Posering

Home Forums SKKF informerar Posering

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #71015
    #550485

    Vad jag har förstått så skall alla obligatoriska poser vara med i det fria programet. Så långt är jag med.. Jag kanske är ute och cyklar nu men måste man sätta dem helt reglementmässigt eller kan man göra variatoner på de olika obligatoriska? Går mkt rykten om det här..
    Ett exempel:
    Står man på tex på knä med ett ben (svårt att förklara men ni kanske vet vilken pose jag menar) och gör t ex en sidechest, räknas då den in eller måste man sätta en ”vanlig” sidechest också?

    Tacksam för svar.

    Mvh Sebastian

    #550486

    Usch! Var du tvungen att fråga om det:|. Kunde du inte fråga om man fick posera i källaren eller med foppatofflor på fötterna. Mycket enklare.

    OK, jag ska försöka svara:

    De obligatoriska SKA vara med.
    Var gränsen för vad som är en obligatorisk pose går är däremot lite mer luddigt. Likaså hur länge den ska hållas.
    Dessutom finns det inte klart föreskrivet vad som ska hända med den som inte följer linjen helt.

    Med risk för att få mina kollegor på halsen skulle jag vilja beskriva verklighetens användande av regelverket ungefär så här:

    Utgå från de obligatoriska så som de utförs i rond 1. Sju poser hinner man enkelt med på halva tiden som står till förfogande.
    Varianter kommer mycket troligt inte att ”bestraffas” så länge de uppenbart inte döljer något och visar i stort det som ”originalutförandet” gör. Exempelvis kan jag utan problem acceptera en dubbelbicce med ena benet ut, ungefär som damerna gör eller en mage-ben med twist.
    Ett sätt att lösa det på är att köra den obligatoriska posen som inledning till varianten eller vice versa. Hoppas det går att förstå hur jag menar.
    Grundregeln när man gör ett poseringsprogram är att tänka på vad man faktiskt vill förmedla, att man visar hela fysiken och att man inte uppenbart döljer något. Utnyttja tiden till att posera och inte till att traska runt på scenen, köra upprepade krabbor eller ligga stilla i en dramatisk ställning. Så länge man visar fysiken och gör det tydligt kommer det troligen att gynna dig, även om du skulle göra någon pose på ett lite avvikande sätt. Den som gör de obligatoriska slarvigt kommer troligen att ”bestraffas” även om det följer regeln om sju poser. Det viktigaste för domarna är trots allt att de ser fysik, för att de ska kunna bedöma.

    #550487

    Väldigt tacksam för svaret JP! JAg kör på din linje.. En mer allmän åsikt är att denna regeln är lite konstig (att alla obligatoriska skall vara med). Personligen tycker jag nämligen att det finns HUR MÅNGA SNYGGA KLASSISKA POSER SOM HELST som ger ett mer bestående intryck osv vid ett fritt program. Jag tycker regeln även hämmar de atleter som är lite mer flexibla och kan göra vissa poser som mindre flexibla atleter inte kan.
    Men det var som sagt ett sidospår.

    Tack än en gång för svaret!

    Mvh Zebaztian

    #550488
    Zebaztian wrote:
    Väldigt tacksam för svaret JP! JAg kör på din linje.. En mer allmän åsikt är att denna regeln är lite konstig (att alla obligatoriska skall vara med). Personligen tycker jag nämligen att det finns HUR MÅNGA SNYGGA KLASSISKA POSER SOM HELST som ger ett mer bestående intryck osv vid ett fritt program. Jag tycker regeln även hämmar de atleter som är lite mer flexibla och kan göra vissa poser som mindre flexibla atleter inte kan.
    Men det var som sagt ett sidospår.

    Tack än en gång för svaret!

    Mvh Zebaztian

    Ingen orsak.

    Jag tror vi är på samma spår här, även bland domarkåren.

    Regeln kom till för att få bort sånt som inte riktigt går att bedöma, utifrån bodybuildingnormer, som volter och dansmoves och sånt. Det är vi helt enkelt inte kompetenta att bedöma, mer än som ett allmänt tyckande.

    Dock brister det som sagt i hur det ska genomföras i praktiken och hur den belönas som gör det helt rätt och hur den bestraffas som gör det väldigt fel. Jag tror i slutänden ändå att den med bästa fysiken vinner, så länge den presenteras tydligt och på ett acceptabelt sätt.

    #550489

    Vart kan man lära sig poserna?? :) Hur ska man veta vilka poser som är obligatoriska, vart kan man hitta om de?

    #550490

    här tex. [http://forum.body.se/showthread.php?t=18729]

    annars kan du alltid kolla klipp på youtube. Men ett bra knep jag lärde mig är att ställa sig framför en spegel, blunda, sätta posen, öppna ögonen och korrigera. Lära sig känna när det är rätt utan att se. Du har ju ingen spegel när du står på scenen :D

    #550491

    Så om man ska gå efter va du säger JP, så är inte Markus Ruhl det bästa o efterlikna i fria poseringen ? :P

    #550492
    Pridge wrote:
    Så om man ska gå efter va du säger JP, så är inte Markus Ruhl det bästa o efterlikna i fria poseringen ? :P

    Ruhl gör vad Ruhl kan och presenterar det som är Ruhl. Det kan vara det mest rätta för honom, men väger man 50 kg mindre och ändå poserar som Ruhl då blir det riktigt fel…

    #550493

    Känns lite som att ”fria” programet tappar innbebörden ”fria” med de obligatoriska påtvunget. De bedöms redan i förbedömningen. Men det var min tanke bara…………..

    #550494
    bffen669 wrote:
    Känns lite som att ”fria” programet tappar innbebörden ”fria” med de obligatoriska påtvunget. De bedöms redan i förbedömningen. Men det var min tanke bara…………..

    Jo, det är lite problematiskt det där. Samtidigt var det inte så bra tidigare heller när det inte fanns några ramar utöver tiden och att man inte fick vara ”obscen”. Om alla lade ner sig en smula skulle regeln om att de obligatoriska måste vara med kunna skrotas.

    #550495

    Again another question. I watched a lot free routines from WC and EC. They allow MUCH variations in ”obligatoriska” when they are part of free posing routine. I guess this principle is also followed in Sweden? (like side chest ”on another knee”).. I assume for example this kind of rear double bi would be OK as an ”obligatorisk rear double bi” in free routine?

    Just checking although IMO that rule is clear..

    #550496
    Anne wrote:
    I assume for example this kind of rear double bi would be OK as an ”obligatorisk rear double bi” in free routine?

    Just checking although IMO that rule is clear..

    That is correct.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.