Bänkpress – Hur ska man träna?

Home Forums Styrkehörnan Bänkpress – Hur ska man träna?

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #106563
    #1083044

    Har nu gymmat i kanske ett halv år, dock inte alls seriöst, fortfarande käkat onyttigt ibland osv.
    Men har ändå ökat ganska mycket i bänkpress (Självklart andra övningar också men bänkpressen märks mest).
    Ökat från 50kg till nu 77.5 kg( 1 rep ), Ett bröstpass ser just nu ut att jag tränar med 60kg och 5-6 reps och 5 sets, följt av hantelpress 10 reps och 3 sets.
    Tränar jag rätt? Ska jag träna med mer/mindre vikter och fler/mindre sets/reps?
    Tack på förhand

    #1083071

    Generellt sätt så ska du träna med tyngre vikter och färre reps om du vill öka i vikter. 5×5 fungerar bra, eller färre än 5 reps. Vila lite längre mellan seten när du kör få reps.
    Ett varningens ord om bänkpress, det är en övning som kanske har högst skaderisk på ryggen, så var försiktig när du kör tungt, om du märker av att du ligger som en ostbåge för att orka pressa upp stången (mycket svankande) bör du sänka vikter eller köra med bälte, mycket lätt att skada ryggen.

    Mvh Fredrik

    #1083171

    Som ovanstående svara så är 5×5 ett bra upplägg, du kan även lägga till pause reps för mer explosiv styrka i bänkpressen. Låt stången ”vila” på bröstet 2-5 sekunder för att sedan explosivt pressa stången upp igen, 5 reps x 5 set, kör inte till failure. Kolla upp 5 x 5 stronglifts, det finns även en app om du har en smartphone, 5×5 heter den, den är mycket bekväm och lätt att följa! :)

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.