Lägga tävlingarna närmre varandra!!?

Home Forums SKKF informerar Lägga tävlingarna närmre varandra!!?

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #55478
    #141755

    Har funderat ett tag på detta!.
    Alla vet vi att deltagandet inte e imponerande på SM, varför?
    Vad beror det på?,kan det vara så att dieten krockar med god mat o allt vad en fin sommar kan inehålla?.
    Själv så tävlade jag på SM förra året och kommer tävla detta året med men med ett tveksamt beslut pga att jag ville inte förstöra sommaren med att va osocial och hindrad från att kunna ta en eller flera öl eller kunna dra o äta en glass m.m.
    Nu vet jag att det e ju inte alla som tänker som mig för att visst kan man planera så att det finns tid o utrymme för onyttigheter, men jag e inte en av dom som bara kan ta EN glass eller EN hamburgare utan jag tömmer glassbaren.
    Det jag ville komma till är att tror ni inte att det hade kunnat dra upp deltagandet en hel del om man kanske hade lagt SM kanske 3 veckor innan DC t.e.x.
    Jag vet att då hamnar SM efter NM och jag vet inte hur det funkar med det, kan man kanske kvala till NM året efter i så fall eller något liknande.
    Ja ja, det va bara en tanke och det finns säkert en bra förklaring varaför det e som det e men tänkte bara ta upp det och se lite varför det ser ut som det gör!.

    #141756

    När vi tidigare försökt kartlägga olika faktorer som när de tävlande helst tävlar, när publiken kan och vill besöka tävlingarna, hur utställarna vill ha det och så vidare har det mesta landat i följande:

    De tävlande vill uppenbarligen inte tävla på våren. SM-försöken vårtid för några år sedan föll inte väl ut. GP-försöken talar samma språk.
    Publiken gillar inte vårtävlingar. Dito resonemang som ovan. Oavsett SM eller GP.
    Publiken är inte jättestor i vårt land totalt. Att lägga för många tävlingar inom en alltför kort tidsram innebär att någon får stryka på foten. Troligt utfall=mindre publik över lag alternativt att en tävling hamnar rejält i kläm.
    Det finns en poäng i att skapa en tradition vad det gäller tid och plats, upplägg och så vidare. Det folk känner igen lockar ofta. Å andra sidan gillar vi nyheter också. Det är en svår balansgång det där.
    Deltagarantalet på SM är totalt inte så illa. Vi matchar många betydligt större länders mästerskap och på ett SM kanske det inte ska vara 25 man i varje klass för då är det kanske inte att betrakta som ett mästerskap för yppersta eliten (det sista är en personlig reflektion)?
    Utställarna i vår bransch är inte många, jättestora eller har enorma kassakistor. Ska de kunna bidra måste de troligen ha lite tid mellan tävlingarna för att alls ha råd eller orka komma. För mycket på för kort tid innebär troligen att många tvingas tacka nej. Redan idag är det många som prioriterar hårt.

    #141757

    Ja det e synd att det inte e större publik intresse på våra tävlingar i sverige.
    Jag förstår ju att det har säkert testats olika upplägg för att kunna göra sporten mer uppmärksammad.
    Sen tänkte jag på att varför ligger en tävling som SM i västerås och inte lite mer centrerad som lucia?, i mitt tycke så tror jag att 50 mil i bilen(för oss södernissar) tar emot lite om man inte då tävlar så klart.
    Tror ni inte att det hade lockat mer publik med SM i typ göteborg eller i närheten??.
    Det måste väl åndå vara publikintäkterna som drar in stor del av budgeten?.
    Sen e det ju så att det e ju inte den lättaste sporten att promota när det gäller sponsorer.

    #141758
    palm22 wrote:
    Ja det e synd att det inte e större publik intresse på våra tävlingar i sverige.
    Jag förstår ju att det har säkert testats olika upplägg för att kunna göra sporten mer uppmärksammad.
    Sen tänkte jag på att varför ligger en tävling som SM i västerås och inte lite mer centrerad som lucia?, i mitt tycke så tror jag att 50 mil i bilen(för oss södernissar) tar emot lite om man inte då tävlar så klart.
    Tror ni inte att det hade lockat mer publik med SM i typ göteborg eller i närheten??.
    Det måste väl åndå vara publikintäkterna som drar in stor del av budgeten?.
    Sen e det ju så att det e ju inte den lättaste sporten att promota när det gäller sponsorer.

    Geografin är svår, eftersom vårt land är så pass långt. SM har gått i Göteborg och Malmö (AF-SM). Inget av dessa prov utföll publikt väl. Sen är det ju så att det som blir en fördel för vissa blir en nackdel för andra. Västerås har ett betydligt större upptagningsområde inom exempelvis en timmes resa än någon annan ort i Sverige, bortsett från orter i stockholmsområdet. Lägger vi SM i Göteborg blir det bra för dig och mig, men kass för random stockholmare, för att inte prata om norrlänningarna som får ytterligare ett antal tiotal mil att köra eller ett eller ett par bytren med kollektiva förbindelser. Tyvärr är det nog så att varan inte är tillräckligt attraktiv för att få så värst många att göra sig omak och kostnad oavsett ort.
    Ett logistiskt toppalternativ kanske skulle vara Arlanda, men då kostar det…

    #141759
    Janpeter Sangborn wrote:
    Geografin är svår, eftersom vårt land är så pass långt. SM har gått i Göteborg och Malmö (AF-SM). Inget av dessa prov utföll publikt väl. Sen är det ju så att det som blir en fördel för vissa blir en nackdel för andra. Västerås har ett betydligt större upptagningsområde inom exempelvis en timmes resa än någon annan ort i Sverige, bortsett från orter i stockholmsområdet. Lägger vi SM i Göteborg blir det bra för dig och mig, men kass för random stockholmare, för att inte prata om norrlänningarna som får ytterligare ett antal tiotal mil att köra eller ett eller ett par bytren med kollektiva förbindelser. Tyvärr är det nog så att varan inte är tillräckligt attraktiv för att få så värst många att göra sig omak och kostnad oavsett ort.
    Ett logistiskt toppalternativ kanske skulle vara Arlanda, men då kostar det…

    Vilket kan bero på att det var ganska länge sedan SM hölls i Göteborg. I modern tid, snarare de senaste 10 åren har ändå SM gått av stapeln i Västerås.
    Det är kanske värt att försöka med Göteborg igen, då staden åtminstone verkar kunna dra ganska mkt folk till Luciapokalen…

    G

    #141760
    GALSAC wrote:
    Vilket kan bero på att det var ganska länge sedan SM hölls i Göteborg. I modern tid, snarare de senaste 10 åren har ändå SM gått av stapeln i Västerås.
    Det är kanske värt att försöka med Göteborg igen, då staden åtminstone verkar kunna dra ganska mkt folk till Luciapokalen…

    G

    Svenska Mästerskapen 2005 arrangerades i Göteborg. Se [http://forum.body.se/forumdisplay.php?f=17]
    Svenska Mästerskapen 2002 arrangerades i Stockholm.
    Svenska Mästerskapen 2000 arrangerades i Stockholm.

    #141761
    GALSAC wrote:
    Vilket kan bero på att det var ganska länge sedan SM hölls i Göteborg. I modern tid, snarare de senaste 10 åren har ändå SM gått av stapeln i Västerås.
    Det är kanske värt att försöka med Göteborg igen, då staden åtminstone verkar kunna dra ganska mkt folk till Luciapokalen…

    G

    Magnus rätade ut de tidsmässiga sakerna och jag kanske är lite cynisk, men gissar att i samma stund som vi annonserar att SM ska gå i Göteborg så kommer kritiken från ett antal på östkusten, i mellansverige och norrut. Plus att det finns en uppenbar utmaning i att två gånger på ett par månader dra stor publik till samma stad. Jag kan lova dig att SM är tufft nog att hantera utan konkurrensen av giganten FF.

    #141762
    Janpeter Sangborn wrote:
    Magnus rätade ut de tidsmässiga sakerna och jag kanske är lite cynisk, men gissar att i samma stund som vi annonserar att SM ska gå i Göteborg så kommer kritiken från ett antal på östkusten, i mellansverige och norrut. Plus att det finns en uppenbar utmaning i att två gånger på ett par månader dra stor publik till samma stad. Jag kan lova dig att SM är tufft nog att hantera utan konkurrensen av giganten FF.

    Det sista skälet köper jag rakt av. Att Göteborg ska vara värd för 2 stora evenemang kan kännas lite fel. Fitnessfestivalen flyttar man inte gärna på…
    Kan nog vara klokt att fortsätta att köra SM vid Östkusten så att det blir rättvist för alla intresserade. Även om jag givetvis tror att Gbg skulle klara av att arrangera ett SM, he he.

    G

    #141763
    Janpeter Sangborn wrote:
    Plus att det finns en uppenbar utmaning i att två gånger på ett par månader dra stor publik till samma stad. Jag kan lova dig att SM är tufft nog att hantera utan konkurrensen av giganten FF.
    GALSAC wrote:
    Det sista skälet köper jag rakt av. Att Göteborg ska vara värd för 2 stora evenemang kan kännas lite fel. Fitnessfestivalen flyttar man inte gärna på…

    Faktiskt tre gånger på fem månader, i det fall [http://forum.body.se/forumdisplay.php?f=305 Fitnessdagen] i Göteborg utvecklas till sommarens motsvarighet till Fitnessfestivalen (som det är tänkt att den ska bli…).

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.