Seriöst tränande över 45 – möjligt att ge resultat?

Home Forums Styrkehörnan Seriöst tränande över 45 – möjligt att ge resultat?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author
    Posts
  • #552020

    Hej!
    Jag är ganska ny på detta forum och det känns som de flesta inlägg görs av personer i 20-30 års åldern. Undrar lite hur många som är med här som kanske som jag börjat lite senare i åldrarna. Vore Kul att kunna jämföra lite utveckling samt skaderisker mm. Visst kan man bli hyfsat stark i högre ålder men hur upplever ni muskelutvecklingen? Jag själv började med lite seriös styrketräning 2001 vid 40 års ålder typ 3gr / vecka (OBS absolut ingen tävlings ambition) och tycker väl att det går hyfsat. Men ibland tryter ju ambitionen då man är ”för gammal” för att hitta något mål att träna mer för. Hur gör ni?

    8) Mr Bob

    #71122
    #552021
    Mr Bob wrote:
    Hej!
    Jag är ganska ny på detta forum och det känns som de flesta inlägg görs av personer i 20-30 års åldern. Undrar lite hur många som är med här som kanske som jag börjat lite senare i åldrarna. Vore Kul att kunna jämföra lite utveckling samt skaderisker mm. Visst kan man bli hyfsat stark i högre ålder men hur upplever ni muskelutvecklingen? Jag själv började med lite seriös styrketräning 2001 vid 40 års ålder typ 3gr / vecka (OBS absolut ingen tävlings ambition) och tycker väl att det går hyfsat. Men ibland tryter ju ambitionen då man är ”för gammal” för att hitta något mål att träna mer för. Hur gör ni?

    8) Mr Bob

    Jag började tävla vid 39 års ålder och är 41 år nu och blir bättre hela tiden och för mig är ålder bara en siffra och så länge jag tror att det går att uppnå förbättringar så går det men så fort man tror att det inte går är det kört och ålder är inget hinder i bodybuilding eller för mig ännu;)

    #552022

    Hmm Jag tycker mig se att du tränat ganska länge innan tävlingsambitonen kom på, eller? På bilden så håller du ju superp klass. Jag försöker mest upprätt hålla motivation med att kanske köra lite ”pers” på olika övningar med lite olika intervall. Jag ser väl kanske inte heller att ålder har med hur man känner sig att göra, men visst tycker jag att det blir svårare att lägga på muskelmassa. (Även om man känner sig som 30 fortfarande…)

    #552023

    nu är väl jag fel person att skriva eftersom jag är född så sent som 87 men detta gäller alla åldrar: det blir vad du gör det till.

    #552024

    Rinse, njaaa…. inte helt överens om det. Det handlar om att vara realistisk. En kille på 40 år kan inte börja träna vid den åldern och ha mål att bli Mr.O om 5 år. Så börjar man med att sätta upp rimliga mål och sen köra den varianten du sa att det blir det man gör det till. Om jag bänkar 100 kg bänk kommer jag aldrig att bänka 150 kg bänk enbart genom att tänka att ”det här klarar jag lätt”. Däremot kanske 105 kg genom mental fokusering. Rimliga mål och ge järnet så blir det vad du gör det till!

    #552025

    Jag har i alla fall en ambition att skärpa till min träning och bl.a öka mitt personbästa i bänk med 15 kg innan jag fyller år nästa år.

    #552026
    TheBigOne wrote:
    Rinse, njaaa…. inte helt överens om det. Det handlar om att vara realistisk. En kille på 40 år kan inte börja träna vid den åldern och ha mål att bli Mr.O om 5 år. Så börjar man med att sätta upp rimliga mål och sen köra den varianten du sa att det blir det man gör det till. Om jag bänkar 100 kg bänk kommer jag aldrig att bänka 150 kg bänk enbart genom att tänka att ”det här klarar jag lätt”. Däremot kanske 105 kg genom mental fokusering. Rimliga mål och ge järnet så blir det vad du gör det till!

    Realist javisst, men det blir vad man gör det till.
    Rimliga mål – absolut, handlar om att utgå från sina förutsättningar.

    Mr Bob, ålder e ju bara siffror eller hur? ;)

    #552027
    TheBigOne wrote:
    Rinse, njaaa…. inte helt överens om det. Det handlar om att vara realistisk. En kille på 40 år kan inte börja träna vid den åldern och ha mål att bli Mr.O om 5 år. Så börjar man med att sätta upp rimliga mål och sen köra den varianten du sa att det blir det man gör det till. Om jag bänkar 100 kg bänk kommer jag aldrig att bänka 150 kg bänk enbart genom att tänka att ”det här klarar jag lätt”. Däremot kanske 105 kg genom mental fokusering. Rimliga mål och ge järnet så blir det vad du gör det till!

    jag förutsatte att mannen som frågade inte var mentalt störd. för det vad man måste vara om man tror man kan bli Mr O när man börjar träna vid 40. men han kan helt klart göra framsteg och det är väl det som räknas. det jag menade innan var att han skulle göra sig av med sin attityd om att det inte går och se framåt mot nya mindre mål.

    självklart kan du bänka 150 kg om några år om ditt pers är 100 kg men det beror på en rad olika saker. varför sätta begränsningar på allt hela tiden. se till att försöka uppnå de mål du har istället.

    jag tyckte hela ditt inlägg var mkt onödigt för du fattar väl att mannen i fråga inte har ambitioner att bli Mr O eller bli någon topp tävlande bodybuilder heller.

    #552028

    Go for it Mr Bob! :)

    #552029

    MR Bob,

    Började själv träna för ca 6 år sedan och ville så småningom ha några mål med träningen. Är nu inne på min andra säsong som licensierad lyftare och tycker det är skitkul.

    Är 44 år i år så jag vet redan min begränsning. Men det är kul att tävla och ger en extra krydda till träningen.

    #552030

    Tjena:)

    Jag kör på i vanlig ordning, visserligen tränat mer eller mindre hela livet.
    Har fyllt 50 och förbereder mig för veteran-SM i styrkelyft i sep.
    Knäböjde 230 igår med utrustning, kändes fint. Återhämtningen är självklart inte samma som förr, men annars känner jag inte av åldern.

    #552031
    Arne Persson wrote:
    Jag har i alla fall en ambition att skärpa till min träning och bl.a öka mitt personbästa i bänk med 15 kg innan jag fyller år nästa år.

    Vad tar du nu då??

    #552032
    Arne Persson wrote:
    Jag har i alla fall en ambition att skärpa till min träning och bl.a öka mitt personbästa i bänk med 15 kg innan jag fyller år nästa år.

    Hmm… Jag får väl försöka öka med 10 kg inom ett år i bänk . (15 kg är ju rätt mycket, fast givetvis beroende på om man lyfter 130 eller 300..:) )

    Tack för era tips!

    Mr Bob

    #552033

    Någon av Arnes gamla starkgubbar hade börjat träna efter 50 års ålder och gjorde 200kg i bänk raw.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.