Progression för OL

Home Forums Styrkehörnan Progression för OL

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #51150
    #123197

    Hej!

    Har börjat involvera lite OL-övningar i min vanliga styrketräning som start på mina pass. Gillar detta då det känns som att man väcker igång kroppen bra med lite explosiva övningar som ryck och vändningar.

    Jag har under en längre tid följt Jim Wendlers 531 och kört vändningar enligt hans råd. Inte gå fail, utan bara de redan estimerade repsen.

    Har börjat teknik träna lite ryck också men skulle vilja ha tips på någon bra progressionsplan för övningen då vikterna är lättare. Vanliga pass-till-pass ökningar borde det ju bli då jag ännu inte riktigt vet mitt max. Torde ligga på högst blygsamma 65 kg.

    Vikterna bör väl annars ligga kring 50-75% 1 RM?

    #123198

    Bump!

    #123199
    Allan wrote:
    Bump!

    Hej!

    Sikta på att samla de flesta repsen mellan 80 och 90% av ditt max. Repsintervallet kan vara mellan 3 och 1 reps men utförandet och känslan måste hela tiden avgöra. sikta på att göra mellan 5 och 10 set mellan 80 och 90%.

    50-75% är alldeles för lätt även om du som nybörjare tränar teknik, du lär dig inget på dom belastningarna.

    #123200

    Hej! Var inne lite på dom tankarna! Tänkte köra detta på ett beräknat max och öka var 3:e, 4:e vecka. Tekniken är väl ganska avgörande men som du säger man måste nog köra lite tyngre.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.