En muskelgrupp per dag?

Home Forums Styrkehörnan En muskelgrupp per dag?

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #51326
    #123966

    Jag har funderat på att börja styrketräna en muskelgrupp per dag. Anledningen är att jag kan träna nästan hela veckan typ måndag-fredag samt att man verkligen kan koncentrera sig på en muskelgrupp ordentligt och göra flera olika set under ett träningspass. Nu till min fråga.

    1. När man styrketränat riktigt hårt ska man ju som sagt låta muskeln vila i upp till 48 timmar? Blir inte problemet då att om man kör en muskelgrupp tex måndag och kör en annan muskel tisdag att det kanske påverkar muskeln från måndag om man råkar använda sig lite av samma muskel och därmed får den inte optimal vila?

    #123967

    du har lätt nytt rekord i att starta nya trådar per dag :)

    kör:
    pass 1: ben och mage
    pass 2: pressar och triceps
    vila ev.
    pass 3: rygg och biceps samt underarmar
    vila eventuellt

    börja sedan om från början, basövningar är melodin

    variera reps osv och öka succesivt, kan bli en chock för kroppen att köra mark och böj upp till 4ggr per vecka så ha till en början ganska låg volym på dessa, viktigt även att inte köra till failure för nervsystemet behöver mer än 48-72h vila. Typ se dessa 3pass som ett ”block”, kör först ett block med ganska få reps och tunga vikter ca 6reppare (med vikter du klarar ca 8 reps av) sedan vilar du en dag eller så och börjar om med samma övningar och antal set etc fast du kör med lättare vikter som du klarar av kanske 15reps med och kör ca 12 reppare.

    styrkelyftare av rang kör varje moment upp till 3 gånger per vecka med olika belastning osv

    detta är säkert 10e gången jag skriver detta inlägg denna veckan :)

    #123968

    Tackar :) men om du ska dela in det i en muskelgrupp per dag då samtidigt som man får med allt viktigt? Helst måndag-fredag så ja kan vila lördag eller så kör med lördag också sen söndag spelar ja fotboll i 90 min.

    #123969

    sluta tänk i termer om att specifika pass ska vara på specifika dagar bara, kör ett rullande schema och vila när du behöver.

    har du en dag du ska träna på så kollar du ”vad körde jag förra passet, aha – det var ben, då är det dags för pressar idag” (eller liknande)

    #123970
    mysglenn wrote:
    du har lätt nytt rekord i att starta nya trådar per dag :)

    kör:
    pass 1: ben och mage
    pass 2: pressar och triceps
    vila ev.
    pass 3: rygg och biceps samt underarmar
    vila eventuellt

    börja sedan om från början, basövningar är melodin

    variera reps osv och öka succesivt, kan bli en chock för kroppen att köra mark och böj upp till 4ggr per vecka så ha till en början ganska låg volym på dessa, viktigt även att inte köra till failure för nervsystemet behöver mer än 48-72h vila. Typ se dessa 3pass som ett ”block”, kör först ett block med ganska få reps och tunga vikter ca 6reppare (med vikter du klarar ca 8 reps av) sedan vilar du en dag eller så och börjar om med samma övningar och antal set etc fast du kör med lättare vikter som du klarar av kanske 15reps med och kör ca 12 reppare.

    styrkelyftare av rang kör varje moment upp till 3 gånger per vecka med olika belastning osv

    detta är säkert 10e gången jag skriver detta inlägg denna veckan :)

    Okej nu har jag bestämt mig och lita på dig till 100 % så därför börjar jag om från grunden och börjar med basövningarna i ca 6 veckor eller? Skulle dock behöva att du är mer specifik i vilka övningar jag ska göra per muskelgrupp… så om du får den här hemsidan kan du bara välja ut dom övningar jag bör göra och skriva ner, skulle uppskattas och lovar att inte skapa så många trådar :)

    [http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071]

    #123971

    Vad säger du om jag kör dessa 3 basövningar då? Det bör väl komplettera allt eller skulle du vilja lägga till något? Tänkte då som du sa att jag tränar 3 dagar (mån, ons, fre)

    * Marklyft
    * Knäböj
    * Bänkpress
    * Militärpress

    #123972
    Lavezzi wrote:
    Vad säger du om jag kör dessa 3 basövningar då? Det bör väl komplettera allt eller skulle du vilja lägga till något? Tänkte då som du sa att jag tränar 3 dagar (mån, ons, fre)

    * Marklyft
    * Knäböj
    * Bänkpress
    * Militärpress

    detta är 4

    sen kan du lägga till en dragövning så som rodd/latsdrag

    du hoppar runt på forumet som en nervös skitnödig kråka, är du såhär i alla andra aspekter av ditt liv med?

    bygga muskler tar tid, att byta schema mm för ofta är inte ”bra”, jag tror att du kommer tillbaka hit om 2veckor igen och frågar om nya scheman osv…

    SLAPPNA AV GRABBEN :up:

    #123973
    mysglenn wrote:
    detta är 4

    sen kan du lägga till en dragövning så som rodd/latsdrag

    du hoppar runt på forumet som en nervös skitnödig kråka, är du såhär i alla andra aspekter av ditt liv med?

    bygga muskler tar tid, att byta schema mm för ofta är inte ”bra”, jag tror att du kommer tillbaka hit om 2veckor igen och frågar om nya scheman osv…

    SLAPPNA AV GRABBEN :up:

    Jag är inte vanligtvis som är skitnödig kråka som du så fint besviker det annars haha :D motsatsen faktist riktigt skön snubbe helt klart ;) men som jag sa tidigare så vill jag ha så mycket information som möjligt och så vill jag ha en så effektiv träning som möjligt i stället för att göra som mina polare. Dom käkar ba skit kör bara biceps och bröst för dom tror det är de enda som är viktigt eller sover dåligt och skiter i kosten för mig är det slöseri med tid och träning. Om du kan få ett resultat på 1 år i stället för att slösa 2 år så är jag med liksom. Allt detta styrketräning mentalt som fysiskt och tiden man får ofra kombinerat med pengarna för mat och proteiner vill jag inte ska gå till spillo utan jag vill ha resultat och jag vill jobba stenhårt för det, den som vet mest kännar mest på det därför jag ständigt hoppar runt som en skitnödig kråka hah :P men när resultatet börjar visa sig har jag er alla att tacka ;)

    #123974

    som sagt, problemet är att det finns FÖR mycket information, sedan ska du inte lita på oss som skriver här heller, vi är ju simpla amatörer vi också.

    sedan om man vill få grymma resultat ska man spendera mycket tid och energi på att lära känna sin egen kropp och få ”kontakt” i övningarna.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.