Hjälp med teknik vid marklyft

Home Forums Styrkehörnan Hjälp med teknik vid marklyft

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #72082
    #571497

    Jag skulle vilja ha lite hjälp med tekniken när jag lyfter.
    Jag gör tre lyft här det första på 260kg utan bälte.
    Det andra på 280kg med bälte men jag ser att jag fuskar för jag låser inte ut ryggen riktigt och juckar upp vikten.
    Det tredje lyftet är på 300kg som jag bommar.
    Det är även första gången jag drar marklyft i dräkt.
    Tyvärr så har vi ingen styrkelyfts klubb i min kommun och den närmaste finns ca 12 mil bort så jag skulle bli glad för all hjälp jag kan få.
    [http://video.google.com/videoplay?docid=8162163305596427333 http://video.google.com/videoplay?docid=8162163305596427333%5D

    #571498

    Nu är jag ingen styrkelyftare och har inget att komma med gällande dräkt osv, men i mina ögon blir du inte riktigt färdig innan lyftet. Du bör ha en bättre startposition med rakare rygg. Prova kanske att lyfta blicken, stabilisera bålen. Använd buktrycket.
    Hur ser det ut när du drar lite lättare vikter?

    #571499
    mini wrote:
    Nu är jag ingen styrkelyftare och har inget att komma med gällande dräkt osv, men i mina ögon blir du inte riktigt färdig innan lyftet. Du bör ha en bättre startposition med rakare rygg. Prova kanske att lyfta blicken, stabilisera bålen. Använd buktrycket.
    Hur ser det ut när du drar lite lättare vikter?

    Jag vet inte riktigt hur det ser ut har aldrig filmat mej själv förut.
    Men jag kommer nog att göra det med jämna mellanrum så jag kan se vad jag pysslar med förhoppningsvis kanske jag kan lära mej något.

    #571500

    Svårt att se första lyftet men jag tycker inte det är godkänt heller. Försök trycka fram höften så fort du är ovanför knäna. Sträva efter lock out i knän och höft samtidigt som du drar tillbaka skuldrorna.

    #571501

    Stark som bara den är du, för det kräver en hel del ryggstyrka för att dra sådär!
    Lite tips är att du bör inte ”rycka” igång på det sätt som du gör utan försök dra igång den mer jämt. Sedan bör du som någon tidigare nämnde blicka uppåt och fokusera blicken, spänn ut bröstet mera (svanka) och tryck igång den mer med benen.

    Till en början kommer det kännas trögare att dra på detta sätt men du tjänar på det i längden! Får du i benen mer i lyftet så kommer du kunna dra bra mycket mer med tanke på din ryggstyrka!

    Ur ren SL synpynkt så får du inte jucka upp vikten och måste räta ut bättre, men det är det tydligen redan medveten om! :)

    Jo, såg en gång till på filmen och måste tillägga, vänd dig om när du kör! Det är döden att dra mark eller köra tunga böj tittandes in i en spegel ;)

    #571502

    Tack för alla tipsen jag skall försöka bana om rörelsen för att få det att bli rätt och sluta se i spegeln.
    Sedan kommer det nog en ny film om några månader när det förhoppningsvis ser mycket bättre ut.
    Sedan så kanske min dräkt har stretchat ut sig lite så att jag kan få ett bra grepp om stången och förhoppningsvis kanske jag kan låsa ut 300kg då.
    Om ni kommer på något mer får ni gärna tillägga det för alla tips som gör det blir bättre mottages tacksamt.:D

    #571503

    Öh, hur mycket ska man egentligen svanka när man kör marklyft? Svårt att beskriva kanske, men ingen som har något filmklipp på lager där man ser ett korretk marklyft från sidan?

    Jag är inte vidare bekant med marklyft, men har väl såklart provat ett par gånger. Funderar dock på om jag svankar för mycket, efter att ha tittat runt på lite filmsnuttar från youtube.com, etc.

    #571504

    man skulle väl kunna säga att ryggen ska vara rak.

    #571505
    Rikard A wrote:
    Öh, hur mycket ska man egentligen svanka när man kör marklyft? Svårt att beskriva kanske, men ingen som har något filmklipp på lager där man ser ett korretk marklyft från sidan?

    Jag är inte vidare bekant med marklyft, men har väl såklart provat ett par gånger. Funderar dock på om jag svankar för mycket, efter att ha tittat runt på lite filmsnuttar från youtube.com, etc.

    Försök hålla ryggen rak. Svanka är säkert bättre än att runda ryggen, men att hålla den rak ska vara bäst.

    #571506
    polaren wrote:
    Försök hålla ryggen rak. Svanka är säkert bättre än att runda ryggen, men att hålla den rak ska vara bäst.

    Okejokej, tackar för tipset. Får köra på det nästa ryggpass då. ;D

    #571507
    Rikard A wrote:
    Öh, hur mycket ska man egentligen svanka när man kör marklyft? Svårt att beskriva kanske, men ingen som har något filmklipp på lager där man ser ett korretk marklyft från sidan?

    Hade också väldigt gärna sett något lyfta kontrollerade marklyft sett från sidan och gärna med kommentarer om hur man ska gå tillväga. Kanske någon som skulle kunna lägga upp något sådant i tråden för övningar och utförande.

    Gärna för lite fler övningar med.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.