Potential inom styrkelyft?

Home Forums Styrkehörnan Potential inom styrkelyft?

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #106524
    #1082990

    Hej!

    Jag är ganska oinsatt i ämnet och ny på forumet så får ursäkta min okunskap.

    Jag började gymma för exakt 1 år sedan. Räknar man bort uppehåll har jag tränat ca 9-10 månader. Min träning har alltid varit inrikad på volym, d.v.s 8-10 repitioner. Började i oktober köra 5×5 i Bänkpress, knäböj och marklyft under det passet som övningen tillhörde. Nu är de så att min PT tycker att jag borde satsa på styrkelyft. För mig låter det inte rimligt då jag innan jag började träna alltid varit liten och spinkig. I skrivande stund har jag följande stats:

    Ålder: 17 år, 1 månad.
    Längd: 177cm
    Vikt: 71kg (bf 11-12%)
    Bänkpress: 102,5kg
    Knäböj: 170kg
    Marklyft: 200kg
    Samtliga lyft är gjort UTAN utröstning

    Men detta är väl inte så bra? Finns många på mitt gym som tar mkt mer och inte tävlar. Min tränar motiverar det med följande: Du är ung, du väger lite, du har aldrig tränat för enbart maxstyrka och du har aldrig övat styrkelyft teknik. Antar att man tävlar i viktklasser eftersom han nämner vikt?

    Som sakt att jag skulle ha potential låter lite för bra för att va sant då vissa på mitt gym drar 150 i bänk, 200 i böj och 240 i marklyft och är väldigt stora, väger närmare 130kg.

    En polare till mig sa att många kunniga fanns i detta forum, så till frågan: Har min PT rätt eller är han ute och cyklar?

    #1082991

    Tjenare!

    Här har du en länk till svenska rekorden inom styrkelyft så kan du kolla hur du ligger till. Som 17åring tycker jag det är grymt starkt, tänk på att lyften är lite annorlunda vid tävling än vad de flesta träningslyft är.
    http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/TavlingResultat/Svenskarekord/

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.