Är jag klen för min längd?

Home Forums Styrkehörnan Är jag klen för min längd?

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #49095
    #118926

    Hej!

    jag är 1.96 cm och väger 98 kg, lite fett kanske 12-13%, men jag är lång så många säger att man ska ta mer då, jag tar bara runt 100kg x7-8 i bänkpress, är det så klent för min vikt? Jag tycker att längden borde vara en nackdel pågrudn av hävarmen, men folk bryr dig bara om vad man väger, så en kille på 1,80 som väger 80 lär inte ha fördel i häv övnignar som bänkpress? :P

    #118927

    Är väl mer längden på armar i förhållande till kroppen som är avgörande och man pratar om lyftväg. Men visst en kortare person har säkert fördel i bänkpress.

    Men sen dina stats kan man väl inte säga så mycket om utan att veta hur länge du tränat tex?

    Har du tränat i 3 månader är det ju sjukt bra, har du tränat i 10 år är det inte mycket att hänga i granen.

    Vad är bra, inte vet jag men att lyfta 1,5 x kroppsvikten är väl riktigt bra oavsett vikt tycker jag.

    #118928

    Okej, tränat 3-4 år, men aktivt 2-3, hade en operation förra februari och var bort 3 månader, tappade allt, kansek 15 kilo. tränat hårt sen dess.

    #118929

    Sen lite off-topic, men kört 8-12 reps länge, om jag kör 4-6 bygger jag lika mycket massa? kör samma muskel grupp 2grg/veckan.

    #118930

    Det är bara tyckare som säger att man ”ska” ta ett visst antal kilon givet en specifik
    kroppsvikt och längd. Och sådana åsikter ska du helt enkelt inte lägga allt för mycket
    vikt vid.

    Angående repsintervallet; testa. Det hänger oftast inte på siffrorna, utan på vad du
    faktiskt uträttar på gymmet.

    #118931

    håller helt med gober å getto!!!
    försök skit i vad folk tycker å säger.för ska du börja lyssna på alla sk.tyckare som tränar på gymen,då får du det jobbigt!!!….kör på,och lyssna gärna på nån erfaren,bevisat erfaren.skulle jag ha lyssnat på alla ”proffs” på gymen så skulle jag nog inte kommit någonstans!!!! för enligt dem skulle man inte köra för tungt osv….kort sagt,man får välja vilka man ska lyssna på,och vilka man ska ta råd ifrån!!!
    jag brukar ta råd ifrån,kenta sandvik på åland,freddi smulter malax,ove letho åland.
    dessa är bevisat genuina!!! VM-guld osv…hall of fame….
    så ta allt med en nypa salt,till att börja med.sen så får du välja vilka du ska lyssna på,beroende vad du vill ha ut av tränandet också! vill du bli biddiboulder,eller styrkelyftare,osv…..
    ja ja ,nog om detta nu.snart lägga mig igen,råkade vakna till lite.men på söndag skall jag följa RAW,styrkelyft-SM…..;)
    hej svejs….
    Apropå reps!! 4-6 reps bygger du mera styrka,8-12 reps mera massa!!!!………;)
    och apropå,tappa massa,man tappar aldrig den,finns alltid i muskelminnet!!!
    alltid jobbigare att vinna ny mark,än att ta tillbaka förlorad mark…………;)

    #118932
    franserfrån wrote:
    Sen lite off-topic, men kört 8-12 reps länge, om jag kör 4-6 bygger jag lika mycket massa? kör samma muskel grupp 2grg/veckan.

    Det kan vara bra att periodisera, så här körde jag grepp (Ivanko Supergripper) ett tag:

    Pass 1: 3 set @ 80%

    Pass 2: 3 set @ 80%

    Pass 3: 3 set @ 70%

    Det verka funka bra för jag öka styrkan relativt snabbt.

    Det var tre pass på nio dagar. Men det är högst inviduellt hur mycket man kan köra.

    #118933

    Oftast så brukar man utgå från kroppsvikt när man mäter styrka och inte längd.

    En referens att gå efter:

    [http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html Weightlifting Performance Standards]

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.