden. Domarna rockar som orkar lägga ner sin själ och tid på att bedöma en massa undernärda människor;)

    Lyssnade på en intervju med Lars Graff, professionell tennisdomare på ATP touren, enda gången han tar illa upp är när påhoppen sker i efterhand, i stridens hetta kan alla göra misstag och ofast ber spelarna om ursäkt efter matchen.
    Någonting att tänka på innan man loggar in på body efter en misslyckad tävling

    #654942
    Janpeter Sangborn wrote:
    Då och då, eller nästan alltid, har många synpunkter på hur domarna dömer i våra idrotter. Det ligger liksom lite i sakens natur och är en del av våra tävlingsgrenar. Eftersom det inte finns något absolut facit, så har ju alla rätten till sin åsikt. Till skillnad från exempelvis i längdhopp kan vi ju faktiskt tycka att resultatet skulle varit ett annat. Samtidigt är inte publiken och förståsigpåarna så värst annorlunda hos oss än exempelvis fotbollsfans. Det spelar inte särskilt många matcher utan att en stor del av publiken har synpunkter på en och annan frispark, offside eller varning. Som domare får man nog ta att det blåser snålt trunt öronen ibland. Väldigt ofta är det bara en lokal och övergående stormby innan det blir uppehåll eller rent av lite solsken igen.

    Det som tyvärr blivit väldigt vanligt de senaste åren är direkta kränkningar och påhopp på domare och, inte sällan, medtävlande. När resultatet inte blir som man önskar/tror/blivit itutad av sina ryggdunkare väljer tyvärr många att skylla på allt och alla. Inte sällan gör de det med argument som både är förolämpande och helt tagna ur luften.

    Argument som rasism anser i alla fall jag faller på sin egen orimlighet. Om jag räknat rätt på det antal nationaliteter i påbråt som sitter som domare hamnar vi i alla fall över ett dussin. Och då räknar jag bara det påbrå som jag känner till och som känns någorlunda nära. Mina eget italienska och amerikanska släktband räknar jag inte med för att ta ett par exempel.
    Dessutom skulle vi knappt kunna få några segrare i de flesta klasserna, för våra startlistor vimlar av namn som definitivt inte låter som Svensson eller Hallongren precis. Dessutom är de ofta väldigt bra. Det vore ju både tjänstefel och stort hål i huvudet att placera dessa atleter efter en slät och tunn ”svenne”.

    Så har vi problemet med att man favoriserar tävlande av någon orsak. Visst kan det förekomma. Nån gång kan det säkert vara någon domare som faller för trycket att hålla upp nån som de känner. Men jag vill påstå att det är mycket ovanligt och vid minsta tendens tar vi en diskussion om det inträffade. Ämnet är uppe på våra domarkonferenser och inför varje tävling, så domarna vet konsekvensen om sånt förekommer. Det lustiga är att de gånger det kommer påståenden om att nån favoriserat ”sina egna” har det nästan alltid visat sig att den utpekade domaren hållit samma linje som övriga domare eller till och med varit aningen strängare.

    För att placera sig bra måste man slicka röv. Anser en del. Bad news för den som tänkt köra brunracet är att det inte kommer att funka! Jag har satt ett och annat praktarsle på första plats genom åren. Likaså har jag tvingats sätta de mest sympatiska personer som tänkas kan på sista plats. De allra flesta domare har liknande erfarenheter. Vi dömer inte på personlighet eller uppträdande, så länge de tävlande gör det de ska på scenen.

    Han vann för att han är ett namn. OK? Billig bortförklaring, säger jag. Ska vi vara riktigt krassa finns det knappt några namn i våra idrotter. Att nån är lite aktiv på ett forum eller figurerar i Näringspreparatbolagets reklam är knappast det samma som att vara ett namn. Lite tillspetsat kan man nästan säga att vi har tre namn i Sverige. Johan Oldenmark för att han varit Plexus och spelat i Pippi Långstrump (Sen var han jefligt bra i byggning nån gång för längesen också, men det var innan de flesta hade börjat träna ens.), Zone Capone för att han är den han är (Och herredumilde vad bra betalt han fick för sitt namn på SM.) och Anders Graneheim (Men den killen är väl mest som en mytisk figur – alla pratar om honom och hans fantastiska fysik, men hur många har sett karln live?). De flesta som möjligen skulle kunna kvala in som ”namn” kan vara totalt bortglömda imorgon. Så funkar inte minst vår lilla ankdamm. Ingen är oersättlig och när nya generationer kommer försvinner de gamla namnen. Jag roar mig ibland med att namedroppa Ulf Bengtsson, Andreas Cahling, Erling Wahlgren eller Mats Kardell. Mina yngre domarkollegor ser ofta väldigt oförstående ut inför dessa, i mina ögon, giganters namn. Sen ska man inte glömma att de allra flesta domarna vistas betydande delar av sitt liv utanför forumvärlden och allt som därtill hör.

    Ska vi hårddra domarnas uppgift och inställning skulle man faktiskt kunna säga nåt i stil med att de skiter fullständigt i vem den som står på scenen är. Det enda de är intresserade av är deras kroppar. De ser alltså de tävlande som ett stycke kött;).

    Känner du dig bortdömd? Kontakta huvuddomaren vid aktuell tävling så hjälper han/hon till med omdömen från de som dömde. Kanske de såg något som du inte själv såg i stridens hetta? De sitter trots allt på hyfsat bra platser…

    Bra reflektion JP (jag menar det verkligen). Detta kanske föranleder en poll på vilka som är de bästa domarna enligt forumfolket och domarkommitén. ta ut dessa till nästa tävling och det kommer inte bli något snack om att någon blir bortdömd… goddag yxskaft säger jag bara.

    .

    #654944

    Tanken om att på förhand utse en domarpanel tycker jag är bra. Men jag tycker inte att människorna på ett träningsforum ska göra detta. Det är i så fall de som är licensierade och ska tävla under kommande år.

    Vet inte hur många sporter som tillämpar detta (om det ens är någon) men det skulle i demokratisk mening vara korrekt att göras så. Då är det dom tävlande som utsett sina egna domare, vilket antagligen skulle minska kritiken av vilka som dömer bra eller dåligt. Det skulle åtminstone inte gå att säga att någon av de utsedda domarna hamnat där av en tillfällighet.

    Hur skulle detta gå till då? I samband med att dom tävlande fyller i och betalar sin licens får dom också kryssa i vilka domare som dom anser vara mest lämpade att döma. Detta får baseras på domarnas tidigare förmåga att döma rätt, dvs att dom inte avvikit för mkt från de slutliga placeringarna.

    Som jag upplever det är det just vid dessa tillfällen man måste frågasätta domarens kompetens. Om huvuddelen av domarpanelen har en tävlande som 1:a och en enskild domare sätter denna som 6:a måste det vara fel på domarens bedömningsförmåga. Att det sedan upprepar sig i andra klasser utgör god grund för att fråga sig om den domaren verkligen har förmågan att döma rätt.

    Att som tävlande få möjlighet att välja bort sådana domare tror jag skulle upplevas som en stor lättnad.

    #654946

    En fråga till dig Janpeter eller Jorgen
    Hur många ”förstagångs domare” får de vara som dömer samtidigt?
    Hörde att var många som dömde sin första gång på bland annat Sm vet ej om de stämmer.?
    För självklart så en domare som dömer första gången kan inte alltid ha samma kunskap som en som varit med längre. Erfarenhet borde göra väldigt mycket i en domarpanel.

    #654948
    Rufus wrote:
    Tanken om att på förhand utse en domarpanel tycker jag är bra. Men jag tycker inte att människorna på ett träningsforum ska göra detta.

    För alla er som inte förstod att jag skojade om att forumet skulle bestämma vilka domare som skall döma vill jag säga.

    Domarkommitén skall ta ut domare, inte en omröstning på ett forum.

    mvh

    PS

    #654950
    Martin.P wrote:
    En fråga till dig Janpeter eller Jorgen
    Hur många ”förstagångs domare” får de vara som dömer samtidigt?
    Hörde att var många som dömde sin första gång på bland annat Sm vet ej om de stämmer.?
    För självklart så en domare som dömer första gången kan inte alltid ha samma kunskap som en som varit med längre. Erfarenhet borde göra väldigt mycket i en domarpanel.

    var det inte så att dom ”provdömde” sen skulle dom jämnföra resultaten med den riktiga domarpanelen??

    #654952
    Martin.P wrote:
    En fråga till dig Janpeter eller Jorgen
    Hur många ”förstagångs domare” får de vara som dömer samtidigt?
    Hörde att var många som dömde sin första gång på bland annat Sm vet ej om de stämmer.?
    För självklart så en domare som dömer första gången kan inte alltid ha samma kunskap som en som varit med längre. Erfarenhet borde göra väldigt mycket i en domarpanel.

    Vad jag kommer ihåg så var det endast 1 förstagångsdomare på SM och då endast på söndagen. Däremot så var vi en hög med provisar som provdömde men det har inget att göra med resultatet på SM då de endast jämnförs med det slutliga resultatet.

    #654954
    Stefan_H wrote:
    Vad jag kommer ihåg så var det endast 1 förstagångsdomare på SM och då endast på söndagen. Däremot så var vi en hög med provisar som provdömde men det har inget att göra med resultatet på SM då de endast jämnförs med det slutliga resultatet.

    Det stämmer Stefan.

    Men är man en klar domare så är man kompetent att dömma. Man har klarat av sina provdömningar och fått vår välsignelse (det är en rit som är enormt hemlig).

    #654957
    Jorgen wrote:
    Det stämmer Stefan.

    Men är man en klar domare så är man kompetent att dömma. Man har klarat av sina provdömningar och fått vår välsignelse (det är en rit som är enormt hemlig).

    Låt mej gissa att den innefattar kycklingar, blodiga benknotor & rituell kroppsmålning?

    Annars blir jag nog besviken…

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.