Köpa olympisk stång?

Home Forums Styrkehörnan Köpa olympisk stång?

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #66439
    #470613

    Tjena!

    Är lite sugen på att skaffa en ordentlig skivstång för att köra marklyft hemma..

    Hittade en ganska billig från Sportsmaster för 810 kr.
    [NIX-LÄNKAR-TILL-WEBBSHOPAR] – läs forumreglerna: [http://forum.body.se/showthread.php?t=29]

    Nån som har erfarenhet av det här företagets produkter? Kvalitet?
    Många konkurrenter kostar 3000-4000 kr.. så jag undrar varför den är så billig.

    #470614
    arfarf wrote:
    Tjena!

    Är lite sugen på att skaffa en ordentlig skivstång för att köra marklyft hemma..

    Hittade en ganska billig från Sportsmaster för 810 kr.
    [NIX-LÄNKAR-TILL-WEBBSHOPAR] – läs forumreglerna: [http://forum.body.se/showthread.php?t=29]

    Nån som har erfarenhet av det här företagets produkter? Kvalitet?
    Många konkurrenter kostar 3000-4000 kr.. så jag undrar varför den är så billig.

    Risken är att den böjer sig redan vid 150 – 200 kg. HAr varit med om sådant. Billiga stänger är normalt skit. Dom kan vara mycket farliga också om dom knäcks vid ett marklyft eller en knäböj….

    #470615

    Instämmer med det Arne säger. Även räfflingen på billiga stänger brukar vara dålig. Gör som jag köp en begagnad Eleiko
    Då har du en stång under din träningskarriär, sedan kan dina barn ärva den

    #470616
    morolto wrote:
    Instämmer med det Arne säger. Även räfflingen på billiga stänger brukar vara dålig. Gör som jag köp en begagnad Eleiko
    Då har du en stång under din träningskarriär, sedan kan dina barn ärva den

    Och därefter barnbarnens barnbarn.

    Bara en fråga, blev lite nyfiken över arnes kommentar.
    Om dom bryts vid t.ex. marklyft, är dom härdade mot att splitter kan flyga?
    En vanlig internationell stång, hur mycket brukar dom klara? Jag har läst allt från 250-350 kilo. En från ett vanligt gym. Tänker på ifall det är någon gräns man ska tänka på, vill inte ha söndriga ögon utav metallsplitter för att man har lagt ett marklyft på 250 :D

    #470617

    Splitter är en av riskerna, men säg att man laddar och precis ska dra upp 1RM och stångdjäveln brister.
    Borde inte det leda till att man hux flux bara flyger upp med ryggen, det kan väl aldrig vara bra?

    #470618
    Dahlgren wrote:
    Och därefter barnbarnens barnbarn.

    Bara en fråga, blev lite nyfiken över arnes kommentar.
    Om dom bryts vid t.ex. marklyft, är dom härdade mot att splitter kan flyga?
    En vanlig internationell stång, hur mycket brukar dom klara? Jag har läst allt från 250-350 kilo. En från ett vanligt gym. Tänker på ifall det är någon gräns man ska tänka på, vill inte ha söndriga ögon utav metallsplitter för att man har lagt ett marklyft på 250 :D

    Jag tror att det är mycket farligare om en stång skulle knäckas tex i starten av ett tungt marklyft och ändarna på stången träffar en med våldsam kraft. Direkt livsfarligt. Splitter är heller inte att leka med…..
    Många av dom där skitstängerna är knappast hållfasthetstestade. Vill man vara på den säkra sidan så är det riktiga stänger som gäller tex Eleiko, Leoko, vissa Ivanco stänger mm.

    #470619
    Arne Persson wrote:
    Jag tror att det är mycket farligare om en stång skulle knäckas tex i starten av ett tungt marklyft och ändarna på stången träffar en med våldsam kraft. Direkt livsfarligt. Splitter är heller inte att leka med…..
    Många av dom där skitstängerna är knappast hållfasthetstestade. Vill man vara på den säkra sidan så är det riktiga stänger som gäller tex Eleiko, Leoko, vissa Ivanco stänger mm.

    Då lär man behöva gå till en SL klubb för att göra framtida tunga PBn?
    Vart brukar märket stå på stången? Våra internationella på gymmet har jag aldrig hittat ett märke på. Finns det någon som helst försäkring från gymmet, tränar på Sportlife. Med tanke på att det är ett stort företag/kedja utav olika gym borde väl en försäkring ingå i köpet av kortet?

    Quote:
    Splitter är en av riskerna, men säg att man laddar och precis ska dra upp 1RM och stångdjäveln brister.
    Borde inte det leda till att man hux flux bara flyger upp med ryggen, det kan väl aldrig vara bra?

    Det kan nog inte vara bra, med tanke på en väldigt spänd korsrygg, rygg, armar och mindre muskulatur, halvvägs upp så brister stången och man i princip flyger upp, från belastning 250 kg till 0 kg. Det lär ju bli några skador på det :O :(

    #470620

    På de stänger som anger en hög maxvikt borde den väl vara testad för den vikten, eller?

    #470621

    Jag har en sån stång som du pratar om, den böjer jag 200kg med och än så länge har den inte gått av. Men jag måste erkänna att det sviktar ordentligt i den.
    Jag har aldrig hör talas om en stång som har gått av, och då har jag ändå tränat sen mitten av 80-talet. Hur vanligt är det att en stång går av? Behöver jag oroa mig?

    #470622
    nasse wrote:
    Jag har en sån stång som du pratar om, den böjer jag 200kg med och än så länge har den inte gått av. Men jag måste erkänna att det sviktar ordentligt i den.
    Jag har aldrig hör talas om en stång som har gått av, och då har jag ändå tränat sen mitten av 80-talet. Hur vanligt är det att en stång går av? Behöver jag oroa mig?

    Enligt vad jag har fått höra så är det en stång av ett billigare märke Tommy hade när han slet av båda patella senorna
    [http://www.ekuriren.se/hermes/article/EK_20011001_44_1_2.html]

    #470623

    Shit pomfritt, inte för att jag lyfter 325 kg men man kanske skulle skaffa sig en bättre stång bara för säkerhets skull.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.