Bänkpressen står still!

Home Forums Styrkehörnan Bänkpressen står still!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • Author
    Posts
  • #687441

    Jag har tränat i ca 2 år med sjysst ökning(som för alla i början) men har nu mer eller mindre stått still i ett antal månader.Jag har hittils kört med lätt touch på bröstet men har tittat mycket på tävlingslyft och har nu sedan 1 mån tillbaks börjat köra med 1-2 sek stopp samt ser till att inte lyfta på röven.detta har ju självklart gjort att jag fått sänka personbästa med ca 15 kilo (vill satsa på strikta lyft
    Frågan är om jag nu ägnar mig ett bra tag framåt åt denna rutin och jag längre fram börjar köra utan stopp borde det ge mig lite ökning eller?
    Är svag i axlarna men hyfsat stark i triceps,är det inte axel styrka som spelar in i bottenläget?

    tacksam för svar

    #78433
    #687442

    prova kör 3-4 reps så tungt som du kan hela tiden å maxa 1 gång varannan vexka så kommer ökningarna d gjorde dom för mig ökade från 110 till 140 på 4 veckor

    #687443

    jag har hört från min flickväns pappa att en bra sak när man står still i bänken, så ska man lasta på mycke på stången. ( utan att dö på kuppen såklart).

    tex pallar du bänka 100 kg, lasta på 140 .

    Sen bara hålla i stången och ta sakta ner stången mot ditt bröst ( ca 90 sek ner till bröst). och självklart nån som vaktar dej när du kör. sen med pass hjälp försöka få upp stången igen. räcker nog med en gång under varje bröst pass.

    Har inga som hellst bevis på att det funkar eller sånt. har bara hört det. men om du vill pröva och det funkar så får du gärna redovisa för oss om resultat.

    Lycka till och kör hårt

    #687444
    CHRiSoklart wrote:
    jag har hört från min flickväns pappa att en bra sak när man står still i bänken, så ska man lasta på mycke på stången. ( utan att dö på kuppen såklart).

    tex pallar du bänka 100 kg, lasta på 140 .

    Sen bara hålla i stången och ta sakta ner stången mot ditt bröst ( ca 90 sek ner till bröst). och självklart nån som vaktar dej när du kör. sen med pass hjälp försöka få upp stången igen. räcker nog med en gång under varje bröst pass.

    Har inga som hellst bevis på att det funkar eller sånt. har bara hört det. men om du vill pröva och det funkar så får du gärna redovisa för oss om resultat.

    Lycka till och kör hårt

    Tror inte det är allt för bra att göra sådär på varje bänkpass om man då inte verkligen vill ha skador.

    #687445

    Negativa bänkar kan vara ett komplement till vanlig träning men sliter enormt hårt på kroppen. Dessutom är 90 sekunder till bröstet mer än 10 gånger för långsamt och 40% över max alldeles för mycket.

    Jag tror att du bara ska se till att variera dig. Finns en hel hög bra upplägg. Ha en plan, följ den, träna progressivt. Hur kör du idag? Hur länge har du stått still?

    #687446
    CHRiSoklart wrote:
    jag har hört från min flickväns pappa att en bra sak när man står still i bänken, så ska man lasta på mycke på stången. ( utan att dö på kuppen såklart).

    tex pallar du bänka 100 kg, lasta på 140 .

    Sen bara hålla i stången och ta sakta ner stången mot ditt bröst ( ca 90 sek ner till bröst). och självklart nån som vaktar dej när du kör. sen med pass hjälp försöka få upp stången igen. räcker nog med en gång under varje bröst pass.

    Har inga som hellst bevis på att det funkar eller sånt. har bara hört det. men om du vill pröva och det funkar så får du gärna redovisa för oss om resultat.

    Lycka till och kör hårt

    negativa lyft äger…
    om ditt pb är 100kg kör 115kg och ta ner stången så sakta du kan (lovar att du inte orkar 90 sek :) sikta på 7-9 sek kör 2st nästan direkt efter varandra.
    klart bra för att öka

    #687447

    Jag har stått still ca 5 månader,senaste året har jag praktiskt taget bara kört 2-3 reps så tungt jag kan.Har vid sidan om det kört tung triceps träning och är hyfsat stark i det jämfört med axlar där jag är rätt så klen men har senaste månaden börjat kört tunga hantel/militärpressar.
    Har kikat lite på westside metoderna och funderar på köra efter deras upplägg med max effort dag och dynamisk (dag där man kör ca 60% av max med explosivitet)

    Tränar själv tyvärr och har ingen som passar så negativa är lite svårt,har powerrack på gymmet kanske funkar å köra negativa i den

    #687448

    skönt att ni kunde mer om det ” negativa lyftet ” haha.

    men kan du inte fråga nån trevligt dam eller herre på gym om pass??

    #687449

    Skit i negativa så länge tycker jag.

    Kanske är dags att skruva upp repsen om du legat på lågreps ett år utan att ha blivit starkare. Jag tycker att westside har poänger, men de kan vara lite krångliga om du tränar själv och bara vill köra principerna på bänken.
    Att bänka två dagar i veckan är ingen dålig idé dock. En tung och en lättare dag, och ett par komplement per träningsdag.

    #687450

    Jag kör på ett litet gym på jobbet där det är lite aktivitet förutom några råttor he he!

    #687451

    Jag kör ju ett bröstpass i veckan där jag kör mera byggar bänkpress med armbågar ut och högra reps med lägra vikt och lägger in ett bänkpass samma dag som axlar triceps där jag kör mera styrkevariant med armbågarna in osv. tungt 2-3 reps

    #687452
    chrille-a wrote:
    prova kör 3-4 reps så tungt som du kan hela tiden å maxa 1 gång varannan vexka så kommer ökningarna d gjorde dom för mig ökade från 110 till 140 på 4 veckor

    A, jo tjena tjöTTbullen.
    30 kilo på 4 veckor?
    Vad var det för proteinpulver du drack? Eller var det injicering med musclemilk direkt in i musklerna?

    Tänk att flytta så mycket på träningsgrunden som möjligt. Din grund består av tunga lyft. Jag tycker du ska ändra den lite.
    Tunga reps, lätta reps, långsamma reps, failbänk/negativ bänk, stoppbänk, klossbänk. Finns hur mycket som helst!

    #687453

    Det som hjälpte mej då jag stampade på stället var att köra bänk liggande på golvet i power racken!

    Du kör alltså sakta ner tills triceps-armbågen snuddar golvet, sen trycker du upp!

    Viktigt är att inte släppa snabbt ner för då kan man lätt söndra nåt i armbågen!

    Börja med ganska lätta vikter så du vänjer dej, sen kan du antagligen lägga på mer än vad du orkar i vanlig bänk!

    Jag körde så här i 4 veckor, sen efter det så ökade jag i bänken 3-4 pass efter varann, då jag bytte tillbaka till vanliga bänken. Minns inte hur många kg det var frågan om men tror att det blev 10-15kg på 7-8 veckor.

    #687454
    RilleP wrote:
    Jag har tränat i ca 2 år med sjysst ökning(som för alla i början) men har nu mer eller mindre stått still i ett antal månader.Jag har hittils kört med lätt touch på bröstet men har tittat mycket på tävlingslyft och har nu sedan 1 mån tillbaks börjat köra med 1-2 sek stopp samt ser till att inte lyfta på röven.detta har ju självklart gjort att jag fått sänka personbästa med ca 15 kilo (vill satsa på strikta lyft
    Frågan är om jag nu ägnar mig ett bra tag framåt åt denna rutin och jag längre fram börjar köra utan stopp borde det ge mig lite ökning eller?
    Är svag i axlarna men hyfsat stark i triceps,är det inte axel styrka som spelar in i bottenläget?

    tacksam för svar

    gå på sök funktionen å sök efter mm2k ett riktigt bra bänk program tycker jag iaf och ganska många fler.
    där är det både negativa, tunga lyft, å lätta lyft. tar 7v och du ökar ca 7,5-12,5kg är tanken iaf:D

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.